تعریف متفاوت و باحال درباره کار و اشتغال چرا کیفیت آب شرب در نقاط مختلف مشهد متفاوت است؟ سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر است؟ آغاز اولین فروش خودرو‌های برقی از ساعت ۱۶ امروز (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) متقاضیان مسکن ملی هیچ قراردادی برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن ندارند بررسی وضعیت رهن و اجاره در منطقه پنجتن مشهد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاملات مسکن بر اساس وجه رایج کشور منعقد می‌شود بورس همچنان در مدار نزول | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های تعهدات ارزی ۱۴۰۱ افزایش قیمت صیفی‌جات در مشهد به دلیل بارندگی‌ها (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بیش از یک میلیون نفر در صف دریافت وام ودیعه مسکن قرار دارند ثبت ۲۵۵ هزار تقاضا در سامانه خودنویس طی ۱۱ ماه بهانه‎ طلافروشان برای عدم ثبت معاملات برطرف شد دومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳ فردا (۱۷ اردیبهشت) برگزار می‌شود+شرایط مشخصات خودرو ال۹۰ ایرانی منتشر شد+ عکس قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایش ملی فروشگاه‌های متصل به کالابرگ آغاز شد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | سمند ۸۲۰ میلیون تومان ناقابل! (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلیل ناترازی بنزین چیست؟ خبر مهم برای متقاضیان خانه (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد زمینه های مشارکت بخش خصوصی در احداث نیروگاه‌های برق‌آبی دل‌های نگران کارگران پیمانکاری با قرارداد‌های لرزان چرا حباب سکه هفته گذشته خالی نشد؟ مشاهده تهاتر‌های عجیب در بازار مسکن! (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار به دنبال حذف نمایندگان کارگری از مشارکت در تعیین دستمزد زمان واریز یارانه اردیبهشت ۱۴۰۳ مشخص شد
سرخط خبرها

مرغی که بال پریدن ندارد، اما قیمتش در آسمان‌هاست!

  • کد خبر: ۵۰۸۱۶
  • ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
  • ۱
مرغی که بال پریدن ندارد، اما قیمتش در آسمان‌هاست!
ماه‌های اول سال که قیمت مرغ داشت آرام‌آرام بالا می‌رفت و حدود ۱۲ هزارتومان بود، همه متعجب بودند و داشتند از پرواز مرغ صحبت می‌کردند. حالا، اما جهش قیمت‌ها آن‌قدر همه‌جانبه و زیاد است که دیگر فرصتی یا شاید هم رمقی برای تعجب نیست، اما برای خیلی‌ها سؤال است که چرا مرغ باید این‌قدر گران باشد؟
به گزارش شهرآرانیوز، این هفته در مشهد مرغ ناگهان از ۲۵ هزارتومان به ۳۵ هزار تومان افزایش قیمت داد. البته در تأمین مرغ در بازار کمبودی نیست. یعنی مرغ هست، اما گران است. این گرانی باعث شوک به مردم و وقفه در خرید مرغ شد. روزنامه‌ها در گزارش‌های میدانی از این نوشتند که «خریداری برای مرغ‌های پشت ویترین مغازه‌ها وجود ندارد». نکته عجیب برای خریداران این است که هفته قبل ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم مرغ را ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تصویب کرده است، یعنی ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان کمتر از آنچه در مغازه‌ها فروخته می‌شود.
 
اما برگردیم به سؤال اصلی. چرا مرغ گران شده است؟ ۲ دلیل برای این گرانی وجود دارد. دلیل اول مربوط به خریداران و تولیدکنندگان است و دلیل دوم مربوط به دولت. از چندماه قبل گرانی گوشت قرمز و دست خالی مردم باعث شد تا آن‌ها بیشتر به مصرف گوشت مرغ رو بیاورند و مصرف گوشت قرمز کم شود. این افزایش تقاضا در بازاری که نظارتی بر آن نباشد، باعث افزایش قیمت است. از طرف دیگر گرانی دلار باعث جذابیت صادرات مرغ یا قاچاق آن شده است. این موضوع عرضه در بازار داخلی را کاهش می‌دهد و این کاهش عرضه هم عامل گرانی می‌شود. بخشی از تولیدکنندگان هم از جوجه‌کشی دست برداشته‌اند یا مقدار آن را کاهش داده‌اند و این هم دلیل سوم برهم‌ریختن تعادل بازار است.
 
اما برسیم به آن بخشی که مربوط به دولت است. دولت مدتی است که به تولیدکنندگان مرغ قول نهاده دامی با ارز دولتی را داده، اما درعمل فقط توانسته است یک سوم نیاز آن‌ها را تأمین کند. قیمت نهاده دامی در بازار آزاد چندبرابر نرخ دولتی است. تولیدکنندگان با این اوضاع یا از جوجه‌کشی دست کشیدند یا بی‌اعتنا به قیمت تنظیم بازار، مرغ را گران‌تر فروختند. دولت هم نمی‌تواند حرفی بزند. چون به تعهدش عمل نکرده است. ادعای دریافت‌نکردن نهاده کافی به قیمت دولتی را اواسط هفته معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی و سرپرست شرکت پشتیبانی امور دام کشور هم تأیید کرد. او گفته است: «فقط ۳۵ درصد کنجــــاله موردنیاز مرغداران به نرخ دولتی داده می‌شود. آمار‌ها نشان می‌دهند سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود که از نیاز ۲ میلیون‌تنی کشور بسیار بیشتر است؛ بنابراین سوءمدیریت در حلقه‌های واسط زنجیره مانند تأمین خوراک دام و طیور عامل گرانی این محصولات شده است.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
م
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
0
0
این مرغا انگلیسیند
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->