سرخط خبرها

احسان و نیکی در محله

  • کد خبر: ۲۰۹۶۰
  • ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
احسان و نیکی در محله
طیبه خاکی عضو شورای اجتماعی محله صاحب‌الزمان(عج)
نیکی به دیگران بخشی از رفتار انسانی است که در جامعه اهمیت دارد، ضمن اینکه در دین اسلام نیز به احسان و نیکوکاری بسیار توصیه شده است. چنا‌ن‌که این‌کار در جامعه نقش مهمی دارد و با احسان‌کردن و نیکی به دیگران در جامعه و همچنین پیشگاه خداوند از جایگاه خاصی برخوردار خواهیم شد و چه چیزی بالاتر و بهتر از این اتفاق.
در واقع خداوند با دستان ما دست انسان‌های گرفتار را می‌گیرد. زمانی که دست افتاده‌ای را بگیریم و لبخند را مهمان قلبش کنیم زیباست و آن دست‌ها ارزش دیگری پیدا خواهد کرد. خداوند نیز بر این موضوع تأکید دارد و پیرو آن ائمه اطهار (ع) همواره ما را به احسان و نیکی تشویق و سفارش کرده‌اند. همان‌طور که در آیه ۱۰ سوره منافقون بیان شده است: «از چیز‌هایی که به شما داده‌ایم بذل و بخشش و صدقه و احسان کنید، پیش از آنکه مرگ یکی از شما فرارسد و بگوید: «پروردگارا! چه می‌شود اگر مدت کمی اجل مرا به تأخیر اندازی و زنده‌ام بگذاری تا احسان و صدقــه بدهم و در نتیجه از زمره صالحان و خوبان شوم؟!» بنابراین صدقه بزرگ‌ترین حسرت مردگان است و باید قبل از اینکه مرگ به‌سراغ ما بیاید برای رضای خدا بی‌منت ببخشیم و صدقه بدهیم تا توشه‌ای برای آخرت خود داشته باشیم. چنانچه خداوند در آیات ۴۱ تا ۴۴ سوره مرسلات نیز فرموده است: «پرهیزگاران در سایه‌ها و کنار چشمه‌سارانند، با هر میوه‏اى که آرزو کنند. به پاداش کارهایى که مى‌کرده‌‏اید بخورید و بیاشامید، شما را گوارا باد. ما نیکوکاران را این‌چنین پاداش مى‌‏دهیم.»
از طرف دیگر از اثرات بخشندگی، ایجاد حس خوب در فردی است که می‌بخشد. در واقع ما با احسان و نیکی به احساس خوبی دست خواهیم یافت که به سلامت روان ما نیز کمک خواهد کرد و سلامت روان بر نوع ارتباط ما با جامعه تأثیرگذار خواهد بود. درست است که تمام ما مشغله کاری و درگیری فکری و مشکلات خاص خود را داریم، اما باید به کمک هم بیاییم و با کمک کردن به دیگران و سعی در حل مشکلات آن‌ها به طور قطع ما نیز شاد خواهیم شد و احساس رضایت در دلمان ایجاد خواهد شد و حتی مشکلات خود را از خاطر خواهیم برد.
در همسایگی ما افراد آبرومندی هستند که نیازمند می‌باشند و کافی است به آن‌ها توجه کنیم و دست یاری به سویشان دراز کنیم، زیرا ما مسلمان هستیم و نباید نسبت به هم‌نوع خود به‌ویژه همسایه و هم‌محله‌ای خود بی‌تفاوت باشیم. تا فرصتی برای مهربانی و دستی برای یاری است باید همه با هم به یاری خانواده‌های نیازمندی که در این شهر زندگی می‌کنند و در نزدیکی ما هستند، بشتابیم. این حس را باید به فرزندانمان هم آموزش دهیم تا از کودکی با این موضوع آشنا شوند و آن را بیاموزند و این‌گونه محله‌ای همدل و همراه با هم‌محله‌ای‌های خوب داشته باشیم.
دنیا پر از اتفاقات خوب و بد است، اما می‌توانیم با یکدیگر اتفاقات خوب را رقم بزنیم و شاهد لبخند نیازمندان باشیم تا در آستانه سال نو شرمنده نگاه فرزندانشان نباشند؛ بنابراین بیاییم پایان سالمان را با یکدیگر جشن بگیریم و با همدلی، محبت و گرفتن دست هم‌نوع و هم‌محله‌ای‌های آبرومند بی‌بضاعتمان کاری کنیم که شهری بدون فقر داشته باشیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->