ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی سهم اندک ادبیات معاصر در دانشگاه مسئله ساده انگاشتن امری به غایت پیچیده | دقایقی پای درددل‌های دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ استاندار نجف در دیدار با هیات رسانه ای ایران: جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف پیشرفت دارد | روابط عراق با ایران استراتژیک است + تصاویر گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض»
سرخط خبرها

اصغر فرهادی: فیلمی که ایدئولوژی پشت آن است فیلم ماندگاری نمی شود

  • کد خبر: ۳۵۲۲۲
  • ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
اصغر فرهادی: فیلمی که ایدئولوژی پشت آن است فیلم ماندگاری نمی شود
اصغر فرهادی در مسترکلاسی آنلاین در ترکیه درباره سینما، کارگردانی و قصه‌گویی گفت: فیلم‌هایی که بر مبنای ایدئولوژی ساخته می‌شوند نمی‌توانند دایمی باشند، زیرا در واقع از افکار کارگردان بیرون می‌آیند نه از قلبشان.

به گزارش شهرآرانیوز؛ به نقل از خبرگزاری ترکیه، سازمان رادیو و تلویزیون ترکیه (TRT) در جشنواره روزهای فیلمنامه‌نویسی «12 Punto TRT» میزبان اصغر فرهادی از راه دور شد.

 

فرهادی در این جلسه که به میزبانی فیصل سویسال برگزار شد، با مخاطبانش از طریق مجازی درباره سینما، کارگردانی و قصه گویی صحبت کرد.

 

وی با اشاره به اینکه ۲ نوع کارگردان وجود دارد گفت: یک دسته از کارگردان‌ها مانیفست، ایدئولوژی و دردسرهای خودشان را دارند؛ آن‌ها فیلم می‌سازند تا نیت خودشان را تصویر کنند. دسته دیگر کارگردان‌ها اما فکر نمی‌کنند که فیلم باید این چیزها را بیان کند. کارگردان موفق بیش از همه به ارزش‌های گذشته خود توجه دارد و مثلاً خاطرات کودکی‌اش در ساختن فیلم همراه او هستند.

 

این کارگردان برای نمونه به فیلم «جدایی» اشاره کرد و گفت: برای مثال در این فیلم اولین تصویر از گذشته به ذهن من خطور کرد و مرا به سمت خود کشید و من بر مبنای آن فیلمنامه را نوشتم. در واقع واکنش یا اطلاعات هستند که همراه تصویر مرا به سمت خود می‌کشند. از سوی دیگر فیلم‌هایی که بر مبنای ایدئولوژی ساخته می‌شوند نمی‌توانند دایمی باشند، زیرا در واقع از افکار کارگردان بیرون می‌آیند نه از قلبشان.

 

با تاکید بر اینکه همه داستان‌ها از درگیری یا تلفیق عشق و خشونت پدید می‌آیند، فرهادی گفت: امروز عشق در سرتاسر جهان وجود دارد و خشونت هم وجود دارد که به آن آسیب می‌رساند. اما در دوره مدرنی که ما در آن زندگی می‌کنیم، روش روایت عشق زبان‌های مختلفی دارد. به همین دلیل، تغییرات در جهان باعث تغییر زبان و شکل این دو احساس می‌شود.

 

فرهادی در ادامه تاکید کرد که انتظار ندارد مخاطبان در سراسر جهان فرهنگ ایرانی را درک کنند. وی گفت: نباید همان طور که داستان نوشته می‌شود درک شود. به نظرم، اگر سناریویی را که می‌نویسم باور کنم و از آن راضی باشم، مردم دیگر نقاط جهان هم از آن قطعاً راضی خواهند شد و از آن متاثر می‌شوند.

 

کارگردان مشهور ایرانی با تأکید بر موفقیت جهانی سینمای ایران گفت: سینمای ایران ابتدا واکنشی در برابر سینمای اروپا به ویژه هالیوود بود. این امر آنقدر عادی شد که مخاطبان می‌خواستند از طریق آن زندگی واقعی و ساده را در خیابان ببینند. از این نظر، من مفاهیم زندگی و واقعیت را متفاوت می‌بینم. چیزی که شما در بسیاری از فیلم‌های ایرانی می‌بینید نگاهی متفاوت از زندگی است. در حقیقت، ما یک نقطه تضاد به واقعیت فیلم‌هایمان اضافه می‌کنیم تا بتوانیم زندگی را با دیدگاه واقعیت بهتر ببینیم.

 

فرهادی تاکید داشت که در یک فیلم واقع‌گرایانه، بیان بخشی از زندگی، به معنای موفقیت است. او گفت: اما خلق کردن اعماق جدید در دنیایی که در فیلم به نظر می‌رسد در حقیقت هنر است.

 

جشنواره فیلمنامه‌نویسی تی‌آرتی که به پیشبرد پروژه‌های فیلمسازان در مرحله فیلمنامه‌نویسی کمک می‌کند، شنبه با یک مراسم اهدای جوایز به اتمام رسید. فیلمسازان شناخته‌شده‌ای از بریتانیا، سوئد، آلمان، ایتالیا، فرانسه، کرواسی، بوسنی و هرزگووین و قطر در این رخداد سالانه شرکت کردند.

 

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->