شهردار مشهد به دیدار مادر شهیدجمهور حضرت آیت‌الله رئیسی رفت عضو شورای شهر مشهد: نگاه شهید رئیسی حمایت از محرومان بود آماده باش سازمان آتش نشانی مشهد برای مراسم تشییع رییس جمهور شهید ایران اکران تصویر شهید آیت الله رئیسی در قاب مفاخر شهری مشهد رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد: شهید رئیسی در حوزه زیارت صاحب ایده بود احیای کارگروه ملی زیارت، از اقدامات شاخص شهید رئیسی بود عضو شورای شهر مشهد: شهید رئیسی پدر معنوی محرومان بود تشکیل ۶ کمیته ویژه در شهرداری مشهد برای برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید آیت‌الله رئیسی از دیوارنگاره شهیدجمهور در میدان شهدای مشهد رونمایی شد تداوم فعالیت ۲۴ ساعته پاکبانان مشهدی برای پاکسازی معابر وزارت کشور باید زمینه برگزاری انتخابات شورا‌ها را فراهم کند آیا ادارات مشهد پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) تعطیل می‌شود؟ تعطیلی مدارس مشهد و خراسان رضوی از فردا تا پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) حاجی بگلو: مجلس می‌بایست نسبت به توقف یا تمدید شورا‌ها اعلام نظر کند در فراق خادم‌الرضا(ع) | حضور گسترده مردم مشهد در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی در میدان بسیج مشهد + فیلم خدمات‌رسانی رایگان مترو و اتوبوس در روز تشییع پیکر رئیس جمهور در مشهد یکی از معابر اصلی یا میادین شهر مشهد به نام خادم‌الرضا(ع)، «سیدابراهیم رئیسی» نام‌گذاری می‌شود
سرخط خبرها

بازسازی سرای تاریخی عزیزاله‌اف در مشهد / مرمت میراث عزیز

  • کد خبر: ۲۵۵۳۹
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
بازسازی سرای تاریخی عزیزاله‌اف در مشهد / مرمت میراث عزیز
با همت مدیریت شهری، بازسازی سرای تاریخی عزیزاله‌اف این هفته در مشهد آغاز می‌شود
علیرضا ظهیری/شهرآرانیوز - مردادماه سال گذشته بود که پس‌ از برگزاری جلسات متعدد و پیگیرانه در ۲ سال، درنهایت با اتخاذ تصمیم جمعی و دستور مقام قضایی، حیاط کوچک سرای عزیز‌اله‌اف، یکی از بازار‌های قدیمی و تاریخی مشهد، که از لحاظ ایمنی خطر‌های بسیاری برای شهروندان داشت، تخلیه و برای انجام مرمت و بازسازی به اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی واگذار شد.

بر‌اساس توافق‌ها، در همان زمان قرار شد شهرداری منطقه ثامن در‌کنار تأمین یک‌سوم هزینه‌های مرمت و بازسازی این سرای تاریخی، برای جابه‌جایی کسبه و تحویل محل کسب موقت در سایر مراکز تجاری همکاری کند.

با‌این‌حال پس‌از اینکه از سال گذشته فرایند مرمت و بازسازی این مجموعه تاریخی در دستور‌کار مجموعه میراث فرهنگی و شهرداری منطقه ثامن قرار گرفت، عملیات عمرانی آن به‌دلایلی باکندی مواجه شد.

با‌این‌حال به دعوت سیدمصطفی نعمتی، شهردار منطقه ثامن، روز پنجشنبه سیدمحمدرضا هاشمی، فرماندار مشهد، ابوالفضل مکرمی‌فر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، و حجت‌الاسلام سید‌علی صالح، معاون دادستان مشهد و رئیس مجتمع قضایی ثامن، دور یک میز نشستند تا بتوانند به جمع‌بندی مناسبی برای بازسازی و احیای سرای عزیزاله‌اف برسند؛ جلسه‌ای که رهاورد آن، خبر آغاز دوباره مرمت بازارچه قدیمی شهر از هفته آینده است.
در این‌میان هر‌چند مرمت این مجموعه تاریخی بر‌عهده میراث فرهنگی است، این اداره کل به‌دلیل محدودیت‌های مالی، خواهان این است که بخشی از هزینه‌ها را شهرداری متقبل شود.

معاون استاندار خراسان‌رضوی و فرماندار مشهد در جلسه مشترک بررسی وضعیت سرای عزیزاله‌اف با اشاره‌به اینکه خوشبختانه با پیگیری‌های شهرداری منطقه ثامن، اقدامات بسیار خوب و اثرگذاری از‌سوی مدیریت شهری در دوره پنجم در طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی انجام شده و پروژه‌های بزرگی در این محدوده به سرانجام رسیده است، گفت: خوشبختانه در مسائل مختلف استان و به‌ویژه شهر مشهد، همدلی و وفاق مناسبی را از‌سوی مجموعه مدیران دستگاه‌های مختلف شاهد هستیم و امیدواریم با ادامه این روند، اجرای سایر پروژه‌های این محدوده از‌جمله طرح مرمت و احیای سرای عزیزاله‌اف هر چه سریع‌تر به‌پایان برسد.

هاشمی پس‌از شنیدن نظر اعضای جلسه درباره دلایل کندی پیشرفت عملیات اجرایی این پروژه به‌ویژه محددیت‌های بودجه‌ای اداره میراث فرهنگی استان افزود: شهرداری منطقه ثامن با همان جدیت و همتی که در اجرای دیگر پروژه‌ها داشته است، در این مسیر یاریگر اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری استان باشد.

او تأکید کرد: به‌ معاون عمرانی خود نیز مأموریت می‌دهم در جلسات آینده کمیته راهبری طرح مرمت سرای عزیزاله‌اف حضور یابد تا فرمانداری هم در‌صورت نیاز، چه از نظر مسائل فنی و چه از نظر منابع مالی، بتواند به روند مرمت و بازسازی این مجموعه تاریخی سرعت بخشد.

نبود برنامه زمان‌بندی، مشکل اصلی عزیز‌اله‌اف
شهردار منطقه ثامن نیز در این جلسه، گزارشی از پیگیری‌ها و اقدامات شهرداری منطقه ثامن درباره سرای عزیزاله‌اف ارائه کرد و گفت: روند اجرایی مرمت سرای کوچک که مسئولیت اجرای آن به‌عهده اداره کل میراث فرهنگی استان است، متأسفانه به کندی در‌حال اجراست و باید دلایل این مسئله بررسی شود و برای رفع موانع موجود، تصمیم‌گیری‌های لازم و مناسب انجام شود.
 
نعمتی با اشاره‌به اینکه مدیریت شهری پس‌از ارزیابی‌های انجام‌شده و با‌توجه‌به مشاهده وضعیت اسف‌بار کالبدی سرای عزیزاله‌اف، یکی از اولویت‌های کاری خود را برطرف‌کردن وضعیت آن درنظر گرفته است، افزود: پس از هم‌افزایی همه دستگاه‌ها و جمع‌بندی مطالعات اولیه و برنامه‌ریزی‌ها، در‌نهایت در مردادماه سال گذشته، طبق مصوبات کمیته راهبری شهرداری منطقه ثامن، نسبت‌به واگذاری ۵۰‌واحد تجاری به‌عنوان مکان موقت به کسبه این مجموعه در مجتمع تجاری اداری عدالت و بازار عباسقلی‌خان اقدام شد، سپس با حمایت مجتمع قضایی ثامن تخلیه سرای کوچک انجام گرفت و با دریافت پیمانکار از‌سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان عملیات مرمت بنا آغاز شد.

وی با بیان اینکه دلایل اصلی پیشرفت نامناسب این پروژه، نبود برنامه زمان‌بندی و مشخص‌نبودن برآورد ریالی پروژه یادشده است، گفت: برای دستیابی به هدف استحکام‌بخشی و مرمت سرا، باید ۲ امر مهم هزینه و زمان را با برنامه‌ریزی دقیق‌تر مدیریت کرد.

منابع محدود میراث
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان در ادامه افزود: منابع مالی ما برای مدیریت این مجموعه بزرگ محدود است و اگر بخواهیم به‌صورت متمرکز روی یک پروژه خاص کار را به انجام برسانیم، ممکن است در مدیریت دیگر پروژه‌ها با مشکل مواجه شویم.

مکرمی‌فر افزود: از‌این‌رو از شهرداری منطقه ثامن می‌خواهیم با‌توجه‌به ممکن‌نبودن تأمین اعتبار در ابتدای سال از‌سوی اداره کل میراث فرهنگی استان، شهرداری با تأمین اعتبار در ابتدای سال برای تسریع در مرمت و بازسازی سرای عزیزاله‌اف به کمک این مجموعه بیاید.

او ابراز امیدواری کرد که عملیات مرمت و بازسازی این بخش از سرای عزیزاله‌اف تا انتهای امسال به پایان برسد.

در‌نهایت و با هم‌فکری و توافق در این جلسه مقرر شد فعالیت مجدد مرمت و بازسازی حیاط کوچک سرای عزیزاله‌اف نهایت در یک هفته آینده از‌سوی اداره کل میراث فرهنگی استان آغاز و برنامه زمان‌بندی اجرای کار نیز از‌سوی این اداره کل به کمیته راهبری سرای عزیزاله‌اف ارائه شود تا پس‌از تصویب، معیار بررسی پیشرفت کار قرار گیرد.

همچنین در این جلسه مقرر شد شهرداری منطقه ثامن با تأمین اعتبار لازم در ابتدای سال، برای تسریع در عملیات مرمت و بازسازی سرای عزیزاله‌اف، اداره کل میراث را همراهی کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->