دل نوشته همسر شهید محسن حججی برای شهید راه خدمت | حالا دست او از همیشه بازتر است برای خدمت‌رسانی سروده بانوان شاعر ایرانی در سوگ خادم الرضا(ع) وظیفه زنان در مقابل شهادت رئیس جمهور، روایت صادقانه است برای آبرسانی و جوانسازی پوست عسل استفاده کنیم یا آلوئه ورا؟ رفع مشکل شناسنامه فرزندان مادران ایرانی در دولت شهید رئیسی سروده افشین علا در توصیف مادر رئیس جمهور شهید ویدئو | زنان نقش آفرین نخستین رئیس جمهوری که به حوزه زن و خانواده اهتمام ویژه داشت والدین بخوانند| چطور به کودک‌مان بگوییم رئیس جمهور به شهادت رسیده است؟ ماماها نقش پررنگی در مسیر ترویج فرزندآوری و در تحقق موضوع جوانی و افزایش جمعیت دارند «جنبش جهانی تعهد به خانواده» ایده‌ای نو که توسط رئیس جمهور مطرح شد واکنش بانوان فعال فضای مجازی به شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش + عکس توجه ویژه رهبر انقلاب به حوزه خانواده در پیام به ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری عزیزجمهور ویدئو | تجمع بانوان مشهدی درفراق خادم الرضا (ع) و یاران شهیدش مادرانه‌های بانوان مشهدی در فراق شهادت خادم الرضا (ع) و یارانش + تصاویر خانم پرستار مشهدی از تجربه‌ شیرین مادر چهار فرزند بودن می‌گوید آخرین سخنان شهید آیت الله رئیسی درباره بانوان + فیلم و عکس خزعلی: آیت‌الله رئیسی بر تحکیم خانواده و پیگیری امور بانوان تاکید داشتند هشت چکاپ مهم برای بانوان فیلم «زنانی که با گرگها دویده‌اند» اکران می‌شود؟
سرخط خبرها
پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان

پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان

  • کد خبر: ۲۲۷۲۸۴
  • ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
در این مطلب کارشناس حقوق به پرسش‌های حقوقی مخاطبان عزیز شهرآرانیوز پاسخ داده است.

به گزارش شهرآرانیوز، من ۲ سال پیش وکالت فروش ملک دادم و قرار بود پول خانه را به من بدهد، اما الان دچار مشکل شده‌ام. از طرفی هم طرف مقابل من هیچ‌گونه اقدامی نکرده است. چه‌طور می‌توانم وکالت بلاعزل را باطل کنم؟

به صورت کلی، در وکالت بلاعزل، حق دخالت از شما گرفته نشده است. در وکالت بلاعزل، موکل (شما) می‌تواند خودش همه کار‌های مربوط به معامله را انجام دهد و این حق از او گرفته نمی‌شود؛ بنابراین خود شما با اینکه وکالت بلاعزل برای فروش داده‌اید، باز هم می‌توانید برای فروش ملک خود اقدام کنید. در صورتی هم که اطمینان داشته باشید فروش از سوی ایشان انجام شده است، می‌توانید دادخواست مطالبه ثمن بدهید.

شخصی به خانواده ما مبلغی بدهکار بوده. در دادگاه طرح دعوی شده و در نتیجه، رأی به صدور اجرائیه هم شده. بعد از مدتی، بدهکار در اثر سانحه تصادف از دنیا می‌رود و به ورثه ایشان دیه تعلق گرفته است. آیا ما می‌توانم با ارائه درخواستی به اجرای احکام، تقاضا کنیم که دیه ایشان به نسبت طلب این‌جانب، در حق این‌جانب پرداخت شود یا دیه، چون خون‌بهاست به ورثه تعلق دارد و به طلبکار تعلق نمی‌گیرد؟

هم‌اکنون نظر غالب این است که دیه در حکم مال متوفی است و جزء ترکه محسوب می‌شود. بنابر‌این باید از آنچه به عنوان ترکه از متوفی باقی مانده است، ابتدا دیون وی پرداخت شود. پس شما می‌توانید دیه را توقیف و طلب خود را از آن وصول کنید. در نتیجه، پس از طی مراحل قانونی و با دستور قضایی، این امکان وجود دارد.

من از کسی شکایت دارم که در شهر دیگری است. کد ملی‌اش را می‌توانم پیدا کنم. اگر در سامانه ثنا ثبت شود، آیا او می‌تواند به دادگاه شهر ما بیاید یا من باید به دادگاه شهر آنها بروم؟

برای پاسخ به این پرسش، باید دید عنوان شکایت چیست تا با توجه به آن، صلاحیت مرجع رسیدگی مشخص شود و بتوان گفت در چه محلی امکان ثبت شکایت و رسیدگی وجود دارد.

من ۷ سال پیش جدا شدم و به شهری دیگر رفتم و هرگز دختر شش‌ساله‌ام را ندیده‌ام، زیرا همسر دومم راضی نبود. در این مدت فکر می‌کردم به صلاح دخترم هم هست که من را نبیند، زیرا پدرش هم ازدواج کرده بود و زندگی خوبی داشت. حالا که برای دیدن دخترم آمده‌ام، نه پدرش اجازه دیدن دخترم را می‌دهد و نه خودش راضی است. با توجه به اینکه دخترم سیزده‌ساله است، می‌توانم با حکم دادگاه و با تکیه بر قانون او را ببینم؟ شاید من را ببخشد.

مفهوم حضانت درباره فرزندان تا قبل از سن بلوغ مطرح می‌شود. یعنی زمانی که کودک به سن بلوغ برسد (در فرض سؤال، برای دختر، ۹ سال قمری کامل) از سن حضانت خارج می‌شود و می‌تواند برای ادامه زندگی خود تصمیم بگیرد که با پدر زندگی کند یا مادر. بنابراین، به طور قانونی امکانی دراین‌باره وجود ندارد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.