تصویب طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد برای اولین بار در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ شهروند خبرنگار | درخواست جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در یکی از کوچه های بلوار امیریه‌ مشهد + پاسخ گذری بر تاریخ کوچه وحدت ۲۵ که روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده برش ۸۲۴ اسکلت ساخت‌وساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ ورود ۴۱۰ اتوبوس‌جدیدبه مشهد تا پایان سال حریم امن مشهد برای سرمایه‌گذاران با تأیید طرح پهنه‌بندی حریم شهر نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار گرفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تایید بیمه تامین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد اعمال قانون هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو حادثه‌ساز در مشهد | ۸۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اصحاب رسانه (۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم گزارشی از فراز‌و‌فرود‌های الیت که هنوز بعد از ۱۳‌سال، دل‌خوری برخی راننده‌ها را به دنبال دارد اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کاربری کمربند جنوبی مشهد تغییر می‌کند؟

  • کد خبر: ۳۳۱۳۳
  • ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
کاربری کمربند جنوبی مشهد تغییر می‌کند؟
خراسان رضوی عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد گفت: پیشنهاد کمیسیون شهرسازی این است که کمربند جنوبی نمی‌تواند تخریب شود، بلکه  به‌عنوان اموال و سرمایه عمومی باید حفظ شود و یا با کاربری اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد که البته  اثرات کاربری اجتماعی آن در محیط زیست، در اقتصاد و...  باید مطالعه شود.
به گزارش شهرآرانیوز، شهناز رمارم درخصوص وضعیت کمربند جنوبی در طرح تفصیلی جنوب غربی مشهد که امروز در شورای شهر بررسی می‌شود، اظهار کرد: در شورای شهر هر تصمیمی که گرفته می‌شود با توجه به اسناد بالادستی است؛ زیرا اسناد بالادستی چراغ راهنمای ماست؛ بدین معنا که مشاوران تهیه‌کننده طرح‌های تفصیلی با توجه به طرح جامع شهر ‌ می‌توانند طرح تفصیلی نهایی را تهیه و ارائه کنند.  در واقع در تمام اسناد بالادستی و طرح جامع فعلی مشهد، حتی طرح جامع اول و دوم،  کمربند جنوبی دیده شده و  عملیات شروع این پروژه از دوره سوم شورای شهر مشهد آغاز شده است.

وی ادامه داد: زمانی که ما شورا را تحویل گرفتیم حدود ۱۸۰ میلیارد تومان آن هم  با دلار هزارتومان در پروژه کمربند جنوبی هزینه شده بود؛ بنابراین ما در کمربند جنوبی میراث‌دار  یک هزینه عمومی هستیم، از طرفی یک مطالبه از جانب فعالان محیط زیستی داریم که این کمربند به محیط زیست صدمه می‌زند. اما گله‌مندی من از فعالان محیط زیست این است که در زمان شروع پروژه‌ای به این بزرگی و در این وسعت کجا بودند؟

عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد تصریح کرد: کمربند جنوبی نمی‌تواند تخریب شود، بلکه به‌عنوان اموال و سرمایه عمومی باید حفظ شود و یا با کاربری اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد که البته اثرات کاربری اجتماعی آن در محیط زیست، در اقتصاد و...   باید مطالعه شود. می‌تواند دوطرف کمربند برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی به صورت فضای سبز باشد که تحت عنوان کوه پارک در دست اقدام است. البته این موضوع پیشنهاد کمیسیون شهرسازی است که امروز در مورد آن در صحن علنی تصمیم‌گیری خواهد شد؛ یعنی تغییر کاربری کمربندجنوبی و اثرات زیست محیطی آن مطالعه شود.

وی ادامه داد: در نظریه کمیسیون شهرسازی در رابطه با این موضوع آمده است که «پس از بحث و تبادل نظر گسترده پیرامون مزایا و معایب کمربند جنوبی، با توجه به پیش‌بینی بزرگراه جنوبی (کمربند جنوبی) در ساختار ترافیکی شهر مشهد در طرح جامع مصوب، پیشنهاد مشاور محترم مبنی بر حفظ بزرگراه جنوبی مورد تأیید قرار گرفت. لازم به توضیح است با عنایت به اقدامات اخیر شهرداری در راستای خلق فضای اجتماعی در پهنه‌های جنوبی شهر (کوه پارک)، انجام ارزیابی اثرات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی ناشی از نقش ترافیکی محور در این بخش از شهر مورد تاکید قرار می‌گیرد».

رمارم تصریح کرد: فعالان محیط زیست موقع شروع پروژه کمربندجنوبی کجا بوده‌اند؟، کوه خراب و منفجر شده، جاده تخریب شده، مرتع از بین رفته و صدماتی که می‌خواسته به محیط زیست وارد شود، وارد شده است. آیا هزینه ۱۸۰ میلیاردی که انجام شده را باید بگذاریم از بین برود؟ می‌توانیم با تغییر کاربری و با حفظ کمربند برای آینده که ببینیم سرنوشت آن چه می‌شود، از آن استفاده بهینه کرد.
 
عضو شورای شهر مشهد با تاکید بر اینکه تغییر کابری کمربند جنوبی به شرط انجام مطالعات و تاثیرات آن کاربری است، عنوان کرد: ممکن است مردم بیایند آنجا و آنجا بیشتر صدمه ببیند. ما که نمی‌دانیم. ما الان می‌گوییم آنجا پیاده‌راه شود، محل دوچرخه سواری شود و...، اما آیا همین موضوع نباید مطالعه شود؟ شاید فردا مردم هجوم آوردند به ارتفاعات جنوب شهر و تخریب بیشتری به محیط زیست وارد شد. در رابطه با این موضوع باید مطالعه انجام شود.  

رمارم در پاسخ به این پرسش که آیا در طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد، کوه‌پارک رسمیت پیدا کرده است؟، بیان کرد: با توجه به اینکه دو طرف کمربند، سبز می‌شود، نظریه کمیسیون به کوه پارک در صورت تصویب در صحن علنی جایگاه قانونی داده است.

وی در مورد میزان ساخت‌وساز‌ها در ارتفاعات جنوبی در طرح تفصیلی بیان کرد: با توجه به ضرورت حفظ ارتفاعات، کنترل و جلوگیری از تحریک توسعه ناشی از بزرگراه جنوبی، مقرر شد کلیه اراضی بلافصل شمال بزرگراه جنوبی به فضا‌های سبز حفاظتی و کاربری‌های خدماتی بزرگ مقیاس اختصاص یابد. قطعا جلوی ساخت و ساز‌ها گرفته می‌شود. ساخت‌وساز‌ها درحدی است که به مردم فقط خدمات همچون سرویس بهداشتی و... داده شود نه بیشتر.
 
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->