سرخط خبرها

برای ورود به ماه مبارک رمضان اول باید قلب را از کدورت‌ها پاک کنید

  • کد خبر: ۲۴۸۱۴
  • ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
برای ورود به ماه مبارک رمضان اول باید قلب را از کدورت‌ها پاک کنید
پژوهشگر قرآنی و استاد دانشگاه با بیان روایتی از امام رضا (ع) گفت: برای ورود به ماه مبارک رمضان در مرحله اول باید قلب را از کدورت‌ها پاک کرد تا برای دریافت نورانیت‌های الهی آماده شد.

به گزارش شهرآرانیوز، سیدمحسن میرباقری گفت: روایت امام رضا (ع) برای ورود به ماه مبارک رمضان، آمادگی بسیاری در انسان ایجاد می کند و سه ماه رجب، شعبان و رمضان را می توان سه ماه پاکسازی و رشد آفرینی دانست.

وی افزود: در کتاب عیون اخبارالرضا آمده است که اباصلت هروی یکی از یاران و ملازمان امام هشتم نقل می کند در آخرین جمعه ماه شعبان بر امام رضا (ع) وارد شدم و آن حضرت فرمود که بیشتر این ماه گذشت. پس، از آنچه که در آن کوتاه آمده ای در این باقیمانده ماه تدارک کن و آنگاه امام سفارش هایی را بیان کردند.

این خادم برگزیده قرآنی اضافه کرد: اولین سفارش امام هشتم این است که باید قلبمان را از کدورت ها پاک کنیم تا آن را برای القای نورانیت های الهی آماده کنیم. ماه رجب، ماه ریزش رحمت خدا و ماه شعبان نیز ماه پاک شدن انسان است و آنگاه در ماه رمضان می تواند نورانیت را دریافت کرد.

وی افزود: آن حضرت فرمود به کارهایی رو آور که فایده داشته باشد و از آنچه که فایده ای ندارد، دوری کن. چون در طول عمر و زندگی ما چیزهایی وجود دارد که فقط سرگرمی است و باید در این ایام بسیار با عظمت از چنین چیزهایی پرهیز کرد.

مدیرعامل موسسه نورالمجتبی (ع) ادامه داد: دومین سفارش امام این است که تا می توانی دعا و استغفار و تلاوت قرآن داشته باش و از گناهانت توبه کن تا هنگامی که وارد ماه رمضان می شوی، با خلوص برای خدا وارد این ماه شوی.

وی افزود: سفارش دیگر این که اگر امانتی بر گردن توست حتما آن امانت را ادا کن. ما در سفر حج می بینیم کسانی که عازم بیت الله الحرام می شوند، امانت و قرض خود را ادا می کنند و حلالیت می طلبند و همین سفارش برای ماه رمضان نیز آمده است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: همچنین امام فرمود هیچ کینه ای در دلت باقی نماند و باید بگوییم خدایا ما بندگان تو را در فامیل، همسایه و آشنا بخشیدیم حتی اگر زخم زبان زدند و ما ناراحت شدیم ولی به خاطر تو همه آنان را می بخشیم. آنگاه خدا همه گناهان ما را می بخشد و با دلی پاک وارد ماه رمضان می شویم.

وی افزود: امام رضا (ع) در ادامه فرمود هیچ گناهی نباشد مگر این که خود را از آن رها کنی. چون بعضی گناهان به مذاق انسان شیرین است و معمولا انسان دوست دارد آن را ادامه دهد ولی امام می فرماید با حالت دلدادگی به گناه وارد این ماه نشو.

میرباقری اظهار داشت: آنگاه امام فرمود تقوای الهی پیشه کن و خدامحور باش در حالی که انسان معمولا نفس محور است و بیشتر اوقات کاری را انجام می دهد که نفس و دلش به آن تمایل دارد. لذا امام رضا (ع) فرمود خدامحور باش و در ظاهر و باطن کارهای خود بر او توکل کن و این مفهوم در سومین آیه از سوره طلاق آمده است که هر کس به خدا اعتماد کند، خدا برای او کافی است.

وی افزود: امام هشتم همچنین برای روزهای پایانی ماه شعبان سفارش کردند این دعا را زیاد بخوانید که اللهم ان لم تکن غفرت لنا فیما مضی من شعبان فاغفر لنا فیما بقی منه. یعنی خدایا اگر تا این لحظه از ماه شعبان مرا نیامرزیده ای، در بقیه این ماه مرا بیامرز تا آمرزیده وارد ماه رمضان شوم و لیاقت دریافت عنایت های ماه مبارک را داشته باشم و خدا بسیاری از افراد را به خاطر حرمت ماه رمضان از آتش نجات می دهد.

شکل عبادتمان را تغییر دهیم

میرباقری با اشاره به خانه نشینی مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت: امسال در وضعیت ویژه ای قرار گرفته ایم و متاسفانه مراسم مذهبی در مساجد و هیات ها برقرار نمی شود ولی در آستانه ماه رمضان هستیم که این ماه فرصت بسیار مهمی است و می توان این تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

وی افزود: مناجات و دعا در مساجد حال و هوای خیلی خوبی دارد ولی این موضوع یک اصل غیرقابل تغییر نیست. چون درباره نماز، روزه و زکات واجب در احادیث به ما دستور داده اند که این واجبات را به صورت علنی انجام دهید.

این پژوهشگر قرآنی افزود: بر همین اساس نماز واجب را گفته اند به جماعت بخوانید و درباره روزه تاکید شده اگر به دلیل بیماری یا مسافرت نتوانستید این فریضه الهی را انجام دهید، حرمت این ماه را نگه دارید و نشان ندهید که روزه نمی گیرید ولی برای نمازهای مستحب مانند نماز شب توصیه شده که آن را در خفا و منزل بخوانید یا روزه مستحب را به صورت مخفی بگیرید یا صدقات مستحب را مخفیانه ولی صدقات واجب را در مقابل چشم مردم بدهید.

وی افزود: انجام دادن علنی واجبات دو ویژگی دارد. یکی این که وقتی واجبات به صورت علنی انجام می شود، حکم خدا ظهور پیدا می کند و برای تجلی اسلام و احکام الهی خوب است و از طرف دیگر انسان به بی دینی متهم نمی شود. چون مردم می بینند که آن فرد نماز خوانده و روزه می گیرد.

میرباقری با بیان این که فضای رسانه تا حدودی حضور در هیات ها یا مجالس دینی را به شکلی فراهم کرده، افزود: در این ایام می توانیم برای انجام مستحبات، مقدماتی را برای خلوت شبانه فراهم کنیم و دعاهای ماه رمضان را بخوانیم و فرصت تدبر را برای خود ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: دعای افتتاح را در شب های ماه مبارک رمضان بخوانیم و در آن تامل کنیم و با توجه به این فرصت خانه نشینی یک ختم قرآن داشته باشیم، به آیات الهی بیاندیشیم و معنای آیات را بفهمیم و در مجموع شکل عبادتمان را تغییر بدهیم.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->