ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اصحاب رسانه (۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم گزارشی از فراز‌و‌فرود‌های الیت که هنوز بعد از ۱۳‌سال، دل‌خوری برخی راننده‌ها را به دنبال دارد اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد | ملک‌آباد، پل رسالت و عبادی ترافیک پرحجم دارند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد ارتقا می‌یابند بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد
سرخط خبرها

وضعیت مشهد فعلا نارنجی است و تغییر وضعیتی ابلاغ نشده است

  • کد خبر: ۵۴۵۳۲
  • ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
وضعیت مشهد فعلا نارنجی است و تغییر وضعیتی ابلاغ نشده است
آبان امسال بود که وضعیت شیوع کرونا در کشور دچار تغییراتی شد و هر روز شاهد اخباری از روند افزایشی در زمینه تعداد بیماران، بستری‌ها و مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور و استان خراسان رضوی بودیم، به طوری که در مقطعی از زمان تقریبا بخش زیادی از مناطق کشور وضعیت قرمز به خود گرفت .

 به گزارش شهرآرانیوز، آبان امسال بود که وضعیت شیوع کرونا در کشور دچار تغییراتی شد و هر روز شاهد اخباری از روند افزایشی در زمینه تعداد بیماران، بستری‌ها و مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور و استان خراسان رضوی بودیم، به طوری که در مقطعی از زمان تقریبا بخش زیادی از مناطق کشور وضعیت قرمز به خود گرفت و با اعلام وضعیت اضطراری، مسئولان کشور تصمیم بر اعمال محدودیت‌های بیشتر به منظور جلوگیری از انتشار این بیماری گرفتند.

اعمال محدودیت‌ها و همکاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجب شد که روند شیوع کرونا در مناطق مختلف کشور از جمله استان خراسان رضوی کاهشی شود.

پنج شنبه گذشته نیز سامانه ماسک و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کردند که وضعیت شیوع کرونا در مشهد از نارنجی به زرد تغییر کرده است، اما با وجود این که هم سامانه ماسک و هم دانشگاه علوم پزشکی مشهد این تغییر وضعیت به زرد را تایید کرده اند، اما سید محمدرضا هاشمی فرماندار مشهد، وضعیت مشهد را همچنان نارنجی اعلام می‌کند.

 

فقط یک شهر استان نارنجی است

مهدی قلیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درگفت و گو با «خراسان رضوی» خاطر نشان می‌کند: از روز پنج شنبه هفته گذشته طبق اطلاعات اعلامی و به روز رسانی سامانه ماسک در خراسان رضوی تنها شهر گناباد دارای شرایط نارنجی و مشمول مجوز فعالیت گروه‌های شغلی یک و دو است و دیگر نقاط استان از جمله مشهد که شرایط مساعدتری دارند، به رنگ زرد درآمده اند و بر این اساس مشاغل گروه سه نیز مجوز فعالیت دریافت کرده اند. از جمله مشاغلی که در گروه شغلی ۳ قرار دارد آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، کتابخانه‌ها، مهد‌های کودک، استخر‌های سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالار‌های پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی است.

 

منع رفت و آمد شبانه همچنان پا برجاست

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تغییر وضعیت شهر مشهد، در وضعیت رفت و آمد شبانه تغییراتی به وجود می‌آید؟ اظهار می‌کند: طبق بررسی‌های انجام شده منع ترددد شبانه تاثیر بسزایی در کنترل وضعیت انتشار و کاهش ابتلای این بیماری داشته است و با ادامه این طرح قطعا شاهد شرایط مناسب تری از نظر پایین آمدن آمار مبتلایان خواهیم بود. درخصوص منع رفت وآمد شبانه اگر چه شرایط استان نسبت به گذشته بهتر است، اما منع رفت و آمد شبانه با هدف ریشه کنی این بیماری از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح همچنان ادامه دارد. قلیان درباره تعداد بستری‌های کرونایی نیز می‌گوید: دوران اوج این بیماری در هفته سوم و چهارم آبان مشاهده شد که در آن روز‌ها برخی از شهر‌های استان وضعیت سیاه به خود گرفته بود و در آن شهر‌ها تمامی مشاغل به جز مشاغل گروه شغلی یک تعطیل شد، در اواخر آبان میانگین بستری‌ها در مجموع ۲۲۸۰ نفر بود و روزانه حدود ۴۵۰ نفر بستری می‌شدند که علایم بالینی را داشتند، اما با همکاری مردم و نهاد‌های مختلف در رعایت پروتکل ها، تعداد بستری‌ها به کمتر از ۱۵۰ نفر در استان رسیده و میانگین کل بستری در استان حدود ۶۵۰ نفر است.

 

وی می‌افزاید: در دوران اوج شیوع بیماری در آبان تعداد ۴۵۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بودند که این عدد به زیر ۲۰۰ نفر رسیده و وضعیت امروز نسبت به ماه قبل در بخش درمان بهتر است.

قلیان تصریح می‌کند: در شهر‌های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد حدود ۹۰۰ نفر پی سی آر مثبت از بین ۱۵۰۰ تست شناسایی می‌شدند که هم اکنون این آمار به زیر ۲۰۰ نفر رسیده است، ولی این کاهش ابتلا دلیلی بر قطع کامل چرخه انتقال نیست و باید با رعایت پیوسته پروتکل‌ها مانع برگشت به شرایط حاد شویم.

 

وضعیت زرد مشهد شکننده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور می‌شود: در موج سوم، ابتکار عملی که انجام شد این بود که در تمام بیمارستان‌ها بخشی برای بیماران کرونا ایجاد کردند که این موضوع خدمت رسانی بهتری را به نسبت دوران اوج شیوع بیماری و زمانی که تنها چند بیمارستان برای بستری این بیماران مشخص شده بود به همراه داشت و حتی میزان مرگ و میر کمتر از مراحل اولیه بود، ولی باید به این نکته نیز اشاره کرد که این وضعیت، وضعیتی شکننده است و در صورت رعایت نشدن پروتکل‌ها احتمال تبدیل وضعیت استان از زرد به نارنجی و از نارنجی به قرمز و سیاه وجود دارد.

 

وی درباره آخرین وضعیت مرگ و میر در استان نیز می‌گوید: میزان مرگ و میر ناشی از پی سی آر مثبت در استان تک رقمی شده است.

 

وضعیت مشهد فعلا نارنجی است و تغییر وضعیتی ابلاغ نشده است

سید محمدرضا هاشمی فرماندار مشهد نیز در گفتگو با «خراسان رضوی» خاطر نشان می‌کند: هنوز گزارش آخرین وضعیت رنگ بندی مشهد به دست ما نرسیده است و دوشنبه هر هفته جلسات مربوط به آخرین اطلاعات اعلامی برگزار می‌شود. وی در پاسخ به این که وضعیت مشهد زرد اعلام شده است نیز اظهار می‌کند: طبق آخرین اطلاعاتی که به دست ما رسیده وضعیت مشهد فعلا نارنجی است و هنوز وضعیت جدیدی به ما ابلاغ نشده است.

 

هاشمی می‌افزاید: با تغییر وضعیت از نظر رنگ بندی نباید دچار عادی انگاری شویم، زیرا این بیماری به سرعت منتقل می‌شود و دوباره به شرایط قبل برخواهد گشت.

 

فرماندار مشهد در پاسخ به این سوال که مشهد در مقایسه با دیگر شهر‌های استان دارای چه وضعیتی است؟ می‌گوید: وضعیت شهر مشهد در مقایسه با ۳۳ شهرستان استان وضعیت بسیار مطلوبی دارد و امیدواریم با ادامه رعایت پروتکل‌ها شاهد شرایط مساعدتری باشیم.

 

وی تصریح می‌کند: رسانه‌ها، مردم و مسئولان در کنار همدیگر باعث شدند که شرایط ورودی به بیمارستان‌ها و فوتی و مبتلایان تغییر چشمگیری داشته باشد و طرح محدودیت‌ها نتیجه چشمگیری داشته است.

 

هاشمی می‌افزاید: ویروس کرونا یک نوع دشمن است که باید به آن همیشه نگاه بدبینانه داشته باشیم و با کمک مردم و مسئولان امیدوارم از شرایط حاد عبور کنیم تا مردم به زندگی عادی شان برگردند. بازگشایی سالن‌های تئاتر و سینما در استان از امروز معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این زمینه گفت: با تغییر شرایط مشهد و بسیاری از شهرستان‌های استان از وضعیت نارنجی به زرد از نظر شیوع کرونا، سالن‌های تئاتر و سینما از شنبه ۱۳ دی بازگشایی می‌شوند.

 

محمدی در گفتگو با ایرنا افزود: با تغییر وضعیت مشهد از نظر شیوع کرونا و با توجه به ادامه منع رفت و آمد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح روز بعد، صاحبان سالن‌های تئاتر و سینما باید طوری برنامه ریزی کنند که آخرین اکران آن‌ها تا ساعت ۲۰ به اتمام برسد.

منبع: خراسان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->