گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور با استاندار خراسان رضوی| پیگیری وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان تعطیلی محور‌های گردشگری، تفریحی و بوم‌گردی مشهد تا روز دوشنبه (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) روزنامه تایمز اوراسیا از فعالیت ۲۳ گروه بزرگ تروریستی در افغانستان خبرداد درخواست ایتالیا از رژیم صهیونیستی برای پایان عملیات نظامی در رفح رئیسی در مصلی ساری: استفاده از تولید داخل برای ما در اولویت است برگزاری جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خراسان رضوی | وزیر کشور: خسارات سیلاب مشهد را حل و فصل می‌کنیم + فیلم عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در مشهد: عملیات وعده صادق مفهوم ایران قوی را در معرض دید قرار داد افسران میدان جنگ شناختی با دشمن، اصحاب رسانه و روابط‌عمومی‌ها هستند حملات هوایی سنگین رژیم صهیونیستی به شرق لبنان + فیلم (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی مقاومت عراق به جنوب فلسطین اشغالی (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تاکید مخبر بر بسیج همه‌جانبه امکانات برای کمک به سیل‌زدگان خراسان رضوی هنیه: نابودی رژیم اشغالگر حتمی است رسانه‌های رژیم صهیونیستی: ۱۵ نظامی در شمال غزه زخمی شدند (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) مراسم بیست و نهمین سالگرد شهادت دکتر «سید محمدعلی نقوی» در مشهد برگزار شد بلینکن: آمریکا حملات اوکراین به خاک روسیه را تشویق نمی‌کند قسام از لبنان پادگان «لیمان» را موشک‌باران کرد گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه ترکیه با هنیه درباره تحولات غزه سردار قاآنی: غزه، اسرائیل و آمریکا را به ذلت کشانده است موضع چین در خصوص سالگرد «روز نکبت»
سرخط خبرها

مازنی: اصلاح قانون انتخابات راه‌حل شفافیت در مجلس شورای اسلامی

  • کد خبر: ۲۹۸۵۹
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
مازنی: اصلاح قانون انتخابات راه‌حل شفافیت در مجلس شورای اسلامی
گفت‌وگو با احمد مازنی درباره علنی شدن آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی که اکنون در دست بررسی است.
ملیحه فلاح/شهرآرانیوز- طرح شفافیت آرا که پیش از این در مجلس دهم مطرح شده و جنجال‌های زیادی را به‌پا کرده بود، حالا در مجلس یازدهم اعلام وصول شده است. روز دوشنبه بود که نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول طرح شفافیت آرا خبر داد. محمدصالح جوکار همچنین در مصاحبه با شهروند گفت: «این طرح با بیش از ١٠٠امضا به هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم تقدیم شد و با تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس، بررسی می‌شود.» او همچنین ابراز امیدواری کرد که با توجه به روحیه انقلابی نمایندگان مجلس یازدهم و وعده شفافیت آرا در انتخابات، این طرح با رأی زیاد تصویب شود.
 
براساس مهم‌ترین تبصره طرح، «هیئت‌رئیسه مجلس موظف است در پایان هر جلسه علنی، آرای هریک از نمایندگان را به تفکیک موافق، مخالف، ممتنع و عدم مشارکت، در سامانه اطلاع‌رسانی مجلس شورای اسلامی به‌طور شفاف اعلام کند، به‌نحوی‌که مشاهده و داده‌پردازی آن برای آحاد ملت، امکان‌پذیر باشد.»

«اگر در این سطح نگاه به شفافیت آرا ابزاری نباشد و با هدف شفاف‌سازی فضای سیاسی کشور باشد، قرار گرفتن عملکرد نمایندگان در اتاق شیشه‌ای و در معرض دید مردم، مفید و موثر خواهد بود. اما اگر نگاه ابزاری وجود داشته باشد، در همین مجلسی که اکثریت از یک جناح هستند، مشکل ایجاد خواهد شد، زیرا آدم‌ها به یک صورت فکر نمی‌کنند.»
 
این بخشی از مواضع احمد مازنی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس دهم، درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان در گفتگو با شهرآراست. او راه‌حل اساسی اصلاح حوزه سیاست در ایران را اصلاح نظام انتخابات دانست و افزود: نظام انتخابات اگر اصلاح شود و نامزد‌ها به‌جای ورود با هویت فردی با هویت حزبی، گرایش شفاف، برنامه معین و قابل اندازه‌گیری وارد شوند، آرای نمایندگان صاحب‌کرسی با حزب مشخص، شفاف می‌شود.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در ادامه اظهار کرد: در اصلاح نظام سیاسی کشور ازجمله بحث شفافیت، این قبیل طرح‌ها جنبه وصله‌وپینه دارد و اگر با نگاه سیاسی، حذف رقیب و رفتار‌هایی ازاین قبیل اجرا شود، مشکل به‌صورت ریشه‌ای حل نخواهد شد.

مازنی در بخش دیگری از سخنانش، با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم می‌تواند کاری را انجام دهد که مجلس دهم نتوانست در اصلاح قانون انتخابات به سرانجام برساند، افزود: اکنون لایحه انتخابات در صحن مجلس است. نمایندگان می‌توانند تلاش کنند تا چاره اصلی درد حوزه سیاست در این مجلس به تصویب برسد؛ چاره‌ای که همان اصلاح نظام انتخابات و حزبی شدن آن در چارچوب سیاست‌های کلی ابلاغی ازسوی مقام معظم رهبری است.

ترس از ردصلاحیت بابت شفافیت رأی
نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه طرح شفافیت برای اولین‌بار در فراکسیون امید مجلس دهم و با همت دکتر فتحی، از نمایندگان مجلس، مطرح شد، افزود: مشخص نشد این طرح چرا در دوره دهم مسکوت ماند، اما بعد‌ها نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری این موضوع را مطرح کردند.

به گفته مازنی، در آن زمان این شائبه به‌وجود آمده بود که برخی افراد در زمان نزدیک به انتخابات، می‌خواهند آرای نمایندگان شفاف شود تا براساس نوع رای در بررسی صلاحیت آن‌ها اقدام کنند. او با بیان اینکه موضوع شفافیت آرا تبدیل به ابزاری برای برخورد با نیرو‌های اصلاح‌طلب شده بود، افزود: حتی اگر نمایندگان مجلس برای نماز در یک مسجد حاضر می‌شدند، بعضی جوانان نظر آن‌ها را درباره شفافیت آرا و اف‌ای‌تی‌اف می‌پرسیدند. یعنی به آن‌ها آموزش داده شده بود که چنین رفتاری داشته باشند تا آرای نمایندگان اصلاح‌طلب را کشف کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به رای مثبت خود به طرح شفافیت آرا در مجلس دهم اشاره و اظهار کرد: دوستان ما در جبهه اصول‌گرایان که اعتقادی به اصول ادعایی خود ندارند، یک‌پارچه می‌گفتند که همه اصلاح‌طلبان با این طرح مخالفند.
مازنی این را هم گفت که همین طرح شفافیت آرا نیز اگر با نگاه ابزاری نباشد و برای اصلاح مسائل سیاسی اجرا شود، به اندازه خود مفید خواهد بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->