فرمانده گروه ۴۴۴ مهندسی رزمی: امنیت پایدار سطح کشور مدیون جانفشانی‌های شهدا است آیت‌الله علم‌الهدی: مادر محور هویت‌آفرین خانواده است | تربیت و انسان‌سازی، رسالت ذاتی هلال احمر فرمانده نیروی زمینی ارتش: برآورد کرده‌ایم انسداد مرز شرق کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان برسد سرلشکر موسوی در مشهد: با عملیات وعده صادق و طوفان‌الاقصی عمر رژیم صهیونیستی زودتر به پایان خواهد رسید نماینده تل‌آویو در سازمان ملل: آیا اکنون زمان مناسبی برای اعمال محدودیت‌ بر تسلیحات اسرائیل است؟ تروریست‌ها هفت کارگر پاکستانی را در گوادر کشتند دیدار جمعی از قاریان قرآن عازم حج تمتع با رهبر معظم انقلاب اسلامی + فیلم آیت‌الله علم‌الهدی: تولد فرزند، نقطه عطف زندگی زناشویی است | «فرهنگ‌سازی» و «حمایت»، دو راه حل بحران افزایش سن ازدواج طرح سامان‌دهی کارکنان دولت یکشنبه (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) در کمیسیون اجتماعی بررسی می‌شود تمایل ۵ کشور اروپایی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین اردوغان: اسرائیل در تلاش است جنگ را به کل منطقه گسترش دهد آمادگی ۱۸ هزار و ۶۰۰ عامل اجرایی برای برگزاری دور دوم انتخابات در خراسان‌رضوی + فیلم سخنگوی وزارت خارجه روسیه: زلنسکی خائن است رئیس‌جمهور چین وارد بوداپست شد اعتراف بایدن به استفاده از بمب‌های آمریکایی برای کشتار غیرنظامیان در غزه وزارت ارتباطات از ارائه ۵۰۰ خدمت دولتی به صورت هوشمند خبرداد پروژه فیبر نوری منازل و کسب کار استان قم با حضور رئیسی افتتاح شد بلوغ ایران در حوزه دانش و صنعت هسته‌ای رئیسی: افز‌ایش سرعت اینترنت در اولویت کار دولت قرار دارد | حتی برای کسانی که گیم انجام می‌دهند نباید حال‌گیری پیش بیاید + فیلم پایداری تمامی زیرساخت‌های ارتباطی مورد نیاز برگزاری انتخابات
سرخط خبرها

عدم تمدید معافیت‌های تحریمی ایران در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای از سوی آمریکا

  • کد خبر: ۲۲۱۴۱۴
  • ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱
عدم تمدید معافیت‌های تحریمی ایران در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای از سوی آمریکا
دولت آمریکا معافیت‌های تحریمی را که به ایران اجازه می‌داد در پروژه‌های هسته‌ای خود با طرف‌های بین‌المللی همکاری کند، تمدید نکرد.

به گزارش شهرآرانیوز، پایگاه خبری واشنگتن فیری بیکن گزارش داد دولت بایدن اجازه داده است که مجموعه‌ای از معافیت‌های تحریمی که به ایران و روسیه اجازه می‌دهد در زمینه هسته‌ای همکاری مشترک داشته باشند، منقضی شود، اما به اجرای آن تحریم‌ها متعهد نخواهد شد.

واشنگتن آخرین بار در اوت ۲۰۲۳ این معافیت‌ها را تا ابتدای سال ۲۰۲۴ تمدید کرده بود، اما اکنون این معافیت‌ها منقضی شده‌اند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگو با واشنگتن فیری بیکن توضیح نداد که چرا معافیت‌ها منقضی می‌شوند و خاطر نشان کرد مقامات این کشور همچنان به‌عنوان بخشی از روند بازبینی منظم، معافیت‌ها را بررسی می‌کنند و اظهارنظر عمومی تنها زمانی که تصمیمی به عنوان بخشی از آن بررسی گرفته شود، ارائه خواهد شد.

فیری بیکن در گزارش خود تصریح کرد: تمدید نشدن این معافیت‌ها در شرایطی که ایران و روسیه در حال ادامه و گسترش همکاری‌های هسته‌ای هستند، درباره سیاست‌های دولت آمریکا در این زمینه سردرگمی‌هایی را ایجاد می‌کند و سوالاتی را نیز در کنگره به وجود می‌آورد.

جمهوری‌خواهان کنگره در این سال‌ها بر وزارت امور خارجه دولت بایدن فشار می‌آورند تا این معافیت‌ها را که در چارچوب برجام صادر می‌شوند، لغو و تحریم‌هایی را اجرا کند که مانع از این همکاری میان تهران و مسکو شود. اما دولت بایدن بار‌ها این معافیت‌ها را قبل از اینکه اجازه دهد در اوایل سال جاری (میلادی) منقضی شود، تمدید کرد.

جمهوری‌خواهان گمان می‌کنند که این اقدام نشانه آن است که ایالات متحده چشم خود را بر همکاری هسته‌ای روسیه و ایران می‌بندد و تحریم‌ها را اجرا نمی‌کند. منابع آگاه به فیری بیکن گفتند که سوالات پیرامون معافیت‌های تحریمی در هفته‌های اخیر در کنگره افزایش یافته است و برخی از قانون‌گذاران خواستار ارائه توضیحات فوری از وزارت امور خارجه آمریکا شده‌اند.

دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا بر اساس متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) معافیت‌هایی را صادر کرد که به ایران و روسیه و همچنین چین و کشور‌های اروپایی اجازه می‌داد تا بخشی از برنامه هسته‌ای تهران را به عنوان شروط توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران بسازند. سپس دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ پس از خروج از توافق هسته‌ای، معافیت‌ها را لغو کرد، اما رئیس جمهور جو بایدن پس از ورود به کاخ سفید اعلام کرد که این معافیت‌ها را صادر خواهد کرد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->