سرخط خبرها

انقلاب با این عظمت، باید ادبیات فاخر و پرباری داشته باشد

  • کد خبر: ۲۲۰۸۷۱
  • ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲
انقلاب با این عظمت، باید ادبیات فاخر و پرباری داشته باشد
یک داستان‌نویس مشهدی گفت: مهم‌ترین نقطه ضعف ما در هنر انقلاب، ورود پیدانکردن به دنیای ترجمه است. کدام یک از حوادث ما در دنیای هنر و انقلاب به زبان‌های دیگر ترجمه شده است؟

به گزارش شهرآرانیوز، هفته هنر انقلاب اسلامی که با نام شهید اهل قلم، مرتضی آوینی، زینت داده شده، فرصتی است برای یادآوری سرمایه‌های فرهنگی این سرزمین که پس از انقلاب اسلامی شکوفا شدند و هنرمندان بسیاری در تبیین و بازنمایی آن تلاش و مجاهدت کرده‌اند و کماکان تداوم دارد؛ چنانکه شهید آوینی با دوربین، قلم و بیان شیوای خود گوشه‌هایی از آن‌ها را برای ما و آیندگان بازگو کرد؛ سرمایه‌های فرهنگی بسیاری که با پوست و استخوان مردم‌ مؤمن و انقلابی تنیده شده و در جبهه‌های جنگ حق علیه باطل، چه در دوران دفاع‌مقدس و چه در عرصه‌های مقاومت، بروز و ظهور یافته است.

محمدرضا مهرداد با اشاره به اهمیت هنر انقلاب اظهار کرد: تولید آثار هنری در زمینه هنر انقلاب اسلامی، بعد از پیروزی انقلاب آغاز شد. تعریف ما از  هنر و ادبیات انقلاب اسلامی، مقاومت، دفاع مقدس و پایداری است.

وی افزود: زمانی که از هنر پایداری سخن می‌گوییم منظورمان اتفاقاتی است که در زندان‌های ساواک برای انقلابی‌ها رخ داده و بعد از انقلاب نیز می‌توان به اسارت سربازان ایرانی در زندان‌های عراق در جنگ تحمیلی اشاره کرد. ادبیات دفاع مقدس از ادبیات انقلاب گسترده‌تر شده و دست‌مایه‌های هنر انقلاب از قبل سال ۱۳۵۷ شروع شده است. انقلاب بیش‌ازپیش دارد به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

این داستان‌نویس بیان کرد: باید هنر انقلاب را در بخش‌های سینما، تجسمی، گرافیک، تئاتر، ادبیات دراماتیک و... بررسی کنیم. مستند‌ها را باید بررسی کنیم و ببینیم که بعد از شهید آوینی چقدر پیشرفت کرده است. سیر گرافیک هنر انقلاب بسیار جذاب است.

مهرداد ادامه داد: در حوزه ادبیات، فضا کمی گسترده و بخش‌های زیادی را شامل می‌شود که از جمله آن می‌توان به قصه‌ها و داستان‌های مربوط به رژیم پهلوی، انقلاب و جنگ تحمیلی اشاره کرد. ادبیات منظوم شامل شعار‌های دوران انقلاب، اشعار انقلابی و... می‌شود.

نویسنده کتاب «تو و من هردومان می‌دانیم اما…» خاطرنشان کرد: انقلاب با این عظمت، باید ادبیات فاخر و پرباری داشته باشد، اما عملکرد ما در این حوزه راضی‌کننده نیست. مهم‌ترین نقطه ضعف ما در این زمینه، ورود پیدانکردن به دنیای ترجمه است. کدام یکی از حوادث ما در دنیای هنر و انقلاب به زبان‌های دیگر ترجمه شده است؟

این داستان‌نویس گفت: قطعا باید تغییراتی ایجاد شود. اندیشمندان این عرصه باید چشم‌اندازی برای آینده ترسیم کنند. بزرگی گفته بود به تعداد هر رزمنده شیوه جنگیدن و دفاع مقدس وجود دارد؛ آیا ما به سراغ تمامی رزمنده‌ها، فرماندهان و خانواده‌های آن‌ها رفته‌ایم؟

مهرداد افزود: ابتدا باید تعریف جامع و دقیقی از ادبیات هنر انقلاب داشته باشیم و بنا بر آن تعریف باید بررسی کنیم که چه عملکردی داشته است و بنا بر آن عملکرد نقطه ضعف‌ها مشخص می‌شود و باید در این زمینه برنامه‌ریزی شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->