پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تغییرات قبض‌های برق از اول آبان ماه

  • کد خبر: ۴۶۶۸۶
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
تغییرات قبض‌های برق از اول آبان ماه
از ابتدای آبان ماه، مشترکانی که زیر ۱۰۰ کیلو وات ساعت مصرف برقشان باشد، قبض آن‌ها صفر می‌شود
به گزارش شهرآرانیوز، رضا اردکانیان، وزیر نیرو درباره طرح «برق امید» اظهار کرد: وزارت نیرو مشترکان خانگی را به ۳ دسته کم‌مصرف، خوش‌مصرف و پرمصرف تقسیم‌بندی کرده است. الف) به مشترکینی که پایین‌تر از ۱۰۰ کیلو وات ساعت در ماه برق مصرف می‌کنند کم‌مصرف گفته می‌شود. ۳۰ درصد مشترکین خانگی برق کشور کم‌مصرف هستند.
 
به عبارت دیگر ۲/۸ میلیون مشترک خانگی، ماهیانه زیر ۱۰۰ کیلو وات ساعت برق مصرف می‌کنند. از اول آبان ماه که زمان اجرای مصوبه دولت است، قبض برق این دسته از مشترکین صفر خواهد بود و تا زمانی که این مشترکین مصرف‌شان را زیر ۱۰۰ کیلو وات ساعت در ماه نگه دارند، لازم نیست پولی برای برق بپردازند. ب) ۵۵ درصد مشترکین برق خانگی جزو گروه خوش‌مصرف‌ها هستند. به عبارت دیگر این گروه در مناطق عادی ماهیانه بیش از ۱۰۰ کیلو وات ساعت و کمتر از ۳۰۰ کیلو وات ساعت برق مصرف می‌کنند. تعرفه برق این گروه از اول آبان مانند ماه‌های قبل محاسبه می‌شود.
 
با این تفاوت که اگر بتوانند خود را جزو گروه کم‌مصرف‌ها کنند (یعنی کمتر از ۱۰۰ کیلو وات ساعت در ماه مصرف کنند) برق‌شان رایگان خواهد شد. از ۵۵ درصد این دسته حدود یک میلیون مشترک قابلیت این را دارند که به اندکی مراعات خود را به جرگه کم‌مصرف‌ها وارد کنند و دیگر پول برق ندهند. حالا اگر مشترکان خوش‌مصرف (مصارف کمتر از ۳۰۰ کیلو وات ساعت در ماه) نتوانستند خود را جزو گروه کم‌مصرف‌ها کنند، اما نسبت به ماه مشابه سال قبل کمتر برق مصرف نمایند، بسته به مصرف‌شان از وزارت نیرو پاداش خواهند گرفت.
 
طرح نیز از اول آبان اجرایی می‌شود. ج) گروه سوم مشترکان خانگی مشترکینی هستند که در مناطق عادی بیش از ۳۰۰ کیلو وات ساعت در ماه برق مصرف می‌کنند. به این گروه پرمصرف گفته می‌شود. این گروه ۱۵ درصد کل مشترکان خانگی را شامل می‌شوند. یعنی ۴/۴ میلیون مشترک. گروه پرمصرف‌ها ۱۴ برابر مشترکان کم‌مصرف، برق مصرف می‌کنند.

وزارت نیرو برای گروه ج، ۳ سناریو روی میز گذاشته است. به این گروه ۶ ماه فرصت داده خواهد شد تا ۳ انتخاب داشته باشند. انتخاب اول‌شان می‌تواند این باشد که با دریافت آموزش‌های لازم، مصرف برق‌شان را کم کنند. برای ارایه این آموزش‌ها استارت‌آپ‌هایی فعال خواهد شد. انتخاب دوم پرمصرف‌ها، استفاده از تسهیلات بانکی برای نصب پنل‌های خورشیدی کوچک روی پشت بام‌های‌شان است. در این زمینه مذاکرات وزارت نیرو با بانک عامل شروع شده و قرار است مشترک حدود ۴ درصد کارمزد تسهیلات خرید پنل‌ها را بپردازد.
 
اما انتخاب سوم مشترکین پرمصرف، پرداخت پول بیشتر برای مصرف برق است. در این انتخاب مشترکین پرمصرف باید از ۶ ماه بعد از آبان‌ماه ۱۰ درصد نسبت به قبل برق‌شان را گران‌تر بخرند. آیا می‌دانید سهم انرژی مشترکین کم‌مصرف خانگی از کل انرژی مصرفی کشور ۶ تا ۷ درصد است در حالی که سهم انرژی مشترکین پرمصرف از کل مصرف انرژی کشور بیش از ۴۰ درصد است؟ «انرژی که کم‌مصرف‌ها مصرف می‌کنند ۶ تا ۷ درصد کل انرژی مصرفی است. سهم انرژی که پرمصرف‌ها مصرف می‌کنند بیش از ۴۰ درصد انرژی مصرفی است.


«پیامی که می‌خواهم به مردم عزیز ایران منتقل کنم این است که بدون اصلاح شیوه مصرف انرژی، ایران کشوری نخواهد شد که برنامه‌های توسعه‌اش پایدار شود. با شیوه فعلی مصرف برق، ممکن است دوباره به دوران خاموشی‌ها برگردیم. باید این رفتار مصرفی را اصلاح کنیم.»


آقای وزیر، مصاحبه‌تان را در برنامه تلویزیونی اعلام مصوبه برقی دولت موسوم به «برق امید» دیدم. در آن گفتگو هیچ جا اعلام نکردید که برق برخی مشترکان (مشترکان پر مصرف) با این مصوبه ۱۰ درصد گران خواهد شد. این شیوه اعلام طرح، اعتماد مردم را کمتر می‌کند.

«ما مسئول اصلاح هر نوع ناهنجاری در ارتباط با مردم هستیم. این نابهنجاری یک شبه رخ نداده است که یک شبه هم اصلاح شود. ببینید برخی شرکت‌های بزرگ ما که محصول‌شان صادراتی است و در داخل هم می‌توانند جنس‌شان را آزاد بفروشند از یارانه انرژی که برای کم‌مصرف‌ها در نظر گرفته شده است، برق مصرف می‌کنند و در حقیقت این یارانه را با پرداخت تعرفه‌های گمرکی به کشور مقصد منتقل می‌کنند. این طرح برای اصلاح الگوی مصرف پرمصرف‌هاست تا به طور مثال سالی ۲۴ هزار مگاوات صرف دستگاه‌های سرمایشی در تابستان نشود.»

منبع: روزنامه اعتماد
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->