سرخط خبرها

رونمایی از تندیس دومتری

  • کد خبر: ۲۶۴۲
  • ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
رونمایی از تندیس دومتری
وقتی مطالبه فرهنگی اهالی محله آقا مصطفی خمینی محقق شد

رها راد
خبرنگار شهرآرا محله

آسفالت‌شدن معابر، ایجاد فضای سبز، ایجاد امنیت در منطقه و... این دست درخواست‌ها در جلسات شورای اجتماعی محلات از پرتکرارترین درخواست‌های مردم در نواحی مختلف منطقه6 به شمار می‌روند. مطالباتی که به‌ندرت رنگ و بوی فرهنگی به خود می‌گیرند و فرهنگ و هنر اغلب یکی از موضوعات مغفول این جلسات باقی می‌مانند. شاید همین امر باعث می‌شود که برای سال‌ها تنها تندیس نصب شده در کل نواحی منطقه6، تندیس شهید رستمی در محله شهید رستمی باشد. اما هفته گذشته شاهد اجرایی‌شدن یکی از معدود مطالبه‌های فرهنگی و هنری مردم محله مصطفی خمینی بودیم. مراسم رونمایی از تندیس آقا مصطفی خمینی، دومین تندیس منطقه6 در محله مصطفی خمینی با حضور نجارمقدم، رئیس ناحیه2، حسامی، فرمانده بسیج شهرداری، صدرا یوسفی رئیس اداره فرهنگی و هنری شهرداری، لکزی، معاون اجرایی منطقه، نیک‌جوانی، رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی فرهنگی منطقه و کارشناسان منطقه برگزار شد. یکی از معدود پروژه‌های فرهنگی در منطقه که نتیجه مطالبه خود مردم در جلسات شورای اجتماعی محلات بود، درخواستی بود که بعد 2سال صبح چهارشنبه سوم مرداد سال98 سرانجام اجرایی شد.


مطالبه متفاوت
پیش از آغاز مراسم نجارمقدم، رئیس ناحیه2منطقه که طی این چند سال پیگیر روند اجرایی‌شدن این مطالبه بوده است از فراز و نشیب تصویب‌شدن آن می‌گوید: محله مصطفی خمینی نسبت به دیگر محلات ناحیه2مشکلات اقتصادی، عمرانی و خدمات شهری کمتری دارد و سازمان شهرداری در این منطقه بسیار خوب عمل کرده است. به همین دلیل مطالبات مردم این محله هم متفاوت بود و کمبود این تندیس در این محله به‌شدت احساس می‌شد.
وی می‌افزاید: سال96 مکاتبه‌هایی با سازمان هنری و فرهنگی برای نصب تندیس در منطقه انجام شد اما نتیجه‌ای حاصل نشد. سال پیش هنگام محله‌گردی شهردار و بازدید از این محله، اهالی این مطالبه را دوباره مطرح کردند. سرانجام با پیگیری خود مردم قرار شد طی برنامه استقبال از بهار سال98 این تندیس نصب و رونمایی شود اما متأسفانه اجرای آن باز هم به تأخیر افتاد و سرانجام چند ماه بعد اجرایی شد.


ایجاد حس تعلق
میهمان‌هایی که برای مراسم رونمایی دعوت شده‌اند به موقع حضور پیدا کرده‌اند. در ابتدای مراسم صدرا یوسفی، رئیس اداره فرهنگی و هنری شهرداری از لزوم ایجاد حس تعلق در مردم هر محله نسبت به منطقه سکونتشان می‌گوید: یکی از موضوعاتی که باعث ارتقای سطح فرهنگی و هنری هر منطقه می‌شود و حس تعلق را در مردم افزایش می‌دهد، نصب آرایه‌های فرهنگی و هنری منطبق با هویت آن منطقه است. این ارتباط هنری، فرهنگی و محتوایی بسیار فرخنده است.
وی در ادامه می‌افزاید: استفاده از آرایه‌های هنری با توجه به موضوعات هویتی منطقه بسیار اهمیت دارد. یکی از وظایف اصلی ما هم استفاده و به‌کارگیری سردیس‌ها، تندیس‌ها، پلاک‌ها و المان‌هایی است که مناطق حول محور آن شکل گرفته‌اند و نام‌گذاری شده‌اند. تلاش ما این است که در اجرای این‌گونه طرح‌ها، توازن را در تمام مناطق رعایت کنیم.
یوسفی درباره روند اجرای این طرح می‌گوید: ما اجرای این طرح را از 4ماه پیش آغاز کردیم. «عطا صحرایی» یکی از هنرمندان خوب ما برای ساخت این تندیس انتخاب شد و با توجه به اندک تصاویر موجود از این شخصیت و محدودیت‌هایی که وجود داشت توانست به‌خوبی ساخت این تندیس با ارتفاع دو متر و ده‌سانتی‌متری را به پایان برساند.


استفاده از زبان هنر
حسامی، فرمانده کل بسیج شهرداری، در گفت‌وگو با شهرآرامحله درباره انتخاب تندیس شخصیت آقا مصطفی خمینی برای نصب در این محله می‌گوید: شهید آقا مصطفی خمینی فرزند ارشد امام راحل(ره) است که در زمان قبل از انقلاب در تمام فعالیت‌های سیاسی حضور داشت و در پیروزی انقلاب نقشی مؤثر ایفا کرد.
هم‌اکنون مقبره ایشان در نجف اشرف قرار دارد. با توجه به نام‌گذاری این خیابان، رونمایی از این تندیس اتفاق بسیار خوبی است. طبق فرمایش حضرت آقا هم اگر یک واقعه بخواهد ماندگار باشد باید با زبان هنر مطرح شود و امروز شاهد همین موضوع هستیم.


کافی نیست!
در پایان عطیه نیک‌جوانی، رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی منطقه، اجرایی‌شدن این مطالبه فرهنگی مردم را اتفاقی فرخنده اما ناکافی می‌داند و در این زمینه می‌گوید: یکی از مطالبات همیشگی ما از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری مشهد، نصب تابلوهای مشاهیر در منطقه6 است که مورد غفلت مانده است. یکی از برنامه‌های فرهنگی ما در آینده باید نصب همین تابلوها برای ارتقای سطح فرهنگی و هنری منطقه باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->