خبرنگار سوری: مردم ایران به رئیس جمهور خود اعتقاد داشتند رکوردشکنی و رونق، دستاورد دولت رئیس‌جمهور شهید در هنرهای نمایشی و موسیقی حضور هنرمندان مشهدی در مراسم تشییع پیکر مطهر شهید رئیسی برگزاری «شب خاطره» به یاد «خادمان ملت» چهره غمگین «ابراهیم حاتمی کیا» در مراسم تشییع شهید رئیسی + عکس فیلم‌های شبکه نمایش به مناسبت هفته مقاومت + زمان پخش «جنی ارپنبک» برنده جایزه بوکر بین‌المللی ۲۰۲۴ شد ویدئو | خاطره‌گویی راوی دفاع مقدس در ویژه‌برنامه «سیدابراهیم» ویدئو | روایت وحید یامین‌پور، مجری تلویزیون، از دیدار عجیب مادر یک شهید با شهید رئیسی درباره «لاک‌پشت و حلزون» که پس از گذشت سه سال پروانه نمایش گرفت + بازیگران و خلاصه داستان قطعه «ما بازمی‌گردیم» تقدیم به شهدای خدمت + فیلم عَلَم خدمت شهیدان بر زمین نمی‌افتد «فرمان مرادی» نوازنده و سازنده ساز درگذشت برگزاری کارگاه نقاشی خلاقانه با موضوع شهید خدمت در مشهد (۳ خرداد ۱۴۰۳) سروده شاعر هندی برای رئیس‌جمهور شهید | او صدای ملتی مظلوم بود صداوسیما در تدارک مناظره‌های ریاست جمهوری «قاف تماشا» برای پاسداشت مقام شهید جمهور منتشر شد + فیلم پخش ویژه‌برنامه‌های رادیو در سالروز آزادسازی خرمشهر (۳ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نگاهی به رمان کوتاه «محاکمه خوک» نوشته اسکار کوپ-فان

  • کد خبر: ۴۱۴۱۸
  • ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
نگاهی به رمان کوتاه «محاکمه خوک» نوشته اسکار کوپ-فان
«محاکمه خوک» اثر عجیبی است. از داستان غیرعادی اش گرفته -که بنابر سخن نویسنده الهام گرفته از اتفاقاتی واقعی در عصر تاریکی اروپاست- تا شخصیت‌هایی خاص که به جز شخصیت مادر، گویی اجسامی توخالی هستند. مادر هم پس از مرگ فرزند به آرامی می‌میرد و جسمش باقی می‌ماند.
کامبیز شاهگلی | شهرآرانیوز - اسکار کوپ-فان، نویسنده جوان فرانسوی، تاکنون دو رمان و چند رمانک منتشر کرده و برای رمان نخستش، «هتل زنیت»، برنده جایزه دفلور شده است. برخلاف دو اثر بلند کوپ-فان که فضایی رئالیستی دارند، «محاکمه خوک» اثری پیشرو و تجربی است که خلاقیت نویسنده در شرح روایت‌هایی نامعمول را نشان می‌دهد.
 
«محاکمه خوک» اثر عجیبی است. از داستان غیرعادی اش گرفته -که بنابر سخن نویسنده الهام گرفته از اتفاقاتی واقعی در عصر تاریکی اروپاست- تا شخصیت‌هایی خاص که به جز شخصیت مادر، گویی اجسامی توخالی هستند. مادر هم پس از مرگ فرزند به آرامی می‌میرد و جسمش باقی می‌ماند. داستان این رمانک درباره قتل نوزادی به دست یک خوک است که به دستگیری خوک و برپایی دادگاه محاکمه او می‌انجامد. فضای مالیخولیایی و غریب داستان، آثار کافکا را به یاد خواننده می‌آورد. خوکی که چه بسا استعاره از انسان‌هایی با وضعیت معیشتی و رشد نامناسب و تربیت یافته در محیطی مسموم باشد، در برابر دادگاه قرار می‌گیرد. انتقادات کوپ-فان به سیستم قضایی مشهود است چنان که او شخصیت‌هایی نظیر جلاد و کشیش را که از ارکان اجرای حکم هستند، واکاوی و تصویری البته قابل حدس و تا حدودی کلیشه‌ای از آن‌ها برای خواننده ترسیم می‌کند.
 
نویسنده همچنین توانسته است فرم تازه‌ای برای اثرش خلق کند که تلفیقی از داستان و نمایشنامه است. فصل دوم رمان که محاکمه حیوان را روایت می‌کند به شیوه نگارش نمایشنامه‌ها نوشته شده است و به نظر می‌رسد این تغییر روند روایت سبب شده داستان از حالتی یکنواخت دربیاید و جذابیت ویژه‌ای پیدا کند.

اما «محاکمه خوک» اثر بی نقصی نیست. به طور مثال برخی از شخصیت ها، مانند دستیار دکتر، زائد می‌نمایند و اگر تمرکز نویسنده روی پرداخت بهتری از شخصیت والدین مقتول گذاشته می‌شد با اثر کامل تری روبه رو بودیم. واکنش پدر به مرگ پسر بسیار تصنعی و باورناپذیر جلوه می‌کند. هرچند فروپاشی مادر از طریق رفتارش ملموس و قابل قبول است. در این بین، شخصیت دختر خانواده نیز از دیگر شخصیت‌های منفعل و غیرکاربردی داستان است که حذفش ضربه‌ای به روایت نمی‌زد و حضورش کارکرد خاصی در روایت ندارد. فصل پایانی کتاب نیز که پس از فصل شکنجه آمده، بیشتر حالتی شعاری دارد. «محاکمه خوک» بیش‌ترین ضربه را از زوائدی می‌خورد که صرف نظر کردن از آن می‌توانست به آفرینش داستانی درجه یک و بدیع بینجامد.

روی هم رفته این اثر رمانی کوتاه و روان و سرگرم کننده است که مطالعه آن تجربه‌ای جالب برای خواننده می‌تواند باشد. «محاکمه خوک» را نشر نو با برگردان فارسی ابوالفضل ا... دادی در سال جاری راهی کتابفروشی‌ها کرده است.
 


گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->