شهادت و زخمی‌شدن شمار دیگری از ساکنان غزه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است| ضرورت تسهیل مسیر‌های حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران تجمع دانشجویان و اساتید مشهد در محکومیت برخورد با دانشجویان و اساتید آمریکایی حامی فلسطین+ فیلم مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اژه‌ای: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم، مقوله عفاف و حجاب است وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشور‌های غربی علیه نیرو‌های مسلح ایران واکنش نشان داد ادامه حملات رژیم صهیونیستی در غزه و افزایش تعداد شهدا رئیس‌جمهور آلمان کنفرانس درباره جنگ غزه را لغو کرد تاکید شی جین‌پینگ و بلینکن بر تثبیت روابط آمریکا و چین با رویکردی مثبت و سازنده ویدئو | شناسایی و دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش در ارومیه امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد مقامات نظامی ایران و هند بر گسترش همکاری‌های دفاعی و نظامی تاکید کردند فرمانده گروه شهید دکتر حمزه صادقی مشهد: جبهه فرهنگی در خط مقدم قرار دارد رئیسی: ایران تحریم‌ناپذیر است | با اراده پولادین مردم تحریم‌ها به نتیجه نرسیده است وزیر دفاع روسیه: گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان تهدید اصلی آسیای مرکزی هستند علل هم‌پیمانی اردن با رژیم‌صهیونیستی روایت نماینده شهرآرا از دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب | متفاوت‌ترین سفر زندگی‌ام بود نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به رؤسای دانشگاه‌های آمریکایی در حمایت از غزه مذاکرات آشتی میان حماس و فتح به میزبانی چین برگزار خواهد شد مقاومت عراق درباره حمله به هدفی حیاتی در حیفا بیانیه صادر کرد
سرخط خبرها

ماجرای روستای «ابوالفضل» خوزستان چیست؟

  • کد خبر: ۴۱۴۲۳
  • ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
ماجرای روستای «ابوالفضل» خوزستان چیست؟
ماجرا از این قرار بود که مراجع قضایی و انتظامی با شکایت بنیاد مستضعفان قصد برخورد با مردم روستای «ابوالفضل» را داشتند که گفته می‌شد به‌صورت غیرقانونی زمین‌های بنیاد مستضعفان را تصرف کرده‌اند. این اقدام باعث درگیری شدید ساکنان روستا ازجمله امام‌جماعتشان با مأموران انتظامی شد.
سراج‌الدین شاهرودی |شهرآرانیوز؛ ماجرا از این قرار بود که مراجع قضایی و انتظامی با شکایت بنیاد مستضعفان قصد برخورد با مردم روستای «ابوالفضل» را داشتند که گفته می‌شد به‌صورت غیرقانونی زمین‌های بنیاد مستضعفان را تصرف کرده‌اند. این اقدام باعث درگیری شدید ساکنان روستا ازجمله امام‌جماعتشان با مأموران انتظامی شد و خبر شلیک در روستای «ابوالفضل» و زدن گاز اشک‌آور و عکس‌هایی از مجروح شدن اهالی در فضای مجازی منتشر شد.

البته فرمانده انتظامی اهواز گفت که شلیک‌ها با ساچمه پلاستیکی بوده است و مأموران برای جلوگیری از صدمه جانی، ایجابی عمل کرده‌اند. فرماندار اهواز معتقد است که چنین روستایی در تقسیمات کشوری وجود ندارد و جایی که هم‌اکنون روستای «ابوالفضل» خوانده می‌شود، زمین‌های متعلق به بنیاد مستضعفان است که عده‌ای زمین‌خوار از دو‌سه‌سال پیش آن‌ها را تصرف کرده‌اند و به مردم فروخته‌اند.
 
امام‌جماعت روستای ابوالفضل که چهره او هم در کنار نام روستا در فضای مجازی زیاد دیده شد، معتقد است که مردم این روستا از قبل از انقلاب در این مکان حضور داشته‌اند و با آباد کردن این زمین‌ها طبق یک قاعده فقهی حق ریشه دارند و زمین‌ها متعلق به روستائیان کشاورز است. موسوی، امام‌جماعت روستای ابوالفضل، معتقد است که این روستا ۳۰۰ خانوار جمعیت دارد، درحالی‌که فرماندار اهواز از عدد ۶۰ تا ۷۰ خانوار صحبت می‌کند. امام‌جماعت روستای ابوالفضل می‌گوید چندسال پیش به درخواست بنیاد مستضعفان نام ساکنان روستا را به آن‌ها داده و بعد از چندروز حکم جلب همه آن‌ها صادر شده است!

 

وعده پوچ

مردم روستای ابوالفضل در مصاحبه‌ای به خبرنگار شرق می‌گویند که روز‌ها با ترس و واهمه از خانه خارج می‌شوند و کشیک می‌کشند تا مأموری آن‌ها را جلب نکند. چون سند و پولی برای گذاشتن وثیقه ندارند. آن‌ها تکذیب خبر تخریب خانه‌های روستا توسط بنیاد مستضعفان را رد می‌کنند و خانه‌های تخریب‌شده در ماه اخیر را نشان می‌دهند. برخی از آن‌ها درخواست ورود رئیس قوه‌قضائیه به ماجرا را دارند و معتقدند که مظلوم واقع شده‌اند.
 
بنیاد مستضعفان به ساکنان روستای ابوالفضل وعده سکونت در شهرکی را داده است، اما ۲ اشکال وجود دارد؛ اول اینکه بنیاد از عدد ۳۵ خانوار صحبت می‌کند، درحالی‌که اهالی معتقدند روستا ۳۰۰ خانوار جمعیت دارد و دوم اینکه شهرک رامین که هدف بنیاد برای اسکان دادن مردم روستاست، به گفته اهالی اصلا زیرساخت‌های لازم را ندارد.
 
اهالی روستای «ابوالفضل» حدس می‌زنند که شاید این زمین‌ها در طرح تفصیلی شهر اهواز قرار گرفته است و برای همین بنیاد مستضعفان قصد گرفتن آن‌ها را دارد. این ادعایی است که البته امام‌جماعت روستا آن را رد می‌کند و می‌گوید روستا در طرح تفصیلی قرار ندارد.

 

دل‌جویی دسته‌جمعی

روابط‌عمومی بنیاد مستضعفان در واکنش به حواشی پیش‌آمده گفت: بنیاد قصد برخورد با متصرفان و زمین‌خواران را داشته و اقدام روز چهارشنبه مأموران قضایی کاملا قانونی بوده است، اما حکم را برای بررسی بیشتر متوقف می‌کند. در واکنش به این اتفاق در روستای ابوالفضل، سخن‌گوی مجمع نمایندگان اهواز قول پیگیری جدی این موضوع از طریق بنیاد مستضعفان و مذاکره با فتاح، رئیس بنیاد، را داده است. نهاد‌های دولتی و انتظامی اهواز هم پس از حواشی پیش‌آمده، روز چهارشنبه در روستای ابوالفضل در منزل امام‌جماعت روستا حاضر شدند و ضمن دل‌جویی، با آن‌ها به گفتگو و مذاکره نشستند.
 
دل‌جویی‌ها به همین‌جا خلاصه نشد و روز عاشورا هم علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، به این روستا رفت و ضمن دیدن و گشتن در روستا، ماجرای پیش‌آمده را از زبان امام‌جماعت و مردم شنید. البته طبیعی است که خبر‌هایی مثل دل‌جویی یا جبران آن برخورد اول در فضای مجازی کمتر دیده می‌شود. به نظر می‌رسد مسئولان اهوازی بازهم مثل ماجرای آب به قدرت فضای مجازی متوسل شده‌اند و اگر اقدام روز چهارشنبه آن‌ها چنین بازتاب منفی‌ای نداشت، الان نه از دل‌جویی خبری بود و نه از روستای «ابوالفضل»!

 
 
معاون املاک بنیاد مستضعفان: مقرر شده محرومین منطقه توسط نهاد‌های حمایتی شناسایی شوند تا موضوع تامین مسکن آن‌ها انجام شود.
 

کی بود کی بود؟!

فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، در واکنش به حواشی پیش‌آمده گفته است که زمین‌های زیادی در کشور جزو اموال بنیاد است که مردم در آن‌ها سکونت دارند، اما روحیه بنیاد بگیر و ببند نبوده و نیست. فتاح می‌گوید که مسئولان استانی اهواز گفته‌اند زمین‌ها دست زمین‌خواران است و ما برای همین به موضوع وارد شدیم. در کنار حواشی پیش‌آمده برای این روستا، یک روزنامه‌نگار خطاب به حاتمی‌کیا نامه‌ای نوشته و در آن گفته است که داستان‌های روستای ابوالفضل همانند فیلم خروج است. این روزنامه‌نگار توقع واکنش حاتمی‌کیا در برابر این اتفاقات را دارد و گفته است: شما همانند گروگان‌های آژانس شیشه‌ای فقط شاهد هستید!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->