آیا مدارس قم فردا سه شنبه (۱ خرداد ۱۴۰۳) تعطیل است؟ کارنامه زیست‌محیطی شهید سید ابراهیم رئیسی چند توصیه مهم برای خواب آرام شبانه هشدار سازمان هواشناسی درباره وقوع سیل در ۱۵ استان کشور (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) از بایدها و نبایدهای زالودرمانی چه می‎‌دانید؟ نرخ باروری و موالید در کشور روند کاهشی دارد اهدای اعضای ۱۴۷ بیمار مرگ مغزی در غرب خراسان امتحانات دانش آموزان تا پایان هفته لغو شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرونشست خودرو خاور در خیابان بابانظر مشهد+ تصویر (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)‌ چرا خانواده‌ها با اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی مخالفت می‌کنند؟ سوءاستفاده از پروفایل افراد چه مجازاتی دارد؟ علت علمی بارش‌های شدید بهار امسال در مشهد و کشور چه بود؟ بازنشر گفتگوی شهرآرانیوز با سیدمحمدتقی میرحافظ، معلم کلاس اول رئیس جمهور | آقای معلم! «سید ابراهیم» هم به دانش‌آموزان شهیدت اضافه شد کلاهبرداری میلیاردی با صدای زنانه اجتماع دانشگاهیان مشهد در پی شهادت آیت الله رئیسی برگزار شد + ویدئو (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | تصاویر جدید تلویزیون ترکیه از محل سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور ایران و هیئت همراه هلاکت شرورِ مسلح و شهادت مأموران پلیس تهران بزرگ + تصاویر شهدا و فیلم
سرخط خبرها

بهداشت روان و استرس های ناشی از ویروس کرونا

  • کد خبر: ۲۰۵۰۶
  • ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
بهداشت روان و استرس های ناشی از ویروس کرونا
حمیدرضا پوریوسف روانپزشک و مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در رابطه با بهداشت روان و استرس های ناشی از ویروس کرونا در بین شهروندان اظهارداشت: استرس عامل بیرونی است که باعث ایجاد فشار روانی در هرفردی ممکن است بشود و اضطراب واکنش فرد به شرایط سخت و استرس است در واقع انچه به عنوان دلهره و تشویش بیان می کنیم همان اضطراب درونی ماست.

به گزارش شهرآرانیوز، حمیدرضا پوریوسف روانپزشک و مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در رابطه با بهداشت روان و استرس های ناشی از ویروس کرونا در بین شهروندان اظهارداشت: استرس عامل بیرونی است که باعث ایجاد فشار روانی در هرفردی ممکن است بشود و اضطراب واکنش فرد به شرایط سخت و استرس است در واقع انچه به عنوان دلهره و تشویش بیان می کنیم همان اضطراب درونی ماست.

وی افزود: اضطراب واکنش طبیعی به شرایط سخت است اگر داین استرس طول بکشد ممکن است موجب افسردگی و تضعیف سیستم ایمنی بدن و حتی کاهش عملکرد فرد در زندگی روزمره شود.

پوریوسف تصریح کرد: نشانه های شایع اضطراب در افراد ممکن است ذهنی ، رفتاری و جسمی باشد همچنین تحریک پذیری ، عصبانیت، ترس، بی خوابی، کابوس و خستگی، تپش قلب، سردرد، تنگی نفس ، مشکلات گوارشی و بی اشتهایی ممکن است در فرد بروز پیدا کند.بنابراین برای کاهش و غلبه براضطراب ابتدا باید نشانه های آن را در خود پیدا کنیم.

وی گفت: بحران نیز نوعی استرس است که در اثر اتفاقات غیرطبیعی ، تهدید امیز و غیر قابل پیش بینی  و غیر قابل کنترل ممکن به وجود بیاید در این شرایط ممکن است فرد دچار اضطراب و ترس شدید شود و مسائل ناگوار را در خود تجربه کند به طوریکه سردرگمی، دوگانگی، گرختی احساس، درمکاندگی  و حتی خشم در وی بروز پیدا کند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد:در بحث کرونا با شرایط بحران روبه رو هستیم و هریک از افرادکه با اخبار و مسائل مربوط به کرونا ویروس  در ارتباط هستند ممکن علائمی از اضطراب وبحران در خود احساس کنند و آشنا شدن با این علائم می تواند کمک کند که با استرش واضطراب غلبه کنیم.

پوریوسف افزود: اکثر رفتارها و واکنش هایی  که در موقع حوادث و بحران افراد نشان می دهند ممکن است طبیعی باشد بنابراین به خودمان و دیگران برچسب ترسو و ضعیف بودن نزنیم.

وی با اشاره به اینکه در شرایط استرس چه باید کرد گفت: از موقعیت هایی که استرس شما را بیشتر می کند مانند چک کردن اخبار دوری کنید استفاده از فضای مجازی و اخبار و مطالب غیر موثق دوری کنیم و انها را به دیگران نیز منتقل نکنیم، در مورد نگرانی‌ها و اضطراب هایمان با افراد مورد اعتماد صحبت کنیم و از بیان ترس و احساس خودمان خجالت نکشیم.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در بحران ها ممکن است وضعیت غیر قابل کنترل باشد و بپذیریم که همه چی در کنترل ما نیست و سعی کنید زندگی عادی خود را پیش ببرید و با رعایت و اقدامات موثر سرعت شیوع را در خانواده و خودمان کاهش دهیم از طرفی نیاش و دعا کردن می تواند افراد را آرام کند و ورزش و نرمش و حضور در طبیعت خلوت می‌تواند تاثیر گذار باشد.

پوریوسف اظهارداشت: یکسری فعالیت ها ممکن است افراد را آرام کند بنابراین انها را شناسایی کنید. کتاب بخوانید و ورزش و موسیقی آرامش بخش را فراموش نکنید سعی کنید بیشتر گفت وگو کنید و اگر در خانه هستید تماس تلفنی و تصویری داشته باشید. ممکن است در موقعیتی باشید که بخواهید تغیر عمده ای در زندگی و یا کارتان ایجاد کنید اگر خیلی نگران هستید این تصمیمات را به بعد موکول کنید و به اندازه کافی استراحت کنید و تغذیه مناسب داشته باشید. سعی کنید از هم حمایت کنید و پایبندی خود را به توصیه و پیشگیری موثر نشان دهیم و این موضوع می تواند افراد خانواده را نیز آرام و مطمئن کند.

وی در پایان گفت: اگر احساس می کنید تحت فشار و تنش زیادی هستید و انجام امور روزانه برایتان سخت و دشوار است حتما با روانپزشک و روانشناس مشورت کنید.

منبع: اداره کل بهزیستی خراسان رضوی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->