خانواده های اسرای صهیونیست خیابان منتهی به وزارت جنگ را بستند قسام: خانه بمب‌گذاری‌شده را به روی نظامیان فراری دشمن منفجر کردیم پایان کار حسینی در معاونت پارلمانی ریاست جمهوری تاکید رئیس جمهور بر لزوم اطمینان مدیران از رعایت کرامت انسانی امیرعبداللهیان: از گفتگو‌های ایران-عربی عبور کرده‌ایم حمله حزب‌الله با موشک‌های سنگین جدید خود به سرزمین‌های اشغالی (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) «سیدحسن نصرالله» دوشنبه سخنرانی می‌کند (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بلینکن: اسرائیل برنامه معتبر برای دفاع از غیرنظامیان ندارد قسام در ۲ مرحله «سدیروت» را موشک‌باران کرد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتقاد بولتون از تهدید بایدن مبنی بر توقف ارسال سلاح به اسرائیل واکنش شدید حماس به اظهارات بایدن سردار رادان: دشمن دو بال غیرت و حیا در جامعه را هدف قرار داده است «طرح صیانت» به دستور کار مجلس بازگشت تکذیب ادعا‌های مطرح شده در مورد بازداشت زیباکلام در مسیر نمایشگاه کتاب تخلیه ۲ بیمارستان در دهلی‌نو پس از تهدید بمب‌گذاری مناظره جنجالی سید علی موسوی و مناقبی در برنامه بالاتر از خبر با موضوع تعطیلی روز شنبه + ویدئو مصر از شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند شمار شهدای غزه از ۳۵ هزار تن رسید ترامپ بایدن را احمق و بدترین رئیس‌جمهور جهان دانست خانواده شهید زاهدی ظهر امروز با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند (۲۳ اردیبهشت)
سرخط خبرها

احیای بهداشت و درمان مشهد و خراسان رضوی از مسیر بهارستان

  • کد خبر: ۲۱۴۰۷۱
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
احیای بهداشت و درمان مشهد و خراسان رضوی از مسیر بهارستان
بخش درمان از بخش‌هایی است که مردم بسیار با آن سروکار دارند. دراین‌باره جانشین رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد معتقد است که رایزنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دو حوزه بودجه بخش درمان و آموزش می‌تواند کارساز باشد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ وظیفه اصلی نمایندگان مجلس پیگیری درخواست‌های مردم در زمینه‌های گوناگون است. شهرآرا دراین‌راستا علاوه بر مردم به‌سراغ ارگان‌ها نیز رفته است تا مطالبات آن‌ها از منتخبان مجلس آینده را برای ارائه خدمات و تسهیلات بهتر به مردم پیگیری کند. بخش درمان از بخش‌هایی است که مردم بسیار با آن سروکار دارند. دراین‌باره جانشین رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد معتقد است که رایزنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دو حوزه بودجه بخش درمان و آموزش می‌تواند کارساز باشد.

ناصر سرگلزایی در گفتگو با شهرآرا، با اشاره به اینکه انتظارات علوم‌پزشکی از نمایندگان مجلس در حوزه‌های درمان و بودجه و همچنین آموزش است، اظهار کرد: امیدواریم نمایندگانی که با رأی مردم انتخاب می‌شوند، بتوانند حق استان را در این زمینه‌ها دریافت کنند تا درمان و تسهیلات بهتری به مردم ارائه شود.

کمبود نیرو‌های فوق‌تخصص در بیمارستان‌ها

وی همچنین به کمبود ۲ هزار تخت بستری در خراسان رضوی و نیرو‌های فوق‌تخصصی در بیمارستان‌ها اشاره کرد و افزود: همه این‌ها نتیجه کمبود سرانه بودجه درمان است و این امر مستلزم این است که نمایندگان مجلس با رایزنی بتوانند سرانه واقعی را دریافت کنند.
سرگلزایی ادامه داد: حتی در روز‌های عادی سال که حضور زائران کمتر است، بازهم سرانه‌ای که به مشهد تعلق می‌گیرد، کم است. اکنون سرانه درمان استان ۸۰۰ هزار تومان است، درحالی‌که در شهر‌های دیگر این رقم به ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار تومان نیز می‌رسد.

خدمات بیشتر از سرانه

جانشین رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با بیان اینکه مشهد با وجود جمعیت حدود ۳ میلیون‌و ۶۰۰ هزار نفری، بودجه بهداشت و درمانش معادل ۶.۲ درصد کل کشور است، بیان کرد: این درحالی است که به‌اندازه ۸.۱ درصد خدمت ارائه می‌دهیم. در مشهد یک‌میلیون‌و ۱۰۰ هزار نفر اتباع داریم و از طرف دیگر، سالانه بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون زائر نیز به این شهر وارد می‌شوند که خیلی از آن‌ها به درمان نیاز دارند.
سرگلزایی ادامه داد: به‌عنوان نمونه، امسال رقمی حدود ۲ هزار میلیارد تومان خرج درمان اتباع و زائران کرده‌ایم، درحالی‌که بودجه‌ای بیشتر از این به ما ارائه نشده است و این موضوع نتیجه‌ای نگران‌کننده به بار خواهد آورد.

قیمت دارو، ۳ برابر قیمت واقعی

وی یکی‌دیگر از مشکلات دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد را بدهی‌های دارویی خواند و با اشاره به اینکه دراین‌زمینه از همه دانشگاه‌ها عقب‌تر هستیم، افزود: تا مهر سال گذشته بدهی‌های دارویی‌مان را پرداخت کرده‌ایم و این امر موجب شده است که شرکت‌های دارویی به ما دارو ندهند و ناچاریم دارو را با قیمت‌های سه تا چهاربرابری از سامانه دولت بخریم، فقط به این دلیل که هزینه دارو را با تأخیر شش‌ماهه پرداخت می‌کنیم. به همین دلیل، خیلی از دارو‌ها را در اختیار نداریم.

خراسان‌رضوی جزو ۳ استان آخر در زمینه تجهیزات

سرگلزایی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد را در زمینه تجهیزات جزو سه استان آخر اعلام کرد و گفت: در زمینه سرانه سی‌تی‌اسکن و ام‌آر‌آی جزو سه استان آخر کشور هستیم. درحالی‌که حتی شهر‌های کوچک در این حوزه مقام اول و دوم را دارند، خراسان‌رضوی با این میزان جمعیت و حضور زائران، رتبه پایینی دارد.

او اضافه کرد: مشهد جزو آخرین شهر‌ها از نظر شتاب‌دهند‌ه‌هاست که برای درمان سرطان کاربرد بسیار زیادی دارد. طبق نقشه درمانی کشور باید پانزده شتاب‌دهنده برای درمان سرطان داشته باشیم که اکنون فقط پنج مورد را در اختیار داریم و دو شتاب‌دهنده نیز خراب است و برای تعمیر نیازمند هزینه‌ای هنگفت است. این کمبود درحالی‌که شاهد افزایش شیوع سرطان هستیم، نکته مهمی است.

افزایش دانشجو، بدون ایجاد زیرساخت

جانشین رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد درباره کمک نمایندگان مجلس در زمینه آموزش، بیان کرد: براساس اعلام شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، ابتدا باید زیرساخت‌های آموزشی آماده می‌شد و پس از آن افزایش تعداد دانشجویان را شاهد می‌بودیم، اما اکنون فقط تعداد دانشجویان افزایش یافته است، بدون اینکه زیرساخت بیشتری آماده شده باشد.

سرگلزایی بیان کرد: امسال شاهد افزایش ۴۵ درصدی تعداد دانشجویان بوده‌ایم که این امر موجب شده به‌جای ۲۵۰ دانشجو که ظرفیت دانشکده پزشکی است، ۴۵۰ دانشجو وارد این دانشکده شوند یا دانشکده دندا‌ن‌پزشکی با ظرفت ۶۰ نفر، امسال پذیرای ۱۰۰ دانشجو شده است. نمایندگان مجلس باید این موضوع را پیگیری و رایزنی کنند تا از افزایش بی‌رویه تعداد دانشجویان جلوگیری شود و کیفیت تدریس و آموزش افزایش پیدا کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->