کوه اسناد «بی بی سی» درباره نیکا شاکرمی، موش زایید + تصویر جمعی از معلمان با رهبر انقلاب فردا چهارشنبه دیدار می‌کنند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) موافقت ارتش رژیم صهیونیستی با تداوم جنگ در غزه سوناک: حجم کمک‌های امدادی به غزه باید بیشتر شود واکنش حماس به عملیات شهادت طلبانه شهروند ترکیه در قدس اشغالی + فیلم قاضی آمریکایی ترامپ را برای توهین به دادگاه جریمه کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در قلب تل‌آویو (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) گوترش حماس و اسرائیل را به آتش‌بس فراخواند پیشرفت ملموس در سازش ریاض - تل‌آویو صنعا: عربستان تمایل به تکمیل مذاکرات با یمن دارد نتانیاهو: «با یا بدون توافق» به رفح حمله می‌کنیم لاپید: تل‌آویو به گروگان دیوانگان بی‌مسوولیت مبدل شده است حمله پهپادی به یک کشتی در اقیانوس هند (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کشور: اتباع بیش از این نباید وارد کشور شوند بن‌گویر: نتانیاهو به من قول حمله به رفح داد رافائل گروسی راهی ایران می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد موج جدید حمله موشکی از لبنان به اراضی اشغالی وزارت خارجه روسیه: از سال ۲۰۲۲ آماده مذاکرات صلح بوده‌ایم خراسان‌ رضوی از نظر تعداد مراکز شبه‌خانواده، رتبه اول کشور را دارد توییت نماینده سابق مجلس بریتانیا در حمایت از مردم غزه + عکس
سرخط خبرها

سخنگوی کمیسیون صنایع: می‌توان در سال ۱۴۰۰ به واردات خودرو امیدوار بود

  • کد خبر: ۵۱۹۴۰
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
سخنگوی کمیسیون صنایع: می‌توان در سال ۱۴۰۰ به واردات خودرو امیدوار بود
سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس از طرح نمایندگان برای واردات خودرو توسط ۴ گروه بدون خروج ارز از کشور خبر داد و گفت: امکان واردات توسط صادرکنندگان خودرو، قطعه‌سازان، فروشندگان نفت و دارندگان ارز در خارج وجود دارد.
به گزارش شهرآرانیوز - حجت‌الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ۲ تقاضا توسط ۲ گروه از نمایندگان مجلس برای تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی به هیأت رئیسه مجلس ارائه شده است.
 
وی افزود: یکی از این تقاضا‌ها ۱۴ امضا داشته و تقاضای بعدی هم ۲۰ امضا دارد که بعد از اعلام وصول از سوی هیأت رئیسه مجلس به کمیسیون صنایع به عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع شد و این کمیسیون هم اطلاعات اولیه مربوط به سؤالات نمایندگان را دریافت کرده و پاسخ‌های اولیه را از مسئولین دریافت کرده و به تقاضاکنندگان ارائه دادیم، اما، چون آن‌ها قانع نشدند، جلسه‌ای با حضور مسئولین وزارت صمت و مدیران ارشد آن و مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا برگزار کردیم.
 
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در آن نشست، نمایندگان درخواست‌کننده تحقیق و تفحص حضور داشتند و دو طرف سؤالات و پاسخ‌های خود را مطرح کردند، ولی باز  هم قانع نشدند و نهایتاً  کمیسیون صنایع این موضوع را به رأی گذاشت و با اکثریت آرا موضوع تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور (دولتی و غیردولتی) به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

تحقیق و تفحص از عملکرد صنعت خودروسازی در چهار محور

فیروزی درباره اهداف این تحقیق و تفحص اظهارداشت: موضوع تحقیق و تفحص از عملکرد صنعت خودروسازی چهار محور دارد که بحث عرضه و تقاضا محور اول است که نمایندگان درخواست‌کننده عدم وجود تعادل در آن و عدم شفاف بودن فروش خودرو‌ها و اطلاعات مربوط به آن را به عنوان یکی از سؤالات و ابهامات خود عنوان کردند، البته اطلاعات مربوط به فروش خودرو و ثبت‌نام‌کنندگان و دریافت‌کنندگان آن مربوط به پنج سال اخیر است.
 
نماینده فسا در مجلس گفت: محور بعدی تحقیق و تفحص از عملکرد صنعت خودروسازی، موضوع کیفیت است.
 
وی تصریح کرد: با آنکه درخواست تعدادی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از عملکرد صنعت خودروسازی چند هفته است در دستورکار صحن علنی مجلس قرار ارد، اما متأسفانه، چون دستورات صحن مجلس متعدد است، هنوز نوبت به بررسی این موضوع نرسیده است که امیدوارم در جلسه آینده این موضوع نهایی شود.
 
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: تنها کمکی که این تحقیق و تفحص از عملکرد صنعت خودروسازی می‌تواند داشته باشد، استخراج تخلفات صورت گرفته در این حوزه است تا بتوانیم برخورد‌های قانونی و قضایی را با مسببان آن انجام دهیم.
 
فیروزی با اشاره به تحقیق و تفحص از علل ناکارآمدی شرکت‌های خودروساز داخلی که در انتهای دوره دهم مجلس انجام شد، افزود: مشخص نیست که خروجی آن تحقیق و تفحص به کجا انجامید، این در حالی است که نزدیک یک‌سال قبل این کار انجام شد و با آنکه بسیار مفصل بود، ولی نتایج بعد از آن روشن نیست. این در حالی است که نمایندگان مجلس یازدهم که درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد صنعت خودروسازی را دارند بر این اقدام اصرار داشته و طبق آئین‌نامه کمیسیون صنایع مجلس موظف به طی کردن این روند است و درنهایت نتیجه‌گیری آن و آغاز تحقیق و تفحص در صحن علنی مجلس مشخص خواهد شد.
 
فیروزی افزود: در کنار این تحقیق و تفحص از عملکرد صنعت خودروسازی، طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو که در کمیسیون صنایع معادن نهایی شده است هم می‌تواند مشکلات را در این حوزه رفع کند، هر چند که برخی‌ها نسبت به عرضه خودرو در بورس دغدغه داشته و نگران آن هستند که فقدان تجربه بین‌المللی در این موضوع می‌تواند مشکل‌ساز شود.
 
وی گفت: اعطای مشوق‌های لازم در طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو که می‌تواند ضمن بالا بردن تیراژ تولید، منجر به افزایش کیفیت شود، می‌تواند ضمن توسعه تولید و بومی‌سازی فناوری‌های موجود در آن، منجر به به‌کارگیری سازوکار‌های لازم سبب رقابت خودروسازان در کشورمان شود.
 
وی خاطرنشان کرد: در طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو، واردات خودرو با شرایطی خاص برای خودروسازان پیش‌بینی شده است که همین موضوع می‌تواند منجر به رقابت بیشتر تولیدات داخلی و خارجی شود که عملاً می‌تواند منجر به بهبود کیفیت و تعادل در بازار خودرو شود.
 
این نماینده مجلس گفت: در ۴ محور طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو، به واردات اشاره شده است که خودروسازان از محل صادرات خودرو به واردات خودرو مبادرت کنند، ضمن اینکه قطعه‌سازانی که در زمینه صادرات فعال هستند، از محل ارز حاصله، امکان واردات خودرو را دارند. همچنین افرادی که از دولت جمهوری اسلامی نفت خریده و در بازار‌های بین‌المللی عرضه می‌کنند، می‌توانند از منافع استحصالی و ارز به دست آمده، به واردات خودرو مبادرت کنند؛ افرادی که ارز خارج از کشور داشته و تعهدی هم به دولت برای بازگشت به آن ندارند هم می‌توانند در زمینه واردات خودرو اقدام لازم را انجام دهند که می‌توان به ساکنین خارج از کشور و یا شرکت‌های خصوصی فعال ایرانی در عرصه بین‌الملل اشاره کرد.
 
فیروزی گفت: می‌توانیم در سال ۱۴۰۰ به واردات خودرو امیدوار بود و اگر عرصه را در صنعت خودروسازی رقابتی کنیم، امکان بهبود کیفیت خودرو‌های تولیدی هم وجود دارد، ضمن اینکه با حضو رزم‌حسینی در رأس وزارت صمت هم احتمال واردات خودرو افزایش پیدا کرده است چرا که وی به صراحت بر تأکید واردات خودرو به منظور ارتقای کیفیت و رفع انحصار در صنعت خودروسازی در ایران تأکید کرده‌اند.
 
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->