افزایش حقوق ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین اجتماعی و مستمری بگیران امروز به تصویب رسید + جزئیات (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ابلاغ مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان کمتر از ۷ سال (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جلوگیری از ۱۳۰ سقط جنین به‌همت مرکز «نفس» در شهرستان قوچان تعرفه ویزیت پزشکان بخش خصوصی در سال ۱۴۰۳ اعلام شد بسته ویژه اینترنت رایگان دولت برای معلمان + جزئیات تصادف خودرو حامل سوخت در خراسان جنوبی ۲ کشته برجای گذاشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات راه‌اندازی تاکسی هوایی بین گناباد-مشهد مرگ ۳ میلیون کارگر در جهان در پی حوادث و امراض مبارزه با فساد در تأمین‌اجتماعی با ۴۶ میلیون مخاطب مستقیم جدی است اختلافات مالی در یک خانواده مشهدی منجر به قتل شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) رفاهیات معلمان باید همزمان با اجرای کامل رتبه بندی پرداخت شود یک فعال کارگری: دلخوری بازنشستگان اجرانشدن ماده ۹۶ از سوی دولت است جدول اضافه‌حقوق بازنشستگان در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ | مابه‌التفاوت پرداختی فروردین بازنشستگان در خرداد واریز می‌شود پیش‌بینی بارش باران در بیشتر مناطق کشور (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان راه‌اندازی ۶۰۵ پویش مردمی برای کاشت درخت در خراسان رضوی رمزگشایی از ۲۹ فقره سرقت کابل های برق در طرقبه شاندیز  ساخت دستگاه‌های تولید کمپوست برای استفاده خانگی انفجار مرگبار یک منزل مسکونی در قوچان + تصاویر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کمپوست، زباله‌ ارزشمند!

  • کد خبر: ۵۱۴۰۳
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
کمپوست، زباله‌ ارزشمند!
کمپوست‌کردن به فرایند کنترل‌شده‌ تجزیه‌ زباله‌های طبیعی و ارگانیک جامد گفته می‌شود. کمپوست به‌طور معمول در یک سطل یا محفظه انجام می‌شود که در آن زباله‌های طبیعی در کنار هم تجزیه و به کودی طبیعی تبدیل می‌شوند.
ریحانه صادقی | شهرآرانیوز؛ پسماند‌های خوراکی که ۲۰ تا ۳۰ درصد زباله‌ ما را تشکیل می‌دهند، بیشترین جا را در محل دفن زباله‌های شهری اشغال می‌کنند. این پسماند‌ها هنگام تجزیه گاز متان آزاد می‌کنند که یک گاز گلخانه‌ای مهم است. در سال ۲۰۱۱ بیش از ۳۶ میلیون تن پسماند غذایی فقط در ایالات متحده‌ آمریکا تولید شد که تنها ۴ درصد از آن برای کمپوست‌شدن از محل‌های دفن و سوزاندن زباله‌ها خارج شد.

اما کمپوست یعنی چه و چرا این‌قدر مهم است که پسماند‌های خوراکی کمپوست شوند؟ کمپوست‌کردن به فرایند کنترل‌شده‌ تجزیه‌ زباله‌های طبیعی و ارگانیک جامد گفته می‌شود. کمپوست به‌‌‌‌طور معمول در یک سطل یا محفظه انجام می‌شود که در آن، زباله‌های طبیعی در کنار هم تجزیه و به کودی طبیعی تبدیل می‌شوند. کمپوست‌کردن نوعی بازیافت است.
 
کمپوست‌کردن به آنچه در طبیعت برای زباله‌ها اتفاق می‌افتد، شباهت زیادی دارد. طبیعت، برگ‌ها و گیاهان را بازیافت می‌کند. در یک جنگل، برگ‌ها از درختان به زمین می‌ریزند و به لاشبرگ (برگ و خاشاک و سایر چیز‌هایی که دور ساقه‌ی گیاه انباشته می‌شوند تا گیاه سرما نخورد یا رطوبت از دست ندهد) برای خاک تبدیل می‌شوند. با گذر زمان، این لاشبرگ‌ها می‌پوسند و تجزیه می‌شوند. در این مرحله، لاشبرگ‌ها به موادی مغذی برای خوراک گیاهان جنگل تبدیل می‌شوند.
 
شاید بگویید «من که در طبیعتی با آن عظمت نیستم.» و بپرسید «ما که در شهر زندگی می‌کنیم، چرا باید زباله‌هایمان را به‌جای راحت دورانداختن، کمپوست کنیم؟» پاسخ این است که کمپوست‌کردن نه‌تنها راه بسیار خوبی برای کمک به کاهش میزان زباله‌های تولیدشده و کاهش خطر آلوده‌شدن هوا، زمین و آب است، بلکه راهی آسان برای داشتن یک کود طبیعی، رایگان و مغذی برای باغچه و گلدان‌هاست.

چه چیز‌هایی را می‌شود کمپوست کرد؟ بسیاری از مواد ارگانیک و طبیعی را می‌توان کمپوست کرد. چمن‌های کوتاه‌شده، برگ‌های درختان، گل‌ها، سبزیجات، پوست و خرده‌های میوه‌ها، تفاله‌ قهوه و چای، و نان بیات، همه‌وهمه، را می‌توان کمپوست کرد. حتی می‌توانید کاغذ، مقوا، خاک‌اره، جلبک و اگر در جایی زندگی می‌کنید که حیاط بزرگی دارد یا به بخشی از محوطه‌ طبیعی دسترسی دارید، حتی کود‌های حیوانی را هم کمپوست کنید. فقط حواستان باشد هیچ‌وقت گوشت، شاخه و چوب، فلزات، شیشه، پلاستیک و زباله‌های باغی آفت‌کش‌زده یا هرگونه مواد شیمیایی دیگر را داخل سطل کمپوست نیندازید. این مواد به‌خوبی کمپوست نمی‌شوند و زحماتتان به هدر خواهند رفت.

حالا دیگر می‌دانیم کمپوست‌کردن چیست و چه فوایدی دارد. هفته‌ی آینده برایتان از این خواهم گفت که چطور می‌توانید در خانه کود کمپوست تولید کنید.

www.ecofriendlykids.co.uk
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->