پیام تسلیت شهردار مشهد در پی جان باختن تعدادی از شهروندان در سیل اخیر قدردانی شهردار مشهد از خادمان شهری پس از بارش سیل‌آسای امروز | شهروندان از تردد غیرضروری خودداری کنند + فیلم گزارش ۳۱ نقطه آبگرفتگی معابر در سطح شهر مشهد طی بارندگی امروز (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا مدارس مشهد و خراسان رضوی فردا یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است؟ آماده‌باش نیرو‌های خدمات شهری تا بازگشت کامل مشهد به شرایط عادی + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۲۲ میلی‌متر بارش در مشهد طی ۳۰ دقیقه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد مقدس: آب‌گرفتگی سطح شهر در حال کنترل است + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تاکنون حدود ۵ هزار زائر پیاده وارد مشهد شدند (۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) سرویس‌دهی ویژه مترو مشهد به سمت فرودگاه و راه‌آهن + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت سرخس پس از بارش باران و جاری شدن سیل از زبان فرماندار | خسارت مالی، نامعلوم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پس از باران سیل آسا شهر در آرامش نسبی است| خسارت جانی در سیل مشهد نداشتیم(۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) آخرین وضعیت طرقبه و شاندیز پس از بارش شدید باران از زبان فرماندار | یک نفر از مرگ حتمی نجات یافت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم ترافیک در تمامی معابر شهری مشهد پر حجم است (۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) پس از بارش شدید همه محور‌های اصلی خراسان رضوی باز است (۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) هشدار شهرداری مشهد؛ شهروندان از تردد در بلوار نماز جدا خودداری کنند (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت خدمات‌دهی قطار شهری مشهد در پی بارش شدید باران امروز (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهدمقدس: مسیرهای پرخطر در مشهد مسدود شده است | همشهریان از تردد پرهیز کنند (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال محدودیت ترافیکی در مسیر‌های منتهی به میادین اصلی مشهد در پی بارش شدید باران (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش شدید باران در جاده‌های خراسان رضوی (۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) سرپرست مدیریت بحران خراسان رضوی: آمادگی صددرصدی داریم | بارش ۲۵ میلی‌متری در مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

چراغ سبز شورا به تسهیلات ۵۰۰ میلیاردی مترو

  • کد خبر: ۲۸۱۳
  • ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
چراغ سبز شورا به تسهیلات ۵۰۰ میلیاردی مترو
مصوبه پارلمان شهری به شهرداری مشهد ابلاغ شد

مهدی فرسنگی - روزنامه شهر امید و زندگی در راستای رسالت اطلاع رسانی خود، علاوه بر انتشار گزارش رویدادهای جلسات علنی شورای شهر، با هدف تنویر هر چه بیشتر افکار عمومی و افزایش مجاری اطلاع رسانی، مصوبات قطعی و لازم الاجرای شورای شهر را نیز منتشر می کند. در این راستا، امروز نیز بخشی از مصوبات شورا که اخیرا برای اجرا به شهرداری مشهد ابلاغ شده است، در اختیار شهروندان قرار می گیرد.
در شصت و سومین جلسه علنی شورای شهر که سوم تیرماه سال جاری برگزار شد، تعرفه بهای خدمات سرویس مدارس در سال تحصیلی  ۹۹- ۱۳۹۸ به صورت ماهیانه و با افزایش 19 درصدی تعیین شد و به تصویب شورای شهر رسید. در همین جلسه بود که اعضای شورای پنجم، درباره احداث قطار و تله سیژ با سرمایه گذاری 44 میلیارد تومانی در بوستان کوهسنگی موافقت کردند. از دیگر مصوبات این جلسه بررسی و تصویب لایحه دریافت مجوز انعقاد قرارداد سرمایه گذاری احداث، تجهیز، راه اندازی و بهره برداری از پروژه قطار و تله سیژ بوستان کوهسنگی به روش B.O.S.T بود.


تسهیلات جدید برای قطار شهری
یکی دیگر از مصوبات پارلمان شهری مشهد که از این پس باید شاهد اجرای آن باشیم، مجوز ایجاد خط اعتباری و تسهیلات وام بلند مدت است؛ مجوزی که شورای شهر مشهد برای اجرایی شدن آن، به شهرداری مشهد چراغ سبز نشان داده است.
در همین راستا و بر طبق ماده واحده این مصوبه، به شهرداری مشهد اجازه داده می شود که مستند به بند13 ماده 80 قانون اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و به منظور تأمین منابع مالی مورد نیاز برای پروژه های تملک دارایی سرمایه ای، با اولویت پروژه های خطوط قطار شهری، نسبت به ایجاد خط اعتباری یا اخذ تسهیلات وام بلندمدت تا مبلغ 5هزار میلیارد ریال، از طریق بانک های مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با رعایت تبصره هایی اقدام کند.در این مصوبه تضمین هایی نیز مد نظر قرار گرفته که یکی از آن ها بازپرداخت اصل و سود تسهیلات مذکور است که این مهم بر عهده شهرداری مشهد است؛ ضمن اینکه مبلغ کارمزد، نرخ سود تسهیلات و زمان بازپرداخت باید به تأیید کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر برسد.


تعیین تعرفه سرویس مدارس مشهد در سال 99- 98
به دنبال بررسی نهایی مصوبات یاد شده، شورای شهر برای تعیین تکلیف کرایه سرویس مدارس بر طبق جداول پیوست ابلاغی، تعرفه بهای خودروهای ون، خودروهای پراید و تیبا و مشابه، خودروهای سمند و پژو و تعرفه بهای اتوبوس و مینی بوس را ابلاغ کرد.
نرخ کرایه سرویس های مدارس همواره یکی از دغدغه های اولیا و مسئولان مدارس بوده است، به گونه ای که همواره یکی از چالش های سال تحصیلی میان مسئولان شرکت ها و رانندگان با مسئولان مدارس و اولیا بوده است. در همین راستا چند سالی است که شورای شهر برای سامان دهی این مهم ورود پیدا کرده است.
در ماده واحده این مصوبه آمده است: در راستای اجرای ماده 13 دستورالعمل اجرایی آیین نامه حمل و نقل دانش آموزان مدارس (ابلاغی وزارت کشور در تاریخ 3 تیرماه سال 97)، تعرفه بهای خدمات سرویس مدارس شهر مشهد در سال تحصیلی 99- 1398 به صورت ماهیانه و به ازای هر نفر به شرح جداول پیوست ممهور به مهر شورای اسلامی شهر و با رعایت تبصره های مورد نظر مصوب شد. در تبصره های این مصوبه نیز ضمن اشاره به حق الزحمه عوامل اجرایی مدیریت و نظارت بر حمل و نقل دانش آموزی بر طبق جداول مندرج در پیوست، این گونه اعلام شده است: حداکثر سن مجاز خودروهای سرویس مدارس، برای خودروهای سدان 12 سال، ون 16 سال و ناوگان سنگین (اتوبوس، مینی بوس) 20 سال تعیین می شود.
در بخش دیگری از تبصره های این مصوبه به این نکته اشاره شده که تعرفه خدمات مدارس استثنایی با اعمال ضریب 1.02 به مأخذ تعرفه های مصوب پیوست محاسبه می شود، ضمن اینکه حداکثر سرویس مجاز هر خودرو در هر شیفت آموزشی، فقط باید 2 سرویس باشد.
در تبصره پنجم این مصوبه اعلام شده که در مسیرهای بیش از 7 کیلومتر، به ازای هر کیلومتر، 5درصد و تا سقف 25درصد (بر طبق جدول پیوست) به کرایه کل اضافه شود.
در همین راستا، مسافت سرویس هر دانش آموز به صورت میانگین مسیر رفت و برگشت منزل تا آموزشگاه و برعکس، محاسبه می شود. در 2تبصره دیگر این مصوبه نیز به ترتیب این گونه آمده است: تعرفه تعیین شده صرفا مربوط به ساعات رسمی آموزشی (5روز در هفته) است و در صورت لزوم، به ازای هر روز اضافی، 20درصد به کرایه مصوب اضافه می شود؛ ضمن آنکه خودروهای سرویس مدارس، در صورتی که در زمان سرویس دهی (مطابق برنامه اعلامی سازمان تاکسی رانی و اتوبوس رانی) وارد محدوده طرح ترافیک شدند، در مسیر رفت و برگشت از پرداخت بهای خدمات استفاده از محدوده طرح ترافیک معاف خواهند بود.


قطار و تله سیژ برای بوستان کوهسنگی
بوستان بزرگ کوهسنگی از دیرباز، از مهم ترین پارک ها و مراکز گردشگری مشهد بوده است، به گونه ای که هر سال شاهد حضور میلیون ها گردشگر برای استفاده از فضای این بوستان کم نظیر شرق کشور هستیم. همین امتیاز و بهره مندی از حضور شمار شایان توجه گردشگران بومی و ملی، ظرفیت های فراوانی برای گردشگری در این منطقه ایجاد کرده است. در همین راستا اعضای شورای شهر موافقت خود را با مجوز انعقاد قرارداد سرمایه گذاری احداث، تجهیز، راه اندازی و بهره برداری از پروژه قطار و تله سیژ بوستان کوهسنگی به روش B.O.S.T (ساخت، بهره برداری، تسهیم درآمد و انتقال) اعلام کردند.
بر این اساس و طبق تبصره 5 این مصوبه، سرمایه گذار موظف است اسناد و مدارک مثبت هزینه های انجام شده در پروژه را در دوره های زمانی شش ماهه بر اساس جدول زمان بندی هزینه های ساخت، جهت بررسی و تأیید به دستگاه نظارت تحویل دهد، تا هیئت مذکور در تبصره 4 این مصوبه هزینه های یادشده در پایان دوره دوساله ساخت را بر اساس دوره های زمانی ارائه شده، ارزیابی و قیمت گذاری کند. مجموع هزینه های تأیید شده فوق، ملاک عمل و مبنای محاسبات اقتصادی است و درآمدهای حاصل از آن توسط همین هیئت و به صورت هم زمان با هزینه های ساخت، تدقیق و اصلاح می شود. چنانچه بر اساس مدارک مثبت، درآمدهای حاصله بیشتر از برآورد کارشناسی باشد ملاک محاسبه، درآمدهای حاصله است.
بر طبق تبصره این مصوبه، مالکیت همه تجهیزات، مستحدثات، تأسیسات و دستگاه های موضوع قرارداد از ابتدای قرارداد در هر صورت و تحت هر شرایطی متعلق به شهرداری مشهد مقدس است و سرمایه گذار حق واگذاری آن به غیر را ندارد و موظف است تمام تجهیزات، مستحدثات، تأسیسات و دستگاه های موضوع این قرارداد را پس از اتمام دوره بهره برداری (23 سال) به صورت صحیح، سالم، قابل استفاده به صورت استاندارد و پس از رفع هر گونه تصرف احتمالی به شهرداری مشهد تحویل دهد. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->