هلال احمر از امدادرسانی به ۲۳۰۰ نفر در سیل ۲۰ استان کشور خبرداد بارش باران و لغزندگی جاده‌های خراسان رضوی (۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهادت یکی دیگر از مرزبانان در بانه سد دز پُر شد | احتمال افزایش خروجی سد دز وجود دارد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آزادراه تهران شمال مسدود شد + علت (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع سیل در شبستر آذربایجان شرقی + فیلم (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرریز شدن سد مخزنی دویرج دهلران ایلام + فیلم مسئولان در تدارک اجرای مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | معوقات حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی واریز خواهد شد اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش نشانان مشهدی (۱۴ اردیبهشت) مرگ ۲ نفر براثر مسمومیت با گاز در ساری (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی پژو ۲۰۶ در فکوری| آتش نشانان دو محبوس حادثه را نجات دادند (۱۴ اردیبهشت) جاده چالوس یک طرفه شد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) هواشناسی خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کرد (۱۴ اردیبهشت) زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سیاست را از کرونا یاد بگیریم

  • کد خبر: ۲۴۷۱۷
  • ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
سیاست را از کرونا یاد بگیریم
محمد مهاجری - روزنامه نگار
به‌هنگام وقوع یک حادثه ناگوار، تلاش همه این است که آسیب‌دیدگان به‌هر شکل ممکن تسلای خاطر بیابند. نزدیکان در چنین شرایطی خرده‌اختلافات قبلی را کنار می‌گذارند و هر کاری از دستشان برمی‌آید انجام می‌دهند تا آرامش بیشتری حاکم شود و موج برخاسته از حادثه عبور کند. لابد به‌همین دلیل است که در رخداد‌هایی مانند سیل و زلزله، کشور‌های دور و نزدیک با کشور لطمه‌خورده همدردی می‌کنند و کمک‌ها حتی ازسوی دولت‌هایی که تضاد منافع هم دارند روانه می‌شود.

در اتفاقات مربوط به کرونا هم این قاعده رعایت شد و در بستر داخل، شاهد رعایت نسبتا قابل‌قبول در جامعه بودیم. هر کس برای آرامش روانی جامعه کاری می‌توانست بکند دریغ نکرد. با این حال گاهی خودمان هوای خودمان را نداریم و مواضعی اتخاذ می‌کنیم یا حرف‌هایی می‌زنیم که جامعه دچار تشویش می‌شود.

هر روز حدود ساعت ۲ بعدازظهر گوش‌ها و چشم‌ها به‌سمت رادیو و تلویزیون است تا از آمار قربانیان و مبتلایان کرونا مطلع شود. این کار پسندیده را سخن‌گوی محترم وزارت بهداشت انجام می‌دهد. بیانی گرم و دلنشین دارد و از تعابیری استفاده می‌کند که آرامش‌بخش است. مخاطبان، اگر آماری رضایت‌بخش بشنوند، خدا را شکر می‌گویند و اگر خبری تلخ بشنوند، زبان به‌استعانت از خداوند باز می‌کنند و در هر حال امید دارند فردایشان با خبری بهتر از امروز همراه شود.
حال فرض کنید همین آقای سخن‌گوی دوست‌داشتنی در مصاحبه‌اش با رادیو و تلویزیون یا هر رسانه دیگر، به‌جز آماردادن و توصیه‌های ایمنی، زبان به طعنه‌گویی بگشاید و مثلا به فلان شخص و گروه که چیزی خلاف ذائقه وی گفته‌اند، متلک بار کند. حال مردم چگونه می‌شود؟ در این روز‌های کرونایی، حتی اگر مردم حوصله دعوای سیاسی داشته باشند، شنیدنش از زبان سخن‌گوی وزارت بهداشت را نمی‌پسندند.

در آن سوی بازی هم رئیس شورای یک شهر، آمار اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت را مورد خدشه قرار می‌دهد و از مسئولان بهداشت کشور می‌خواهد خاصه‌خرجی کنند و ارقام شهری را که او رئیس شورای آن است جداگانه اعلام کنند. خب؛ نتیجه روشن است. یکی دیگری را متهم به دادن آمار غلط می‌کند و طرف مقابل هم برای آنکه کم نیاورد، یاد همه دعوا‌های قومی‌قبیله‌ای سال‌ها قبل می‌افتد، فیلش یاد هندوستان می‌کند و... حالا مردمی که دوست دارند در کوران مبارزه با کرونا آرام باشند، چه تصوری پیدا می‌کنند؟ آن‌ها انتظار دارند موالیان امور، اگر یار شاطر نمی‌شوند، بار خاطر نشوند.

راه‌حل هم چندان سخت نیست. کافی است از کرونا یاد بگیریم. می‌بینید چقدر در حوزه سیاسی اخلاق‌مدار است؟ وقتی حمله می‌کند، نه ملیت می‌شناسد، نه جنسیت؛ و مهم‌تر اینکه بین چپ و راست هم تفاوت نمی‌گذارد و جناح نمی‌شناسد. اگر همین کار خوب را از این ویروس منحوس یاد بگیریم، برنده‌ایم!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->