گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض» اکران مردمی فیلم سینمایی «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی و الناز حبیبی در سینما هویزه مشهد + فیلم سینما، آینه استحاله فرهنگی حضور زنان مشهدی در طرح طوبی، باعث هم‌فکری و هم اندیشی و تبلیغ عفاف و حجاب می‌شود یادی از غلامرضا صدیق غریب، معلم فرهیخته مشهدی| شاعری که غریب نبود تربیت ۱۵۰۰ مُبلّغ با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور نگاهی به سریال «اکازیون» به کارگردانی مسعود اطیابی| در سخیف بودن، استثنایی وجود ندارد! خلاقیت در هنر، هدایتگری در معلمی نشست طرح ملی طوبی، در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد برای معلم مهربان و روشنگرم «ناخن‌کشیدن روی صورت شفیع‌الدین»، رمانی از قاسم فتحی منتشر شد مسعود اسکویی درگذشت + علت فوت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ جای خالی طنز صادق و دلسوزانه «گل آقا» تجربه‌ای دلنشین: کنسرت محسن ابراهیم‌زاده در برج میلاد محمدرضا اربابی: در نمایش «میتینگ»، با نسل جوانی رو‌به‌رو هستید که مسائل روز را می‌شناسد
سرخط خبرها

۲ اثر از مهم‌ترین رویداد تئاتر خراسان ‌رضوی به فجر می‌روند

  • کد خبر: ۵۳۷۹۶
  • ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
۲ اثر از مهم‌ترین رویداد تئاتر خراسان ‌رضوی به فجر می‌روند
سی‌امین دوره جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا غیرحضوری برگزار شد. پایانی بدون برگزاری اختتامیه و شور و هیجانی که هرسال هنرمندان تئاتر را کنار هم می‌آورد. برگزاری جشنواره امسال با، اما و اگر‌های بسیاری همراه بود و مخالفان و موافقان بسیاری هم داشت.
شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - سی‌امین دوره جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا غیرحضوری برگزار شد روز پنجشنبه ۴ دی با اعلام دو منتخب به کارش پایان داد. پایانی بدون برگزاری اختتامیه و شور و هیجانی که هرسال هنرمندان تئاتر را کنار هم می‌آورد. برگزاری جشنواره امسال با، اما و اگر‌های بسیاری همراه بود و مخالفان و موافقان بسیاری هم داشت. عده‌ای از اهالی تئاتر بر این باور بودند که وقتی نمایشی روی صحنه نمی‌رود برگزاری جشنواره نمی‌تواند کمک حال هنرمندان باشد.
 
این درحالی است که می‌توان اعتبارات درنظرگرفته شده برای جشنواره استان را صرف حمایت از هنرمندانی کرد که با مشقت زندگی‌شان را سپری می‌کنند. در حالی که محمدرضا محمدی معاون هنری سینمایی اداره کل ارشاد استان هم در پاسخ به این مطالبه پیش از این به شهرآرا گفته بود: با توجه به مشکلات مالی دولت و تأکید بر مجازی برگزار شدن رویداد‌ها اعتبارات در نظر گرفته شده برای سازمان‌های مختلف بسیار کم شده است.
 
از سوی دیگر این اعتبارات اگر به برگزاری جشنواره‌ها اختصاص پیدا کرده فقط باید برای آن هزینه و اسنادش به دستگاه‌های نظارتی تحویل داده شود. مگر اینکه بودجه را در اختیار استان قرار دهند و بگویند هرجا می‌توانید هزینه کنید که این اتفاق در تخصیص اعتبارات دستگاهی به‌ندرت رخ می‌دهد. در این میان گروه دیگری از هنرمندان تئاتر بر برگزاری جشنواره با هر شیوه‌ای تأکید داشتند. آن‌ها براین باور بودند در روز‌هایی که نمایشی روی صحنه نمی‌رود جشنواره می‌تواند چراغ تئاتر را روشن نگه دارد و امیدبخش گروه‌های نمایشی باشد.
 
در نهایت با تمام این صحبت‌ها و باتوجه به برگزاری جشنواره تئاتر فجر مسئولان استان هم تصمیم گرفتند جشنواره تئاتر خراسان‌رضوی را برگزار کنند. از این‌رو تابستان فراخوان جشنواره منتشر شد، اما آن زمان شیوه برگزاری این رویداد اعلام نشد تا اینکه در پاییز سرانجام محمدی از برگزاری مجازی سی‌امین دوره جشنواره تئاتر فجر خبر داد. جشنواره‌ای که قرار شد تنها برای داوران باشد و آن‌ها نیز از روی فیلم اجراها، آثار را قضاوت کنند. به این ترتیب نمایش‌های رسیده به دبیرخانه چندین دوره بازبینی شدند.
 
براین‌اساس در برنامه‌ای که به صورت مجازی و صرفا برای اعلام برگزیدگان و ارائه گزارشی درباره روند برگزاری جشنواره از صفحه اینستاگرام انجمن هنر‌های نمایشی استان پخش شد، نام نمایش «ریبوت» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین آژیر از مشهد و نمایش «ملودی‌های شهرزاد مدرنیته» به نویسندگی و کارگردانی مصطفی لعلیان از سبزوار به عنوان دو اثر منتخب برای معرفی به سی‌ونهمین دوره جشنواره تئاتر فجر اعلام شدند.


 

اهدای جایزه ۳ میلیون تومانی

محمدرضا محمدی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در جلسه اعلام برگزیدگان جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی، گفت: امسال جشنواره نمایش استان، با توجه به شرایط کرونایی موجود در کشور حال و هوای متفاوتی داشت و ما مجبور شدیم به دلیل حساسیت‌های خاص که وجود داشت جشنواره را کاملا به صورت غیر حضوری برگزار کنیم: این آثار نیز در دو روز از سوی گروه هیئت داوران متشکل از نادر برهانی مرند، علی حاتمی‌نژاد و عبدا... برجسته بررسی شدند تا دو اثر برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر سال ۱۳۹۹ و معرفی به دبیرخانه جشنواره در تهران انتخاب شود.

دبیر سی‌امین جشنواره تئاتر خراسان رضوی خاطرنشان کرد: براساس تصمیمی که در آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر خراسان رضوی گرفته شد و بنا بر پیشنهاد کریم جشنی، سرپرست انجمن هنر‌های نمایشی، به دو گروه منتخب جشنواره، لوح تقدیر، تندیس جشنواره و ۳۰ میلیون ریال هدیه نقدی پرداخت می‌شود. همچنین به هر کدام از هشت گروه دیگر نیز ۱۰ میلیون ریال تعلق خواهد گرفت.

محمدی همچنین با ابراز تأسف از اینکه امسال جشنواره‌ای در شأن هنرمندان تئاتر استان برگزار نشد گفت: امیدواریم با نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا سینما‌ها و سالن‌های نمایش و تئاتر از گروه سه به دو منتقل شوند تا بتوانند به فعالیت‌هایشان ادامه دهند.


ابراز خوشحالی از برگزاری جشنواره

در ادامه این جلسه مجازی، کریم جشنی، با ابراز خوشحالی از برگزاری جشنواره تئاتر استان با وجود تمام کاستی‌های آن یادآور شد: در این دوره افراد علاقه‌مند و دغدغه‌مند حوزه تئاتر مشارکت کردند و با هر آنچه در چنته داشتند به رقابت با یکدیگر پرداختند.

به گفته او بیش از ۶۰ اثر متقاضی حضور در جشنواره بودند که پس از مرحله اول، شورای بازبینی متشکل از سید محمد مداح‌حسینی، سیدجواد اشکذری و محمد حسن‌زاده ۳۴ اثر را در شرایطی سخت مورد ارزیابی قرار دادند و تعداد ۱۳ نمایش را برای حضور در جشنواره تأیید کردند، اما به دلیل نامساعد بودن شرایط برای اجرای عمومی سه اثر در بازه شیوه‌نامه فراخوانی که وجود داشت، از میان ۱۳ اثر ارسالی حذف شدند و درنهایت با حداقل امکانات و شرایط موجود ۱۰ اثر مورد بررسی قرار گرفتند.


اعلام برگزیدگان

همچنین عبدا... برجسته، از اعضای هیئت داوران سی‌امین جشنواره تئاتر خراسان رضوی، با قرائت بیانیه هیئت داوران گفت: به عنوان یک هنرمند تئاتر و فردی که نمایش‌ها را دیده است. احساس و استنباطم این بود که شاید می‌شد با هماهنگی و رایزنی‌های بیشتر، این جشنواره را به صورت محدود و با رعایت همه شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار کرد. واقعا وقتی آثار را می‌دیدم، تأسف می‌خوردم که چرا جشنواره امسال برگزار نشد، چون برخی نمایش‌ها بسیار قابل توجه بودند و آثاری بودند که باید دیده می‌شدند.

او با بیان اینکه هیچ کس تصور نمی‌کرده که جشنواره امسال در این شرایط برگزار شود یادآور شد: حتی اگر قرار بود که جشنواره به صورت مجازی برگزار شود، شاید می‌شد با برنامه‌ریزی بهتر آثار را در سایتی مشخص بارگذاری کرد تا همه بتوانند نمایش‌ها را تماشا کنند. در این صورت آثار را راحت‌تر می‌شد قضاوت کرد، اما در این شرایط که همه گروه‌ها، نمایش یکدیگر را ندیده‌اند شاید قضاوت برایشان سخت باشد.

این هنرمند ابراز امیدواری کرد که همه نمایش‌ها، به محض اینکه سالن‌ها باز شدند به روی صحنه بروند. او همچنین از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان درخواست کرد که از نمایش‌ها برای اجرای عموم حمایت ویژه‌ای کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->