دامنه نوسان بورس محدود شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۶۰ لیتر سهمیه بنزین خردادماه امشب واریز می‌شود وجود ۵۶۰ هزار واحد خالی در کشور آخرین تحولات بازار پس از وقوع حادثه هوایی یارانه معیشتی، امشب قابل برداشت است (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سال گذشته ۴۲۸۰ میلیارد ریال غرامت به کشاورزان پرداخت شد یارانه نقدی اردیبهشت ۱۴۰۳ کی واریز می‌شود + جزئیات فعال کارگری: کارفرمایان برای تبدیل وضعیت شغلی کارگران همکاری کنند واکنش شخصیت‌های اقتصادی به شهادت رییس‌جمهور مصرف گاز در ایران ۶ برابر متوسط جهانی وضعیت پرشدگی سد‌های خراسان‌رضوی و کشور + جدول (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اونس جهانی رکورد زد بورس تعطیل شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۰ واحد منزل مسکونی رایگان به مدت ۳ ماه در اختیار خانواده‌های سیل زده سپاه ۶۹ مشهد پیشرفت برقی‌سازی خط راه‌آهن مشهد-تهران صفر است | ۱۰۰ واگن مسافربری نو وارد شبکه حمل‌ونقل ریلی می‌شود نرخ میوه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول رئیس دایره بیمه کشاورزی خراسان‌رضوی: پرداخت غرامت به کشاورزان استان به‌سرعت انجام می‌شود بورس ۶۲ هزار واحد ریخت! | ۹۴ درصد نماد‌ها منفی شدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مبلغ اجاره آپارتمان در منطقه راهنمایی مشهد سر به فلک کشید (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت فعالیت بازار طلای مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب در سکه همچنان وجود دارد
سرخط خبرها

شگرد جدید فروش موبایل قاچاق در خیابان سعدی مشهد/ موبایل‌هایی که در طرح رجیستری قرار نگرفته‌اند

  • کد خبر: ۲۸۴۳۱
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
شگرد جدید فروش موبایل قاچاق در خیابان سعدی مشهد/ موبایل‌هایی که در طرح رجیستری قرار نگرفته‌اند
این روز‌ها که قیمت گوشی موبایل سر به فلک کشیده، خریداران را به بازار گوشی‌های قاچاق و بدون گارانتی و هر نوع برندی سوق داده است. مسیر هر روزه‌ات که از حوالی میدان سعدی و ایستگاه سراب باشد، خواه‌ناخواه روزانه شاهد موبایل‌فروشانی خواهید بود که در بساطشان همه نوع گوشی و قطعاتی از هر نوع برندی پیدا می‌شود.

نجمه سرباز/شهرآرانیوز، زمانی که قیمت گوشی را می‌گوید باورم نمی‌شود، ۳۰۰ هزار تومان برای گوشی‌اب که امکانات زیادی دارد و همان کار‌هایی را که با یک گوشی ۳ میلیونی می‌خواهی انجام بدهی، با همین گوشی هم می‌توانی انجام بدهی. گارانتی ندارد، اما خودمان در مغازه خدمات پس از فروش داریم. هر زمانی که به مشکل نرم‌افزاری و... برخوردید، بیایید تا خودمان برایتان گوشی را مثل روز اولش نو کنیم و اگر هم لازم باشد تعویض می‌کنیم.



این بخشی از صحبت‌های یکی از فروشندگان گوشی موبایل در یکی از مجتمع‌های خیابان سعدی است، او می‌گوید: گوشی‌های موبایل موجود در بازار به‌شدت این روز‌ها گران شده، برای همین هم استقبال خریداران به‌ویژه خریداران با وضعیت اقتصادی پایین‌تر بیشتر شده است. به‌طوری که شاید به جرئت بتوان گفت در این کسادی بازار، فروش ما به تعداد ۱۰ گوشی در روز برسد.


بیشتر بخوانید: قیمت روز موبایل در بازار امروز ۱۰ خرداد ۹۹+جدول

او ادامه می‌دهد: گوشی‌های قاچاق در بازار کم است. به‌نظرم این گوشی‌ها قاچاق نیست، چرا که تمامش دارای کد معتبر است و فقط برند نیست و چینی است. مشتریان همیشه دنبال خرید گوشی با ضمانت‌نامه و گارانتی هستند، اما عملا همان گوشی‌هایی که گارانتی دارد، زمانی که مراجعه می‌کنی، هیچ تعهدی در قبال گوشی ندارند. من خودم کاسب بازارم و به‌شدت با گوشی و تبلت و... کارم عجین شده است، اما وقتی می‌بینم بازار موبایل این روز‌ها دچار آشفتگی خاصی شده است، چرا باید اعتماد کنم؟ این آشفتگی حتی به بازار قطعات موبایل نیز رسیده است، دو سه هفته پیش برای تعویض باتری تبلتم که برند لنوو است، به هر جایی که شما بگوید سر زدم، اما متأسفانه هیچ‌جا این باتری را ندارند. حتی از تهران هم پیگیر شدم، اما متأسفانه هیچ عایدم شده است.


خریداران با علم به قاچاق بودن گوشی، همچنان متقاضی خرید هستند

 

در این میان اگرچه همه این فروشندگان بر اصل‌بودن کالا‌های خود تأکید می‌کنند، خریدار و فروشنده هر ۲ می‌دانند که گوشی‌ها اصل نیستند و گارانتی‌ها هم چنگی به دل نمی‌زنند. خریداران خود می‌دانند و، چون قیمت این گوشی پایین است به ما اعتماد می‌کنند، در نهایت حق انتخاب با مشتری است و وقتی خودشان متقاضی این گوشی‌ها هستند، چرا ما باید از این فروش بی‌بهره باشیم.


یکی دیگر از فروشندگان این مجتمع با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه استقبال مردم از گوشی‌های قاچاق در بازار به‌نسبت خوب است، می‌گوید: وقتی گوشی موبایل در بازار گران می‌شود، هجوم مشتریان به سمت بازار گوشی قاچاق بیشتر می‌شود. به‌نظرم با پولی که مردم بابت خرید گوشی قاچاق پرداخت می‌کنند به همان نسبت هم از گوشی استفاده می‌کنند و بیشتر از این از یک گوشی چینی نباید انتظار داشت!

 

گوشی قاچاق ارزش خریدن ندارد!


بر خلاف نظر برخی فروشندگان این مجتمع، سعیدی یکی از فروشندگانی است که با اینکه خودش گوشی‌های قاچاق در مشهد می‌فروشد، معتقد است پولی که خریدار برای خرید این گوشی می‌پردازد، آب در هاون کوبیدن است؛ زیرا خریدی که خدمات و ضمانت پس از فروش نداشته باشد، ارزشی ندارد حتی برایش یک ریال هم هزینه کنی!


وی ادامه می‌دهد: البته تعداد زیادی از گوشی‌هایی که از این طریق (قاچاق) به دستمان می‌رسد، این روز‌ها کم شده است، اما همچنان مشتری خود را داریم و خریداران هم از این امر استقبال می‌کنند.

 

تمرکز بیشتر بر اجرای طرح رجیستری موبایل


افشین اکبری حداد، رئیس اتحادیه موبایل مشهد، در گفتگو با شهرآرانیوز، درخصوص عرضه گوشی‌های قاچاق در بازار مشهد می‌گوید: باید نظارت ویژه‌ای بر بازار گوشی‌های قاچاق در کشور صورت بگیرد. دولت بر اجرای طرح رجیستری (شناسه‌دار کردن تلفن‌های همراه، مبارزه با قاچاق و واردات غیرقانونی تلفن‌های همراه به کشور) تمرکز بیشتری داشته باشد، تا بیش از این بازار محلی برای جولان گوشی‌های قاچاق نباشد.

 

به گفته وی، کنترل و نظارت بر بازار موبایل مشهد وجود دارد، اما این گوشی‌ها، چون وارد می‌شود، باید مسئولان مربوط اهرم‌های نظارتی ویژه‌ای برای برخورد با این موضوع داشته باشند. باید سخت‌گیری‌های قانونمندانه درستی ایجاد شود تا جلو این کالایی که به‌صورت زیر زمینی و دور از چشم مسئولان وارد بازار می‌شود و به‌راحتی به فروش می‌رسد، گرفته شود.


وی با گلایه از نظارت‌نکردن بر بازار گوشی‌های قاچاق می‌گوید: یک روز می‌آیند و در طرح ضربتی تمام گوشی‌های قاچاق را در بازار جمع می‌کنند، اما دوباره این گوشی‌ها به بازار برمی‌گردد. شکایت خود را بار‌ها به مسئولان مربوط اعلام کرده‌ایم، اما گویا کسی علاقه‌ای به پلمب ندارد، فقط هر چند وقت یک‌بار هشدار و اولیتماتومی به این بازار می‌دهند، اما دوباره روز از نو، روزی از نو! وقتی به یک‌باره ۱۰۰ گوشی از یک مغازه در سعدی جمع‌آوری می‌شود و بعد از چند وقت دوباره همان گوشی‌ها در ویترین مغازه خودنمایی می‌کند، فلسفه‌اش چیست؟!

 

بازار سعدی محل جولان موبایل‌های قاچاق!

 

اکبری از افزایش توزیع گسترده موبایل‌های قاچاق در پی کاهش واردات قانونی خبر می‌دهد و می‌گوید: باید دولت در اختصاص ارز به واردکنندگان گوشی موبایل، سرعت عمل بیشتری به خرج دهد تا پیش از این گوشی قاچاقی وارد بازار نشود.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه مردم در صورت امکان از خرید گوشی قاچاق و بدون فاکتور و ضمانت‌نامه خودداری کنند، می‌افزاید: بیشتر موبایل‌فروشان بازار سعدی گوشی‌های موبایل قاچاق را به فروش می‌رسانند. این گوشی‌ها با مارک‌های غیرمعتبری مانند اینونس و مارک‌های چینی و... در خیابان سعدی، طلاب و برخی از مناطق کم‌برخوردار مشهد بیشتر به‌چشم می‌خورد.


وی با تأکید بر اینکه بیشتر این گوشی‌های موبایل گوشی‌های چینی است که در طرح رجیستری قرار نگرفته‌اند، ادامه می‌دهد: این گوشی‌ها تقلبی، رفرش و کپی است. افراد با دست‌کاری در شناسه و سریال گوشی، شناسه دستگاهی را که هیچ اصالت و شناسنامه‌ای ندارد بر روی این گوشی‌ها هماهنگ می‌کنند و با شناسه‌ای که معلوم نیست سرقتی باشد یا گوشی اوراقی، در شبکه آنتن‌دهی قرار می‌گیرد.



به گفته وی، قیمت این گوشی‌ها در بازار از ۳۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.



وی در ادامه، کاهش واردات قانونی موبایل را به دلیل تخصیص‌نیافتن ارز در ماه‌های گذشته و همچنین نبود برخی قطعات اصلی موبایل در بازار ایران را منوط به همراهی دولت دانسته است و می‌افزاید: متأسفانه اختصاص ارز قطره‌چکانی به شرکت‌های واردکننده موبایل، بازار موبایل را بیش از پیش دچار التهاب می‌کند و ضروری است که برای این مهم چاره‌اندیشی شود تا شاهد حجم زیادی از موبایل‌های قاچاق در بازار نشویم. از طرف دیگر باتوجه‌به اینکه موبایل‌های قاچاق موجود در بازار گارانتی ندارند، اگر نظارتی صورت نگیرد، بازار موبایل دچار هرج‌و‌مرج می‌شود.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->