فرمانده کل ارتش: جهان به دو دوره قبل و بعد از عملیات «وعده صادق» تقسیم شد سفارت رژیم صهیونیستی در استکهلم هدف قرار گرفت روسیه حملات گسترده اوکراین با ده‌ها پهپاد و شهپاد را خنثی کرد گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور با استاندار خراسان رضوی| پیگیری وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان تعطیلی محور‌های گردشگری، تفریحی و بوم‌گردی مشهد تا روز دوشنبه (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) روزنامه تایمز اوراسیا از فعالیت ۲۳ گروه بزرگ تروریستی در افغانستان خبرداد درخواست ایتالیا از رژیم صهیونیستی برای پایان عملیات نظامی در رفح رئیسی در مصلی ساری: استفاده از تولید داخل برای ما در اولویت است برگزاری جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خراسان رضوی | وزیر کشور: خسارات سیلاب مشهد را حل و فصل می‌کنیم + فیلم عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در مشهد: عملیات وعده صادق مفهوم ایران قوی را در معرض دید قرار داد افسران میدان جنگ شناختی با دشمن، اصحاب رسانه و روابط‌عمومی‌ها هستند حملات هوایی سنگین رژیم صهیونیستی به شرق لبنان + فیلم (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی مقاومت عراق به جنوب فلسطین اشغالی (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تاکید مخبر بر بسیج همه‌جانبه امکانات برای کمک به سیل‌زدگان خراسان رضوی هنیه: نابودی رژیم اشغالگر حتمی است رسانه‌های رژیم صهیونیستی: ۱۵ نظامی در شمال غزه زخمی شدند (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) مراسم بیست و نهمین سالگرد شهادت دکتر «سید محمدعلی نقوی» در مشهد برگزار شد بلینکن: آمریکا حملات اوکراین به خاک روسیه را تشویق نمی‌کند قسام از لبنان پادگان «لیمان» را موشک‌باران کرد
سرخط خبرها

چرا انگلیس، فرانسه، چین و روسیه به قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران رأی ندادند؟

  • کد خبر: ۳۸۹۱۴
  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
چرا انگلیس، فرانسه، چین و روسیه به قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران رأی ندادند؟
قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از سد شورای امنیت سازمان ملل عبور نکرد و رای نیاورد و در حالی شکست خورد که تنها دو رای موافق داشته است، یکی خود آمریکا و دومی جمهوری دومینکن بود که در نتیجه آن، نیازی به وتوی روسیه و چین نبود. در این رابطه انگلیس، فرانسه و چین دلایل همراهی نکردن با آمریکا را تشریح کردند.
به گزارش شهرآرانیوز، انگلیس اعلام کرد به پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران که از سوی آمریکا پیشنهاد شده بود، رأی ممتنع داد، زیرا مشخص بود که این پیش‌نویس حمایت شورا را به خود جلب نخواهد کرد.
 
انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما در نگرانی‌های تعدادی از اعضای شورای امنیت نسبت به انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی موجود علیه ایران در ماه اکتبر مشترک هستیم.

بر اساس ادعای انگلیس، وزیران خارجه سه کشور اروپایی تصریح کرده‌اند که منقضی شدن این محدودیت‌ها می‌تواند پیامد‌های اساسی برای امنیت و ثبات منطقه‌ای داشته باشد.

در ادامه این بیانیه آمده است: انگلیس به پیش‌نویس این قطعنامه رأی ممتنع داد، زیرا مشخص بود که حمایت شورا را به خود جلب نخواهد کرد و مبنایی برای دستیابی به اجماع نخواهد بود و بنابراین نمی‌تواند به بهبود امنیت و ثبات در منطقه کمک کند.

دستگاه دیپلماسی انگلیس تأکید کرد: با این وجود، ما آماده همکاری با اعضای شورا و طرفین برجام هستیم تا بتوانیم مسیری را پیش رو داشته باشیم که بتواند حمایت شورا را تأمین کند.

انگلیس اعلام کرد که همچنان در قبال برجام و نیز جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای قاطعانه متعهد است.

 

چرایی رای ممتنع فرانسه به قطعنامه ضدایرانی آمریکا

 

هیات فرانسه در سازمان ملل در بیانیه‌ای دلایل رای ممتنع این کشور به قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را برشمرد.

به گزارش شهرآرانیوز به نقل از پایگاه اینترنتی هیات فرانسه در سازمان ملل، هیات این کشور پس از صدور رای ممتنع برای تصویب قطعنامه ضد ایرانی آمریکا درباره تحریم تسلیحاتی ایران در بیانیه‌ای بر پایبندی فرانسه نسبت به توافق هسته‌ای تاکید کرد و نوشت: فرانسه بر تعهدش نسبت به حفظ برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پشتیبان قانونی این توافق بود، دوباره تاکید می‌کند.

فرانسه در این بیانیه درباره رای ممتنعش گفت: فرانسه به دلیل این که این قطعنامه دربرگیرنده پاسخی مناسب برای چالش‌های ناشی از به پایان رسیدن تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران نیست و به نظر نمی‌رسد که موجب گسترش امنیت و ثبات منطقه شود و از آنجا که نمی‌تواند حمایت شورای امنیت را جلب کند و مبنایی قانع کننده برای همکاری در راستای رسیدن به اتفاق نظر ندارد، به آن رای ممتنع داد.

این بیانیه علاوه بر این مطرح می‌کند: راهنمای ما همچنان هدف احترام به اختیار و تمامیت شورای امنیت و حفظ ثبات و امنیت منطقه و مقررات عدم اشاعه تسلحات هسته‌ای است. باید از بازه زمانی پیش از پایان یافتن تاریخ محدودیت‌ها برای بررسی تمام گزینه‌های دیپلماتیک با حسن نیت بهره‌مند شد.

بر اساس این گزارش، این بیانیه در پی این مطرح می‌شود که شب گذشته در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با ۲ رای مثبت، ۲ رای منفی و ۱۱ رای ممتنع با شکست مواجه شد.



چین: پیش‌نویس آمریکا در راستای ادامه سیاست «فشار حداکثری» بود

 


نماینده چین در سازمان ملل به تشریح دلایل پکن برای مخالفت با پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران پرداخت.

ژانگ جون، نماینده چین در سازمان ملل درباره پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی آمریکا گفت، این پیش‌نویس در زمینه تحمیل مجدد تحریم‌ها علیه ایران و ادامه سیاست «فشار حداکثری» بوده است که با روح برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازگاری ندارد.

این دیپلمات چینی تأکید کرد که پیش‌نویس آمریکا فاقد منطق و مبنای حقوقی است. او ادامه داد، آمریکا نگرانی‌های اکثریت اعضای شورای امنیت را نادیده گرفته و تأکید داشت که این شورا قطعنامه را تصویب کند. در چنین شرایطی چین به این پیش‌نویس رأی مخالف داد.

او خاطرنشان کرد، آمریکا در مه ۲۰۱۸ اعلام کرد که به طور یک‌جانبه از برجام خارج می‌شود و از سیاست فشار حداکثری دفاع کرده و کوشیده که از اجرای برجام توسط سایر جناح‌ها جلوگیری کند. این اقدامات باعث بالا گرفتن تنش‌ها پیرامون موضوع هسته‌ای ایران شده است.

نماینده چین در سازمان ملل گفت، آمریکا با خروج از برجام، دیگر طرف این تفاهم نیست و از این رو مشروعیتی برای درخواست از شورای امنیت جهت به جریان انداختن مکانیسم بازگشت خودکار (مکانیسم ماشه) ندارد.

او ادامه داد: اکثریت اعضای شورای امنیت بر این باورند که این تلاش آمریکا فاقد مبنای حقوقی است. چنانچه آمریکا به رغم دیدگاه بین‌المللی، به کار خود اصرار ورزد، باز هم محکوم به شکست خواهد بود.

ژانگ جون تصریح کرد، نتیجه رأی‌گیری نشان داد که یک‌جانبه‌گرایی از هیچ حمایتی برخوردار نیست. به گفته وی، هر تلاشی برای قرار دادن منفعت یک جناح فراتر از منفعت مشترک جامعه بین‌المللی، منتهی به بن‌بست است.

او حفظ برجام را دارای اهمیت بسیار دانست و خواهان تسهیل ایجاد امکان گفت‌وگو میان جناح‌های ذی‌نفع شد.
 
 

واکنش نماینده روسیه در سازمان ملل به شکست قطعنامه ضد ایرانی آمریکا

 


نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل در پی شکست قطعنامه آمریکا در سازمان ملل خواستار جلوگیری از شدت یافتن تقابل بر سر مسائل ایران شد.
 
واسیلی نبنزیا نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل در پی شکست قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در رای گیری شب گذشته در شورای امنیت سازمان ملل گفت که روسیه از تمام اعضای شورای امنیت خواست از شدت یافتن بیشتر تقابل درباره مسائل ایران خودداری کنند.

نبنزیا علاوه بر این درباره دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از سران کشور‌های عضو شورای امنیت سازمان ملل برای برگزاری نشستی مجازی با حضور ایران، گفت: در چهاردهم آگوست رئیس جمهور پوتین پیشنهاد کرد نشستی آنلاین با حضور اعضای دائمی شورای امنیت و همچنین آلمان و ایران برای مطرح کردت اقداماتی در راستای پرهیز از تقابل درباره این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل برگزار شود. باید این پیشنهاد را در نظر گرفت، اگرنه ممکن است با افزایش خطر تقابل، تنش‌ها گسترس یابند. باید از این دوری کرد.

او در ادامه مطرح کرد: روسیه آماده همکاری با تمام کشور‌ها برای خارج کردن اوضاع از کانالی خطرناک است.
نماینده روسیه در سازمان ملل افزود: ما اطمینان داریم جایگزینی برای تهدید و باج خواهی وجود دارد. راهکار مورد قبول همگانی، اقدام مشترک و در نظر گرفتن منافع امنیتی قانونی تمام شرکای منطقه‌ای است.

اظهارات نبنزیا پر پی این مطرح می‌شود که قطعنامه ضدایرانی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شب گذشته در رای گیری شورای امنیت سازمان ملل در پی ۲ رای مثبت، ۲ رای منفی و ۱۱ رای ممتنع با شکست مواجه شد.


منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->