پیش‌بینی بورس (شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | آیا بورس ریزشی می‌شود؟ پیش‌بینی قیمت خودرو برای هفته آینده | دلالان بازار نقره‌داغ شدند! (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت طلا و سکه (شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ) | کدام سیگنال نقش دلار را در بازار طلا کمرنگ کرد؟ توضیحاتی درباره وضعیت وراث متوفیان دارنده سهام عدالت ابلاغیه جدید برای حل مشکل طلافروشان + عکس | این ۳ گروه ملزم به ثبت اطلاعات موجودی طلا هستند عودت وجه ۱۵ میلیاردی واحدهای صنفی به شاکیان در مشهد نات کوین لیست شد + قیمت اولیه نمایشگاه گل و گیاه مشهد تا روز جمعه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برقرار است | افزایش ساعات برگزاری لاکچری‌های یک میلیاردی در بلوار سجاد مشهد + جدول قیمت (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دو روایت با اختلاف ۱۰ درصدی تورم در ایران خبر مهم برای متقاضیان نهضت ملی مسکن فروش فوری محصولات بهمن موتور ویژه خرداد ماه از یکشنبه آینده + جزئیات (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) بن‌بست در بازار موبایل | مشکل شدید ارزی داریم! خواب زمستانی بازار مسکن در بهار (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شرایط معافیت از مالیات بر اجاره اعلام شد | ابزار‌های تشویقی برای مستاجران کدام‌اند؟ راه‌اندازی سامانه برآورد قیمت منطقه‌ای مسکن و کوتاه شدن دست دلالان کدام گروه‌ها باید موجودی طلای خود را ثبت کنند؟ قیمت گذاری برخی از خودرو‌ها آزاد شد | واکنش بازار به آزادسازی قیمت خودرو چیست؟ تکمیل ظرفیت ۳۵ واحد صنعتی خراسان رضوی با تولید «بدون کارخانه» تمدید ثبت نام خودرو‌های وارداتی تا روز شنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) واعظ‌زاده، مدیر عامل جدید شرکت پدیده کیست؟ + سوابق گزارشی از وجود سکه‌های تقلبی در بازار مشهد نداریم بورس در کما | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) برادران: مالیات طلا فقط مربوط به اجرت است خراسان رضوی، در صدر میزان بازرسی از واحد‌های صنفی اصناف کشور طلا وارد مسیر نزولی شد (امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

قرعه‌کشی خودرو شبیه بلیت بخت‌آزمایی بود!

  • کد خبر: ۲۹۹۵۴
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
  • ۲
قرعه‌کشی خودرو شبیه بلیت بخت‌آزمایی بود!
با وجود این‌که تولید خودرو‌های ناقص نسبت به سال گذشته بهتر شده، اما ظاهرا همچنان ادامه دارد. ارز نیمایی برای خودروسازان و البته بسیاری از صنایع دیگر وجود ندارد و همین مسئله باعث دشوار شدن تامین ارز و افزایش روزافزون هزینه‌های تولید شده است.
به گزارش شهرآرانیوز، در این بین خودروسازان و قطعه‌سازان که باید بیش از ۲۰درصد یک خودرو را از خارج وارد کنند، در تامین ارز با چالش جدی مواجه شده‌اند. مشکل تولید همچنان ادامه دارد و انجام قرعه‌کشی برای خودرو‌هایی که ارزبری بالایی دارند و با نرخ نامناسب در بازار عرضه می‌شوند، وضعیت خودروسازان را بیش از پیش متزلزل کرده است. در ادامه گفت‌وگو با احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان به مشکل تامین ارز و همچنین تبعات قرعه‌کشی خودرو برای کسانی که موفق به ثبت نام نشده‌اند، پرداختیم.

دلیل ادامه تولید خودرو‌های ناقص چیست؟
مدتی است ارزی به خودروسازان تخصیص داده نشده است؛ بانک مرکزی خودروسازان را به صادرکنندگان حواله می‌دهد که البته مشکلی نیست. اما انتظار داریم سیستمی راه‌اندازی شود که بتوانیم از صادرکننده ارز دریافت کنیم. یعنی صادرکننده ریال را نگیرد و ارزی تحویل ندهد. بانک‌مرکزی باید یک راهکار تضمین‌شده به‌منظور دریافت ارز از صادرکنندگان ایجاد کند.

هفته گذشته یکی از قطعه‌سازان به یکی از صادرکنندگان ریال پرداخت کرده، اما صادرکننده ارزی در اختیار قطعه‌ساز قرار نداده است. همچنین در برخی موارد صادرکننده ارز را با قیمتی بالاتر از بازار آزاد به خودروساز و قطعه‌ساز فروخته است.

درحال‌حاضر خودروسازان با چه ارزی قطعات موردنیاز خود را تامین می‌کنند؟
خودروسازان با ارز آزاد قطعات مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. از ابتدای سال تاکنون به خودروسازان ارز نیمایی داده نشده و همه ارز مورد نیاز این شرکت‌ها از بازار آزاد تامین شده است.

چنددرصد قطعات خودرو چه توسط خودروساز و چه توسط قطعه‌ساز از خارج تامین می‌شود؟
۲۰درصد قطعات وارداتی است و ۸۰درصد به صورت ساخت داخل تامین می‌شود. این ۲۰درصد هم توسط قطعه‌ساز وارد می‌شود و هم خودروساز. ممکن است در صورت کمبود ECU خودروساز رأسا اقدام به واردات کند. هرچند قطعه‌سازان نیز ممکن است بخشی از قطعات یک قطعه مشخص را از خارج کشور تامین کنند.

بسیاری از متقاضیان خرید خودرو بعد از این قرعه‌کشی دچار سرخوردگی شدند. آیا راهی برای جلوگیری از ثبت‌نام این تعداد مشتری وجود داشته است؟
من به‌عنوان عضو کمیته خودرو در جلسه تصویب عدم دریافت پول حضور نداشتم، در غیر این صورت حتما با این تصمیم مخالفت می‌کردم. این روش نامناسب است و باعث ایجاد انتظار در بین مشتریان می‌شود. این عدم دریافت پول از مشتری قرعه‌کشی را مانند بلیت بخت‌آزمایی کرد.

بسیاری گفتند پول که نمی‌خواهد پس ثبت‌نام می‌کنیم. به‌عنوان کارشناس صنعت خودرو بهترین راه را کمک به قطعه‌ساز و خودروساز می‌دانم به این صورت که تولید به‌صورت مستمر و کامل انجام شود و به کف کارخانه نرود و فروش هم در حاشیه بازار انجام شود.

فروش در حاشیه بازار برای این است که بازار دو نرخی نشود. ضمن این‌که سود این بخش هم به حساب دولت برای تجهیز اتوبوس و مترو پرداخت شود. وقتی خودرو تک‌نرخی باشد، فکر این‌که کسی امتیاز قرعه‌کشی خودرو را به فروش برساند هم به وجود نمی‌آید. سیاست‌گذاران صنعت خودرو مانند وزارت صمت و شورای رقابت و... نباید سیاستی را اتخاذ کنند که مجریان را فساد بیندازند.

پس عدم پرداخت پول باعث شد ۵میلیون نفر برای خرید خودرو ثبت‌نام کنند؟
بله. در یکی از جلسات مطرح شد پولی که دریافت می‌شود، در اختیار خودروساز قرار نگیرد و این پول نزد دو، سه بانک عامل بماند. یعنی اگر مشتری در قرعه‌کشی برنده نشد، بتواند پول را از بانک دریافت کند. اما در جلسه آخر، عدم دریافت پول مصوب شد.

بازهم تاکید می‌کنم که این سیاست نادرست بود. بسیاری از مشتریان با ثبت‌نام خود را در سودی ۴۰ تا ۵۰میلیون تومانی می‌دیدند، اما بعد از قرعه‌کشی بسیاری از این افراد سرخورده شدند.

بسیاری از افراد بازنده قرعه‌کشی که توان پرداخت هم داشتند، دستشان از خودرو کوتاه مانده است و برای خرید خودرو به بازار روآورده‌اند. آیا این مسئله باعث افزاش قیمت‌ها در بازار خواهد شد؟
پیش‌بینی در این مورد بسیار سخت است. ابتدا باید مشخص شود انبار‌های کشف‌شده خودرو و این اقدامات به کجا رسیده است. یعنی تعزیرات این خودرو‌های کشف‌شده را که مال مردم است، با چه قیمتی می‌خواهد به فروش برساند؟ آیا برای این خودرو‌ها نیز می‌خواهد قرعه‌کشی برگزار کند؟ همه این موضوعات به برخوردی که با فروشندگان و محتکران خودرو می‌شود، بستگی دارد.

باتوجه به جهش سه‌برابری نرخ خودرو در بازار نسبت به قیمت‌های پیش از آغاز تحریم‌ها، آیا باز هم تقاضای مربوط به مصرف‌کنندگان واقعی در بازار همان یک‌میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه تا یک‌میلیون و ۵۰۰هزار دستگاه در سال است؟
درحال‌حاضر نیاز بازار خودرو ایران با توجه به کاهش قدرت خرید اقشار جامعه چیزی حدود ۸۰۰هزار دستگاه خودرو در سال است. جای تاسف است که نتوانستیم مسئولان شورای رقابت را مجاب کنیم که وقتی مواداولیه خودرو تا ۸۰درصد گران شده است، چرا تنها ۲۳درصد قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند؟
متاسفانه بسیاری می‌گویند کیفیت خودرو بد است و در شرایطی که خودروسازان زیان می‌دهند انتظار افزایش کیفیت هم دارند. تاکید کرده‌ایم خودروسازان را از فشار قیمت‌گذاری دستوری رها کنند و در عوض تعرفه واردات را کاهش دهند. در این صورت می‌توانیم روی پای خود بایستیم. گفته می‌شود صندوق توسعه ملی قرار است یک‌میلیارد دلار به خودروسازان کمک کند. اما ما می‌گوییم؛ نه به خودروساز کمک کنید و نه این‌گونه اورا را مغبون کنید.

منبع: اخبار خودرو
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
M_D
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
0
2
واقعا مزخرف ترین نوع قرعه کشی بود بخدا قسم برادر من خیلی به یه ماشین نیازداشت واقعا امیدوار بودیم ک برنده بشه ولی بااین تصمیم ک هیچ پولی گرفته نشد حق امثال ماضایع شد. انشالله خدا حق ماروبگیره ازکسایی ک باعث شدن این شرایط بوجودبیاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
0
0
بابا خودرو سازا با دزدا که خودشونن باز دستشون تو ی کاسه هستن جم کنید بساط چرتو پرتاتونو
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->