گزارش شهردار مشهد بعد از ۲ روز عملیات مداوم| پیش بینی بودجه برای جبران خسارات ناشی از سیل مردم + فیلم رفع تمام آب‌گرفتگی‌ها در مشهد | آمادگی مدیریت شهری برای بارش احتمالی جمعه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم آخرین وضعیت سیل در مشهد از زبان فرماندار (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) قطعی برق در برخی از مناطق مشهد (۲۷ اردیبهشت۱۴۰۳) ویدئو| تخریب دیوار اراضی متعلق به آستان قدس در خیابان سپاه| آمادگی مشهد برای سیلاب احتمالی در روز جمعه (۲۸اردیبهشت۱۴۰۳) آغاز مجدد بارش شدید باران در مشهد | آماده‌باش تمام دستگاه‌های امدادرسان (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم پشتیبانی ویژه ستاد اجرایی فرامین امام(ره) از مناطق سیل زده خراسان رضوی و مشهد عضو شورای اسلامی شهر مشهد: مجموعه شهرداری از کمک‌های جهادی حمایت می‌کند برآورد خسارت ۱۰۰ میلیاردتومانی سیلاب در کلات نادری (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس پلیس راهور خراسان رضوی: بیشتر محور‌های مواصلاتی خراسان رضوی باز هستند + فیلم آخرین وضعیت سیل در نیشابور از زبان فرماندار (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) خسارت لوازم خانگی و ساختمان‌های تخریب‌شده سیل مشهد پرداخت خواهد شد روایت اهالی سپاه۶۹ منطقه سیدی مشهد از سیلی که زندگی‌شان را با خود برد (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس استقرار و کمک‌رسانی تیم ویژه مقابله با بلایای طبیعی ارتش در مناطق سیلابی مشهد پاکسازی فضای سبز شهری بعد از سیلاب روز گذشته مشهد تردد در مسیر روستا‌های گردشگری طرقبه شاندیز ممنوع شد (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرویس دهی در پایانه مسافربری مشهد طبق روال عادی انجام می‌شود (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاور شهردار مشهد: آفت بزرگ برای نیرو‌های روابط عمومی و رسانه‌ای این است که به نیروی اداری تبدیل شوند سخنگوی سپاه پاسداران: ما در حوزه رسانه‌ای نتوانستیم مجاهدت کسانی را که مدیریت می‌کنند به اطلاع مردم برسانیم حاجی‌بگلو: اگر قصوری در سیل مشهد رخ داده باشد، حتما به مرجع قضائی معرفی می‌شود
سرخط خبرها

پایان فعالیت ۱۸ هزار واحد صنفی آلاینده در مشهد

  • کد خبر: ۲۰۷۸۱۸
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
پایان فعالیت ۱۸ هزار واحد صنفی آلاینده در مشهد
مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری مشهد از پایان فعالیت ۱۸ هزار واحد صنفی آلاینده در این شهر خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، هم‌زمان با رشد شهرنشینی و گسترش شهرها، بسیاری از مشاغلی که پیش از این در خارج از شهر‌ها و تقریبا دور از مناطق مسکونی بودند، در دل شهر‌ها قرار گرفتند و آلودگی هوای ناشی از فعالیت این مشاغل به اضافه آلودگی‌های صوتی و بصری و سد معبر و ایجاد گره‌های ترافیکی و البته اعتراض مردم به حضور برخی از مشاغل در کنار گروه‌های جمعیتی، چاره‌ای برای مدیران و تصمیم‌گیران شهری باقی نگذاشت، جز اینکه از فعالیت این کارگاه‌ها و مشاغل، جلوگیری و آن‌ها را به خارج از شهر‌ها منتقل کنند.

برای همین هم ایده ساخت مجتمع‌های سامان‌دهی مشاغل در نقاطی دورتر از مناطق مسکونی، مطرح و در کلان‌شهر‌هایی مثل مشهد، از حدود یک دهه پیش عملی شد. تا امروز فقط در مشهد دوازده مجتمع تخصصی برای برخی از مشاغل مختلف مثل تعمیرگاه‌ها و سنگ‌تراشان و فلزتراشان و... ساخته شده است و کار ساخت سه، چهار مجتمع دیگر برای مشاغلی مثل انبار ضایعات، پرنده‌فروشان و تعمیرگاه‌های خودرو درحال انجام است. با این حال مشهد هنوز به چندین و چند مجتمع سامان‌دهی دیگر نیاز دارد و از طرف دیگر شهرداری هم آماده همکاری با سرمایه‌گذاران برای ساخت این مجتمع‌هاست.

حذف برخی از مشوق‌ها و تخفیف‌ها در قانون‌های تازه تصویب‌شده برای شهرداری‌ها، راه را برای ساخت این مجتمع‌های خدماتی سخت کرده است و حالا سرمایه‌گذاران میل و رغبتی برای این کار ندارند.

مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری مشهد می‌گوید که برای حل‌وفصل این مشکل ایجاد شده، به دنبال راهکار جدیدی برای ترغیب دوباره سرمایه‌گذاران به ساخت مجتمع‌های سامان‌دهی مشاغل هستند، هرچندکه برای سرعت گرفتن دوباره این ساخت‌وساز‌ها بهتر است که قانون‌های تصویب‌شده، اصلاح شوند.

تکالیف شهرداری‌ها برای ممانعت از ایجاد مشاغل آلاینده

سال ۱۳۳۴ که قانون شهرداری‌ها تصویب شد، بندی در ذیل ماده ۵۵ این قانون گنجانده شد که براساس آن شهرداری می‌توانست جلو افتتاح مشاغل یا فعالیت کارخانه‌هایی را بگیرد که به بهداشت شهر آسیب می‌زنند. این ماده قانونی ۱۰ سال بعد اصلاح و دست شهرداری‌ها برای برخورد با مشاغل مزاحم باز شد.

طبق اصلاحیه بند ۲۰ ماده ۵۵، شهرداری به صورت کلی موظف شد تا از ایجاد و تأسیس همه اماکن که به طریقی موجب بروز مزاحمت برای ساکنان شهر می‌شود یا مخالف اصول بهداشت هستند جلوگیری کند و اجازه تأسیس به مشاغل و کسب‌هایی ندهد که ایجاد مزاحمت و سروصدا یا تولید دود، عفونت یا تجمع حشرات و جانوران می‌کنند.

اما ابهامات این بند قانونی و گسترده‌تر شدن دایره شمول مشاغل مزاحم و آلاینده باعث شد تا سال ۱۳۹۶ هیئت دولت آیین‌نامه سامان‌دهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری را تهیه و تصویب کند.

استفاده از ابزار‌های تشویقی مثل تعیین محل جدید استقرار، تأمین زیرساخت لازم و فراهم کردن تسهیلات بانکی برای تسهیل در انتقال مشاغل و صنوف به خارج از شهرها، ایجاد ظرفیت برای استقرار اصناف در شهرک‌های صنعتی و تعیین ۲۵ شغل و صنف به عنوان مصادیق مشاغل آلاینده و مزاحم جزو مهم‌ترین بند‌های این مصوبه لازم‌الاجرای دولت بود که از آن سال به بعد به عنوان قانون زیردستی همه سازمان‌های دخیل در ماجرای سامان‌دهی مشاغل مزاحم قرار گرفت.

اخطار به ۸۵۰۰ شغل مزاحم

در همین‌باره مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا به ارائه گزارشی از جزئیات شناسایی مشاغل مزاحم و آلاینده در سال جاری پرداخت و گفت: براساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و در راستای سامان‌دهی مشاغل رسمی و کاهش آلاینده‌های صوتی و زیست‌محیطی و از همه مهم‌تر سامان‌دهی صنوف و مشاغل مزاحم شهری، همواره در شهر مشهد مشاغل مزاحم شناسایی و با آن‌ها برخورد می‌شود.

از ابتدای سال بیش از ۸هزارو۵۰۰ مزاحمت شغلی، شناسایی و به صاحبان آن مشاغل اخطار داده شد. علاوه بر این به دلیل توجه نکردن نزدیک به ۳ هزار واحد صنفی به اخطار اولیه ما برای تعیین تکلیف و خروج از مناطق مسکونی، با رأی کمیته بدوی و با تجمیع تمام پرونده‌های موجود، از فعالیت ۱۸ هزارو ۳۱ واحد صنفی آلاینده جلوگیری شد.

حسن کلیدری با اشاره به حمایت‌های شهرداری از سرمایه‌گذاران برای ساخت مجتمع‌های سامان‌دهی مشاغل ادامه داد: ماجرای سامان‌دهی مشاغل مزاحم برای شهرداری بسیار مهم است و ما هم از این موضوع حمایت می‌کنیم، چون به ساخت این مجتمع‌ها نیاز داریم، اما برخی قوانین مثل قانون درآمد‌های پایدار که به‌تازگی تصویب شده، باعث شده است تا برخی مشوق‌هایی که ما به سرمایه‌گذاران اعطا می‌کردیم تا برای ساخت مجتمع‌های شغلی اقدام کنند، حذف شود و همین موضوع باعث شده تا سرمایه‌گذاران رغبتی برای ساخت این مجتمع‌ها نداشته باشند و کار ساخت مجتمع‌های جدید به کندی پیش برود.

۳ مجتمع جدید در حال ساخت است

وی افزود: مشهد نیاز زیادی به مجتمع‌های جدید دارد، اما با وجود این قوانین و بسته‌شدن دست شهرداری برای حمایت از سرمایه‌گذاران نمی‌توانیم نیاز شهر را تأمین کنیم، چون قدرت مانور از ما گرفته شده است و تا این قوانین تغییر نکند یا اصلاح نشود، در کلان‌شهر‌ها نمی‌توانیم به کار سامان‌دهی مشاغل سرعت بدهیم.

کلیدری در ادامه از سه پروژه درحال اجرا برای سامان‌دهی مشاغل مختلف صحبت کرد و گفت: با وجود مشکلات پیش‌آمده، پروژه‌های درحال ساختی که داشتیم متوقف نشده و فرایند اجرایی آن‌ها در حال انجام است و به زودی به بهره‌برداری می‌رسند. ما در حوزه ضایعات سه مجتمع جدید خواهیم ساخت، مجتمع پرنده‌فروشان هم درحال طی مراحل پایانی ساخت است و هفتاد واحد صنفی می‌توانند در آن مستقر شوند و کار ساخت مجتمع آسکو پارس در بزرگراه پیامبر اعظم (ص) هم دارد انجام می‌شود. غیر از این مجتمع‌های درحال ساخت، پیش از این دوازده مجتمع دیگر برای مشاغل مختلفی مثل تعمیرگاه‌ها، فلزتراشان، سنگ‌تراشان و... ساخته و اصناف در آن مستقر شده‌اند؛ با این همه، اما نیاز شهر مشهد بیشتر از این تعداد است.

مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری با تأکید بر لزوم تغییر مدل و شیوه جذب سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در ماجرای ساخت مجتمع‌های سامان‌دهی مشاغل تصریح کرد: با این مدل فعلی و مشوق‌هایی که حذف شده است، کمتر کسی به سمت سرمایه‌گذاری در ماجرای سامان‌دهی مشاغل می‌آید و برای همین هم با همراهی شورای اسلامی شهر مشهد به دنبال این هستیم تا طرح و مدل جدیدی را برای سرمایه‌گذاری در ساخت این مجتمع‌ها ارائه کنیم و مشوق‌هایی را طراحی و مصوب کنیم که سرمایه‌گذاران به نقش‌آفرینی در این موضوع علاقه‌مند شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->