انگیزه ۲ معتاد برای قتل هولناک مرد ۶۰ ساله در مشهد چه بود؟ + عکس بررسی پرداخت مطالبات بازنشستگان فرهنگی بابت رتبه‌بندی و متناسب سازی حقوق پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | احتمال ایجاد روان‌آب و سیلاب در مشهد + فیلم مصرف برق خانه را چگونه محاسبه کنیم؟ + نحوه محاسبه امروز (۲۹ اردیبهشت) بازدید از موزه‌ها رایگان است واکسیناسیون راهکار موثر در کنترل بیماری سرطان دهانه رحم  عبور آمار قربانیان تصادفات رانندگی از مرز ۲۰ هزار تن امدادرسانی اورژانس پیش بیمارستانی به ۲۵۰ مصدوم ناشی از حیوان گزیدگی چرا حقوق و مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی طبق برنامه پرداخت نشد؟ (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیوند قلب با موفقیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد بارش‌های بهاری خراسان رضوی به زندگی عشایری جان تازه‌ای بخشید جزییات تلفات سیل مشهد و ابعاد عملیات امدادگران میوه را برای سلامت می‌خورید یا لذت؟ راهکارهای کاهش کلسترول چیست؟ شناسایی مقصران احتمالی وقوع سیلاب مشهد، در دستور کار دادستانی نوشیدن چای تا چند فنجان مجاز است؟ چاقی مغز را پیر می‌کند | مراقب عواقب بی‌شمار چاقی باشید
سرخط خبرها

کاهشِ تنش در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۴۰۲۸۷
  • ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
کاهشِ تنش در خراسان رضوی
براساس آمار پزشکی قانونی، امسال مراجعه مصدومان نزاع در استان خراسان رضوی ۱۹۰۰ نفر کمتر شده است
محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ جدیدترین آمار نزاع‌های جمعی در کشور از کاهش تنش میان شهروندان حکایت دارد. براساس آمار‌های منتشر شده در چهارماهه نخست امسال ۲۰۹ هزار و ۷۶۲ مصدوم در پی نزاع به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور مراجعه کرده‌اند که این مراجعات در مقایسه با سال گذشته که تعداد مراجعه‌کنندگان ۲۲۰ هزار و ۴۴۶ نفر بود، ۴.۸‌درصد کاهش یعنی ۱۰ هزار و ۶۸۴ نفر کمتر شده است.

کاهش آمار نزاع‌های رسمی – مراجعه‌کنندگان به پزشکی قانونی- با وجود شیوع کرونا در کشور، اتفاق خوشایندی است که نشان می‌دهد با وجود وضعیت بغرنج اقتصادی و وجود برخی از محدودیت‌ها برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ در سطح جامعه، شهروندان بیشتر ملاحظه یکدیگر را کرده‌اند. درست برخلاف یافته‌های مشکوک مؤسسه آمریکایی گالوپ که در سال ۲۰۱۷ ایرانیان را در کنار عراقی‌ها و اهالی سودان جنوبی، خشن‌ترین افراد جهان معرفی می‌کرد. مؤسسه‌ای که از وقوع خشونت‌های سریالی در خود آمریکا، به راحتی چشم پوشیده بود.

البته کم شدن آمار مراجعه‌کنندگان به پزشکی قانونی به این معنی نیست که وضعیت مناسبی در این زمینه داریم، بلکه وجود ۲۰۹ هزار مراجعه به پزشکی قانونی آن هم برای دعوا تنها در چهار ماه، به خودی خود زیاد است و نیاز به اقدامات و مداخلات کارشناسانه دارد. بررسی بیشترین نزاع‌های رخ داده در کشور نیز نشان می‌دهد پس از تهران، خراسان‌رضوی در رتبه دوم این جدول قرار دارد.

طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، در چهار‌ماهه نخست امسال استان‌های تهران با ۳۲ هزار و ۸۰۵ مراجعه‌کننده، خراسان‌رضوی با ۱۸‌هزار و ۳۵۰ نفر و آذربایجان شرقی با ۱۴‌هزار و ۷۲۲ نفر بیشترین تعداد مراجعات نزاع را داشته‌اند.
حضور زن‌ها در نزاع‌ها یکی دیگر از رکورد‌هایی است که در این معضل اجتماعی به چشم می‌خورد. تا جایی که ۶۴ هزار و ۳۰۹ نفر از افراد شاکی به دلیل نزاع را زن‌ها تشکیل می‌دهند، همان قشری که بیشترین نقش را در هدایت یک جامعه به سمت صلح و نوع‌دوستی دارند.


تیر، ماه پرحاشیه

بررسی میان ماه‌های مختلف نیز نشان می‌دهد که در تیرماه امسال ۶۳ هزار و ۸۳۱ مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند، هر چند این آمار به نسبت چهارمین ماه سال گذشته اندکی کاهش داشته، اما در میان چهار ماه ابتدایی امسال بیشترین مراجعات مصدومان نزاع، در این ماه به پزشکی قانونی آمده‌اند.


کاهش آمار‌ها در خراسان‌رضوی

اگر جامعه ایرانی را یک کل و خراسان‌رضوی را یک جزء در نظر بگیریم، کاهش آمار‌های مراجعه به پزشکی قانونی در موضوع نزاع، در استان نیز مشهود است و برخلاف چهارماهه ابتدایی سال گذشته که ۲۰ هزار و ۲۷۸ نفر به دلیل مصدومیت در نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند، این آمار امسال به ۱۸ هزار و ۳۵۰ نفر کاهش داشته است.
البته تیر برای خراسان‌رضوی ماه پرحادثه‌ای بوده تا جایی که بیشترین آمار مراجعات به پزشکی قانونی ذیل مبحث نزاع بیشتر از ماه‌های قبلی بوده و با ۵۴۸۲ مراجعه در استان ثبت شده است. در تیر ۹۸ این آمار ۶۲۱۹ مورد بوده است.


درمان مقدم بر شکایت

یکی از معضلاتی که همواره کارشناسان پزشکی قانونی با آن روبه‌رو هستند، حضور افراد با ظاهری خون‌آلود، در این سازمان است. این افراد پس از نزاع و درگیری برای اینکه بتوانند در نظر پزشکی قانون تغییری ایجاد کنند، بدون درمان اولیه به این مراکز مراجعه می‌کنند، غافل از اینکه وجود ظاهر خون‌آلود، معاینه دقیق زخم را نیز مشکل می‌کند؛ بنابراین این سازمان از شهروندان خواسته است که در صورت لزوم پیش از مراجعه به پزشکی قانونی در مراکز درمانی حضور یابند تا اقدامات اولیه درمانی بر روی آنان صورت گیرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->