خبرنگار رادیو و تلویزیون چین: امیدوارم ایران به این ضایعه بزرگ غلبه کند خبرنگار شبکه تی‌آرتی: حضور این جمعیت در مراسم تشییع رئیس جمهور ایران در مشهد باور کردنی نیست تمهیدات ویژه مدیریت شهری مشهد برای پس از اتمام مراسم تشییع جمهور شهید شهردار مشهد: تا کنون سه میلیون نفر در آیین تشییع شهید جمهور حضور دارند (۳ خرداد ۱۴۰۳) قطارشهری مشهد به دلیل ازدحام جمعیت، در ایستگاه شریعتی توقف نخواهد داشت (۳ خرداد ۱۴۰۳) پخش زنده مراسم تشییع و تدفین رئیس جمهور شهید، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در مشهد مقدس مسیر تشییع پیکر رئیس جمهور شهید در مشهد + زمان تدفین در حرم مطهر امام رضا(ع) مشهدی‌ها؛ بی‌قرار شهیدجمهور | سلام‌ ای غم لحظه‌های جدایی حضور ۱۳۵ تیم امدادگر هلال‌احمر در مراسم تشییع شهید جمهور در مشهد (۳ خرداد ۱۴۰۳) آماده‌باش کامل آتش‌نشانی مشهد برای مراسم تشییع پیکر رئیس‌جمهور شهید ایران تامین برق پایدار برای آیین تشییع پیکر شهید جمهور در مشهد آمادگی کامل ناوگان باری درون شهری مشهد برای استقبال و تشییع پیکر شهدای خدمت (۳ خرداد ۱۴۰۳) مسافران فرودگاه مشهد فردا از مترو استفاده کنند (۳ خرداد ۱۴۰۳) فرماندار مشهد: پیکر شهید امیرعبداللهیان امشب (چهارشنبه، ۲ خرداد ۱۴۰۳) در حرم امام‌رضا(ع) تشییع می‌شود | فردا در فرودگاه مشهد هیچ استقبالی نداریم مترو مشهد فردا (سوم خرداد ۱۴۰۳) در ایستگاه‌های شریعتی و بسیج توقف نخواهد کرد خدمات‌رسانی رایگان پارکینگ‌های شهرداری و حمل‌ونقل عمومی در روز تشییع شهدای خدمت (۳ خرداد ۱۴۰۳) تمامی بانک‌های مشهد و استان جز شعب منتخب فردا (سوم خرداد ۱۴۰۳) تعطیل هستند استقرار تیم‌های واکنش سریع امداد و نجات در طول مسیر تشییع پیکر رئیس جمهوری در مشهد اختصاص ۸ مسیر ویژه اتوبوس‌رانی برای تسهیل تردد در مراسم تشییع رئیس‌جمهوری ادارات خراسان رضوی و مشهد فردا پنجشنبه (۳ خرداد ماه ۱۴۰۳) تعطیل شد شهردار مشهد: هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس فردا در مشهد خدمت رسانی می‌کنند | مترو در مشهد رایگان است + فیلم
سرخط خبرها

چقدر سرمایه برای حضور در فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد لازم است؟

  • کد خبر: ۳۷۵۹۲
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
چقدر سرمایه برای حضور در فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد لازم است؟
شیوع کرونا بدون تردید ترمز خیلی از کار‌ها را کشیده است، اما برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذار در پروژه‌های شهری به‌ویژه ۱۰۰ فرصت مشهور سرمایه‌گذاری در مشهد همچنان تداوم دارد.
فروزانفر | شهرآرانیوز؛ قبل از کرونا داستان اقتصاد شهری در مشهد متفاوت با کل کشور بود. در زمان رکود اقتصادی سال ۹۸ رشد اقتصادی مشهد دورقمی شد. اکنون نیز بعد از شیوع ویروس کرونا جریان اقتصاد شهری به مسیر خود ادامه داده است و همچنان نبض اقتصاد در دومین کلان‌شهر کشور تندتر از سایر نقاط ایران می‌زند. شیوع کرونا بدون تردید ترمز خیلی از کار‌ها را کشیده است، اما برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذار در پروژه‌های شهری به‌ویژه ۱۰۰ فرصت مشهور سرمایه‌گذاری در مشهد همچنان تداوم دارد. دراین‌باره با امیرحسین اکبری، سرپرست گروه مطالعات و ارزیابی طرح‌های معاونت اقتصادی شهرداری مشهد، گفتگو کرده‌ایم.

با چه مقدار سرمایه می‌توان در بخش فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد سرمایه‌گذاری کرد؟

محدودیتی برای جذب سرمایه وجود ندارد. در سبد فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد، طیف گسترده‌ای از فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای ذائقه‌های مختلف وجود دارد؛ از فرصت خرید اوراق مشارکت پروژه‌هایی مانند قطار شهری، به‌عنوان سرمایه‌گذاری خرد، تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری کوچک‌مقیاس مانند پروژه پینت‌بال و پیست کارتینگ و بزرگ‌مقیاس مانند شهر بازی بین‌المللی مشهد. سازمان اقتصادی، مسئولیت رسیدگی مستقیم به آن دسته از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی را دارد که رقم سرمایه‌گذاری آن‌ها بیشتر از ۱۰ میلیارد تومان باشد. برای کمتر از آن، مسئولیت رسیدگی برعهده مناطق و سازمان‌های تخصصی شهرداری است.

برای جذب سرمایه‌گذار محدودیت دارید؟

تمام اشخاص حقیقی یا حقوقی، اعم از دولتی یا غیردولتی، ایرانی یا خارجی که توانایی و امکانات لازم برای سرمایه‌گذاری یا مشارکت در پروژه‌های شهری را دارند می‌توانند همکاری کنند؛ لذا هیچ‌گونه محدودیتی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت وجود ندارد. البته لازم به ذکر است توانایی همه این اشخاص در سامانه توان‌سنجی معاونت اقتصادی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و سرمایه‌گذاران با توجه به سوابقشان رتبه‌بندی می‌شوند. همچنین ازآنجاکه استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاران خارجی در معاونت اقتصادی بااهمیت است، اداره‌ای به نام اداره سرمایه‌گذاری خارجی در ساختار سازمانی وجود دارد. سرمایه‌گذاران خارجی به کسانی اطلاق می‌شود که براساس قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران، ورود منابع خارجی آنان مجاز شمرده شده است و می‌تواند به جریان سرمایه‌گذاری تزریق شود.

فرایند سرمایه‌گذاری در شهرداری مشهد چگونه است؟

به طور خلاصه می‌توان گفت برای آن دسته از فرصت‌های سرمایه‌گذاری که توسط سازمان اقتصادی احصا شده است و دارای بسته سرمایه‌گذاری هستند، فراخوان عمومی شناسایی سرمایه‌گذار منتشر شده و پس از بررسی پاکات ارسالی و توان‌سنجی سرمایه‌گذاران، نسبت‌به عقد قرارداد با ایشان اقدام می‌شود. در این فراخوان‌ها تمام افراد حقیقی و حقوقی امکان شرکت دارند. اما آن دسته از فرصت‌های سرمایه‌گذاری که توسط سرمایه‌گذاران و صاحبان ایده مطرح می‌شود، در ابتدا در سازمان اقتصادی مورد بررسی تخصصی قرار می‌گیرد و درصورت توجیه‌پذیر بودن پروژه، اقدام به اعتبارسنجی و شناسایی سرمایه‌گذاران مستعد می‌شود. برای آشنایی بیشتر سرمایه‌گذاران و عزیزان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در مشهد، خواهشمندم این گروه به دستورالعمل‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت که روی سایت معاونت اقتصادی قرار دارد (eco.mashhad.ir)، مراجعه کنند.

سهم شهرداری در پروژه‌های سرمایه‌گذاری چقدر است؟

این موضوع بسته به نوع پروژه متفاوت است. در پروژه‌های ساختمانی که به‌صورت مشارکتی انجام می‌شوند، آورده شهرداری ممکن است زمین، پروانه، تغییر کاربری، ورود به محدوده و ... باشد و آورده سرمایه‌گذار، ساخت پروژه که در زمان عقد قرارداد ارزش‌گذاری شده و سهم‌الشرکه طرفین محاسبه و در قرارداد مشارکت درج می‌شود. نتیجتا پس از اتمام پروژه، اطرفین سهم خودشان را از پروژه افراز می‌نمایند و درصورت تمایل از پروژه خارج می‌شوند.

درباره پروژه‌های غیرساختمانی، بیشتر با قرارداد‌های BOT یا همان ساخت، بهره‌برداری و انتقال مواجه هستیم. شهرداری دارایی خودش را شامل زمین، پارک، خانه تاریخی و مجوز و... برای مدتی معین دراختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد تا سرمایه‌گذاران پس از انجام سرمایه‌گذاری، با بهره‌برداری از پروژه بتوانند اصل و سود سرمایه‌گذاری خود را در پروژه احصا کنند و پس از آن به شهرداری بازگردانند. برای پروژه‌هایی که درآمد‌های زیادی دارند، شهرداری درصدی از درآمد ناخالص پروژه را به‌عنوان سهم خود تعیین می‌کند که ازطریق آن بتواند مخارج سایر پروژه‌ها را تامین کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->