سرخط خبرها

رضایت باطنی با اهدای خون

  • کد خبر: ۲۴۸۵
  • ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۱
رضایت باطنی با اهدای خون
ساکن محله ارشاد از اهدای پلاسما و پلاکت خون می‌گوید

هانیه فیاض - می‌دانیم که اهدای خون اقدامی خداپسندانه است که هر روز سبب نجات جان هزاران نفر در دنیا می‌شود. بنابراین بدون این مایع باارزش حیات بشری به خطر می‌افتد و تنها راهکار حفظ سلامت انسان‌ها و جلوگیری از مرگ در اثر خونریزی، برخی بیماری‌های خونی و عمل‌های جراحی است. از طرفی اهداکنندگان خون علاوه‌بر تأمین گروه‌های خونی مورد نیاز بیماران، سلامت خود و ادامه حیات افراد را تأمین می‌کنند. به‌طورقطع بارها و بارها عبارت اهدای خون را شنیده‌ایم و حتی دیده‌ایم که برخی افراد برای این اقدام نذر هم می‌کنند زیرا به ثواب آن ایمان دارند اما نوع دیگری از اهدا و کمک‌کردن، اهدای پلاسما و پلاکت خون است که کمتر برای عوام آشناست. در حالی که برای بسیاری از بیماران حیاتی و مورد نیاز است. امیرحسین علیزاده‌مقدم ماسوله یکی از کسانی است که سال‌ها با اهدای خون، پلاکت و پلاسما دست یاری بیماران نیازمندان را می‌فشارد و معتقد است که این‌گونه کارها فرهنگ ایثار، فداکاری و حفظ نوع‌دوستی را در جامعه ارتقا می‌بخشد و سبب فرهنگ‌سازی صحیح برای نوجوانان و نسل‌های آینده می‌شود.او متولد1350 است که از چهارسالگی به همراه خانواده‌اش در ششصددستگاه واقع در محله ارشاد زندگی می‌کند. سال‌هاست که در بخش اداری یک شرکت خصوصی کار می‌کند و آن‌قدر به سلامت بدنی خود ایمان دارد که تاکنون 118نوبت اهدای خون، پلاسما و پلاکت داشته است.


ارتباطات پیوسته‌ در میان اهالی ششصددستگاه
آقای علیزاده درباره ششصددستگاه می‌گوید: قبل از دوران انقلاب اسلامی، بنا بود یک مجموعه 9هزار واحدی ساخته شود و به همین دلیل آغاز آن با ساخت آپارتمان‌های ششصددستگاه آغاز شد. کم‌کم آپارتمان‌های مرتفع و 512دستگاه هم به این مجموعه اضافه شد اما ادامه‌ عملیات ساخت آپارتمان‌ها متوقف شد. پدر من کارمند مخابرات بود و هنگامی که خانواده‌ام در سال1353 از تهران به مشهد منتقل شدند، در ساختمان‌هایی که ازسوی ادارات توزیع شده بود در راهروی مربوط به کارکنان مخابرات ساکن شدند. من هم به تبعیت از پدرم از سال1374 که ازدواج کردم تاکنون که 2فرزند دختر و پسر دارم در همان مکان سکونت دارم. این محله بافت اجتماعی خاصی دارد، درست است که تعدادی از قدیمی‌ترها از ششصددستگاه رفته‌اند اما هنوز کسانی هستند که حضورشان در محله قدمت زیادی دارد. اهالی ششصددستگاه مردمانی خون‌گرم و همدل هستند که همگی از حال یکدیگر خبر دارند. مجالس خانوادگی بسیاری در مجموعه ششصددستگاه برگزار می‌شود که همسایه‌ها نیز در آن‌ها حضور دارند. ساکنان آن، ارتباطات پیوسته و مستمری دارند و در هنگام بروز مشکلات، دست به دست هم می‌دهند تا آن را حل‌وفصل کنند. تنها مشکل مهمی که شاید در مجموعه ششصددستگاه به چشم می‌خورد، این است که هیئت مدیره آن یک متولی ثابت ندارد که مسئولیت امور را به عهده بگیرد.
او با اشاره به اقدام زیبای اهدای خون، اظهار می‌کند: از سال1370 هر از گاهی به‌طور ناپیوسته به اهدای خون اقدام کردم اما از سال1389 سالی 3 یا 4نوبت اهدای خون، پلاسما و پلاکت داشتم. علیزاده توضیح می‌دهد: انواع اهدا در این مقوله عبارت‌اند از اهدای خون، اهدای پلاک و اهدای پلاسما. در اهدای خون، طبق تشخیص پزشک، واحد مشخصی خون از بدن خارج می‌شود اما در روش اهدای پلاکت و پلاسما، خون اهداکننده وارد دستگاهی می‌شود. سپس پلاکت یا پلاسمای آن جدا شده و دوباره خون به بدن فرد اهداکننده بازمی‌گردد. بنابراین در این روش پلاکت یا پلاسمای فرد اهداکننده بدون هیچ آسیبی دریافت می‌شود که این اقدام توسط دستگاه سانتریفیوژ انجام می‌شود.او درباره شرایط اهدا بیان می‌کند: اهداکننده باید در محدوده سنی ۱۸سال تمام تا ۶۰سال باشد، ‎هنگام مراجعه باید سرحال بوده و به‌طورکافی غذا خورده باشد و از همه مهم‌تر اینکه از سلامت کامل برخوردار بوده و نباید خسته بوده یا تب داشته باشد.‏ قبل از اهدا سؤالاتی از افراد پرسیده می‌شود که باید به‌درستی به آن‌ها پاسخ دهند. همچنین اهداکننده ازسوی پزشک ویزیت و فشارخونش بررسی می‌شود. اهدای‌خون می‌تواند سالی چهاربار انجام شود و اهدای پلاسما و پلاکت هفته‌ای یک‌بار، دوبار، هر 15روز و ماهی یک‌بار هم انجام می‌شود. در اهدای پلاسما نیز قبل از عملیات اهدا، واکسن مخصوصی زده می‌شود.قبل از گرفتن خون، فرد معاینه می‌شود. در این صورت می‌تواند از وضعیت عمومی سلامتی خود و میزان برخی ترکیبات خون خود مانند گلبول‌های قرمز، پلاکت‌ها و پلاسما باخبر شود. اهدای خون یک روش رایگان و آزمایشی اتفاقی برای پی‌بردن به احتمال وجود برخی بیماری‌ها مانند هپاتیت، بیماری‌های جنسی و به‌ویژه ایدز است. بی‌شک نمی‎توان بدون صرف هزینه، چنین اطلاعاتی از وضعیت سلامتی خود داشت. حتی در بخش اهدای پلاسما، سازمان اهدای خون به‌دلیل قدردانی و تشویق افراد به این امر، هزینه‌ای در قالب هدیه پرداخت می‌کند.


پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف
او به فواید اهدای خون، پلاسما و پلاکت اشاره می‌کند و می‌افزاید: اهدای خون جان خیلی از افراد را نجات می‌دهد و انجام این‌کار سبب ایجاد حسی خوب در فرد اهداکننده، افزایش مقبولیت اجتماعی، دریافت کارت اهدای خون و خدمات پزشکی ویژه برای فرد در شرایط اورژانسی و صد‌ها فایده و سود دنیوی و اخروی می‌شود. این اقدام زیبا و خداپسندانه علاوه‌بر ثواب اخروی‌ سلامتی انسان را تضمین و از بروز بیماری‌های مختلف پیشگیری می‌کند. قبل از اهدای خون پزشک به مشاوره سلامتی فرد می‌پردازد، درنتیجه اهداکننده یک چکاپ رایگان شده و وضعیت سلامت او بررسی می‌شود.علیزاده می‌گوید: مردم می‌توانند پلاکت یا پلاسما را به بیماران سرطانی، صعب‌العلاج و بیماران با مشکلات انعقادی و خاص به صورت ناشناس اهدا کنند و شاید لذت‌بخش‌ترین بخشی که سبب ترغیب من به این امر می‌شود، همین است که دریافت‌کننده‌ها را نمی‌شناسم و نمی‌دانم به چه کسی داده می‌شود که همین نیز رضایت باطنی و قلبی در وجودم ایجاد می‌کند.او در پایان به رفتار خوب کارکنان مراکز اهدای خون اشاره می‌کند و می‌گوید: تمامی پزشکان و کارکنان بانک‌خون خیابان دانشگاه از جمله خانم دکتر تهرانیان، جوانبخش، مولوی و تفقدی علاوه‌بر ارائه‌ خدمات مطلوب، برخورد و رفتار مناسب با اهداکنندگان دارند که این رفتار جای تشکر و قدردانی دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->