معاون هنری اداره تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد «جمعه‌بازار کتاب مشهد» در جمعه بارانی مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تصاویر «زهرا خوشکام» همسر علی حاتمی درگذشت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت مرگ بروسلی چه بود؟ نقد و بررسی فیلم سینمایی «مست عشق» در برنامه هفت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مصطفی رحماندوست: خلق نگاه تازه از دنیای کودکان در شعر رضوی نیاز این حوزه است بر مدار نور به پیشواز میلاد هشتمین نور | افتتاح نمایشگاه خوشنویسی طلاب حوزه علمیه در آستانه میلاد حضرت رضا (ع) روایتی کافکایی از یک طنز تلخ | گفتگو درباره رمان «کمیته» رونمایی از نقاشی پرحاشیه چارلز سوم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» ساخته امیراطهر سهیلی روی پرده سینما رفت + فیلم «زخم کاری» و «سووشون» در انتظار پخش از شبکه نمایش اگر دستت را رها کردم روایت‌های دیده نشده از زائران امام رضا (ع) «حماسه» جاری در ادبیات «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب استقبال از «مکس دیوانه» در جشنواره کن
سرخط خبرها

نگاهی کوتاه به داستان «اسب‌ها، اسب‌ها از کنار یکدیگر»، جدیدترین اثر محمود دولت‌آبادی

  • کد خبر: ۴۰۹۸۳
  • ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
  • ۱
نگاهی کوتاه به داستان «اسب‌ها، اسب‌ها از کنار یکدیگر»، جدیدترین اثر محمود دولت‌آبادی
نثر جدیدترین اثر محمود دولت‌آبادی با عنوان «اسب‌ها، اسب‌ها از کنار یکدیگر» از نثر معمول دولت‌آبادی کمی ثقیل‌تر و در قسمت‌هایی به نثر مسجع نزدیک شده است.
زینب قدسی‌فر | شهرآرانیوز - روایت اصلی کتاب هذیان‌ها و واگویه‌های مردی شبگرد به‌نام کریماست که در یکی از شبگردی‌های خود به کاروان‌سرایی بی‌نام می‌رود و با ۲ شخصیت دیگر به‌نام‌های ملک پروان، نقالی بازنشسته، که تصمیم گرفته بمیرد و مردی که مرید و پسرخوانده ملک پروان است، آشنا می‌شود. کریما که خود ذهنی آشفته دارد، خواسته یا ناخواسته درگیر مسائل این افراد می‌شود و نزدیکی عجیبی بین خود و آن‌ها احساس می‌کند. محور اصلی داستان، گنگی و رؤیاست، آدم‌هایی که باهم غریبه بوده‌اند با همین رؤیا‌ها با یکدیگر آشنا و همراه می‌شوند. این همراهی تا زمانی که آن‌ها باهم کامل آشنا می‌شوند ادامه پیدا می‌کند و سپس قطع می‌شود، گویی که بنیان رابطه‌ها بر غریبگی بوده و حال که آشنایی حاصل شده، دیگر وقت پایان است.
 
ببینید: 
 
نگاهی کوتاه به داستان «اسب‌ها، اسب‌ها از کنار یکدیگر»، جدیدترین اثر محمود دولت‌آبادی

آدم‌های داستان «اسب‌ها، اسب‌ها از کنار یکدیگر» از خود بیگانه‌اند، از جامعه بیگانه‌اند و دولت‌آبادی به‌درستی مشخص نمی‌کند که زیست آن‌ها در چه زمانی است. گرچه باتوجه‌به واژه‌ای همچون پاسبان و سرنخ‌هایی دیگر می‌توان حدس‌هایی زد. مکان روایت هم شهر تهران معرفی شده، شهری درندشت که هرکسی در آن غریبه است و گم شده. بدین‌ترتیب، کوشش برای یافتن مکان و زمان واقعی داستان، تلاشی بیهوده است. دولت‌آبادی به‌عمد این چنین نامفهوم انتخاب کرده است تا مخاطب بتواند در هر زمان و مکانی با این وهم و سرگشتگی هم‌ذات‌پنداری کند. درست مانند جغرافیای اساطیری که تا حدودی مشخص، ولی به‌طور کلی ناشناخته است. این موضوع، خود شاید اشاره‌ای باشد به شخصیت ملک پروان، نقال داستان‌های شاهنامه، که در آغاز به‌نظر می‌رسد بازیگر نقش اصلی در مقابل شخصیت کریماست، ولی داستان این‌طور پیش نمی‌رود و این نقش به یک مرد می‌رسد. البته سرگذشت ملک پروان هم به‌حدی توجه‌برانگیز است که مخاطب از او غافل نشود و در طول داستان او را در خاطر داشته باشد. نقالی که یک شب بعد از نقل داستان رستم و سهراب، دست از نقالی می‌کشد و.

داستان روایتگر تقابل ۳ شخصیت اصلی است، اما برخی شخصیت‌های فرعی هم وارد داستان می‌شوند که یا خیلی مهم نیستند یا اینکه دولت‌آبادی به‌عمد یا به‌سهو آن‌ها را مهم معرفی می‌کند، ولی از پرداختن به آن‌ها سر باز می‌زند. شاید هم جا می‌مانند.

اما کتاب در کنار روایت خاصش، نثر منحصربه‌فردی هم دارد، نثری که یا مخاطب را سر شوق می‌آورد یا او را دل‌زده می‌کند، گویی که حد وسطی برای این موضوع وجود ندارد. چون نثر کتاب از آثار قبلی دولت‌آبادی سنگین‌تر است و گویا او خود قصد جدی و مشخص دراین‌باره داشته، زیرا از هر فرصتی برای سنگین ترکردن متن با جابه‌جایی اجزای جمله، آوردن سجع و... استفاده کرده است. اما نیت واقعی دولت‌آبادی از به‌کاربردن این‌چنین نثری چه بوده است. منتقد تندرو ممکن است جرئت پیدا کند و بگوید دولت‌آبادی سعی داشته است مضمون میان‌مایه خود را با نثر به‌زعم خویش دل‌فریبش بیاراید تا مخاطب آن‌چنان درگیر فهم و کشف فرم شود که از پرداختن به محتوا باز بماند. به هر روی، «اسب‌ها، اسب‌ها از کنار یکدیگر» اثر متوسطی است از یک نویسنده بزرگ که خواندنش برای خوانندگان پروپاقرص آثار دولت‌آبادی واجب و برای دوستداران او جالب خواهد بود، ولی مخاطب عام اگر بخواهد با دولت‌آبادی واقعی آشنا بشود، شاید «اسب‌ها، اسب‌ها از کنار یکدیگر» اولین و بهترین انتخاب نباشد.

این کتاب را در قطع رقعی و در ۱۳۱ صفحه انتشارات چشمه به چاپ رسانده است.
 
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
sara tootianoosh
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
0
سلام. کاملا با توضیح شما موافقم اصلا کتاب مناسبی نیست برای کسی که میخواهد برای اولین بار نوشته های محمود دولت آبادی و مطالعه کنه. خود من یک سوم از این کناب و خوندم و رهاش کردم و ترجیح دادم اول کتاب‌های آسان تر و قدیمی تر ایشان و مطالعه کنم و باز به این کناب برگردم. کاش قبل از‌خرید این متن و خوانده بودم.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->