حمله جنگنده‌های ائتلاف متجاوز آمریکایی_انگلیسی به شمال یمن (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) فراخوان یمنی‌ها برای برگزاری تظاهرات حمایت از غزه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله گردان‌های قدس به مقر فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایران به شورای امنیت: هرگز آغازگر جنگ علیه اسرائیل نبوده‌ایم تداوم حملات موشکی حزب‌الله به مواضع رژیم صهیونیستی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) معترضان لهستانی: جنگ اوکراین، این جنگ ما نیست؛ آن را متوقف کنید کنعانی: «فلسطین را آزاد کنید» یک شعار و مطالبه جهانی است پژهشگر مسایل نظامی صهیونیست: اهداف جنگ غزه تضاد دارند برگزاری بیش از ۲ هزار تظاهرات در نیویورک از آغاز جنگ اسرائیل ۳۰۰ دانشجوی معترض در نیویورک بازداشت شدند حمله به کنیسه‌ای در پایتخت لهستان با سه بمب آتش‌زا حمله جدید به ایلات در جنوب فلسطین اشغالی بازداشت ۱۰۰۰ دانشجوی آمریکایی معترض به جنایت‌های صهیونیست‌ها رئیس اداره قرآن، عترت و نماز ارتش: تقویت مراکز قرآنی، کمک به نشر قرآن در جامعه است سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد سردار سلامی: همه کشور‌های دنیا با جنگ ضعیف می‌شوند، اما جمهوری اسلامی ایران با جنگ‌قوی‌تر شد وزیر خارجه آمریکا در تل‌آویو: حالا وقت توافق است رئیسی در هیئت‌دولت بر فراهم‌کردن زمینه حضور هر‌چه‌گسترده‌‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس تأکید کرد وزیر کشور: طرح تقسیم استان تهران در دست بررسی است تجلیل از فعالان و مبلغان فرهنگی منطقه پدافند هوایی شمال شرق در حرم مطهر رضوی ویدئو | بخش‌هایی از هم‌خوانی معلمان در دیدار امروز با رهبر انقلاب
سرخط خبرها

بازخوانی تصویر پس از ۴۲ سال

  • کد خبر: ۵۵۱۱۴
  • ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
بازخوانی تصویر پس از ۴۲ سال
حجت‌الاسلام محمدرضا زائری - پژوهشگر دینی
در سالگرد یوم‌ا... نوزدهم دی، روز قیام تاریخی مردم قم و در آستانه دهه فجر و بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی، جا دارد با تأمل و تعمق بیشتری به بازخوانی تصویری بپردازیم که امروز از این رویداد بزرگ تاریخی در نگاه افکار عمومی و مخاطب عام وجود دارد.

بخواهیم یا نخواهیم، نسل انقلاب در حال سپری‌کردن دوران گذار و سپردن نقش و جایگاه خویش به نسل آینده است. بپذیریم یا نپذیریم، کسانی که در دوران مبارزه برای سقوط رژیم شاهنشاهی کوشیده و با پیروزی انقلاب اسلامی به آرمان خود رسیده‌اند، امروز یا در میان ما نیستند یا سال‌های کهولت و پیری را می‌گذرانند و دیر یا زود میان ما نخواهند بود و باید امانتی را که تاکنون با مجاهدت و پایمردی بر دوش کشیده‌اند، به نسل پس از خود تحویل دهند.

به‌طور طبیعی نسل جدید که مرارت‌های دوران طاغوت و مشکلات نسل گذشته را با گوشت و پوست خود لمس نکرده و سیر تاریخی حوادث را مانند پدران و مادران خود از نزدیک شاهد نبوده است، نمی‌تواند همان نگاه و فهم و باور را به انقلاب اسلامی داشته باشد.
انتقال آن دیدگاه به نسل جدید و تبیین آن مفاهیم و باور‌ها نیازمند ۲ عنصر است؛ یک، عنصر فکری که باید بر تشریح عالمانه و عقلانی وقایع تاریخی و مسائل سیاسی و فرهنگی و اجتماعی متمرکز باشد و دیگر، عنصر عاطفه و احساس که از طریق برنامه‌های هنری و ادبی یا محصولات رسانه‌ای عمل می‌کند.

وقتی به کارنامه ۴۲سال گذشته نظر می‌کنیم، آنچه بیشتر به چشم می‌آید، اکتفا به عنصر دوم، آن‌هم فقط با غلبه رویکردی احساسی و شعاری است و کمتر توجه و اهتمامی به اقناع واقعی مخاطب جدید مشاهده می‌شود.
اگر بخواهیم تصویر انقلاب اسلامی را در ذهن و دل این نسل ببینیم، باید از چشم او به همه‌چیز نگاه کنیم و خود را به‌جای او بگذاریم تا بتوانیم به‌قول تولستوی با کفش او راه برویم.

از سویی فاصله زمانی نسل جدید با دوران انقلاب و نداشتن درک صحیح و روشنی از تلخی‌ها و سیاهی‌های کارنامه رژیم گذشته که موجب رویگردانی مردم از رژیم شاهنشاهی و خروش و قیام سراسری آنان شد و از سوی دیگر ناکامی‌ها و نقاط منفی کارنامه دولت‌های پس از انقلاب که این نسل در زندگی روزمره‌اش با آن‌ها روبه‌رو می‌شود، فاصله و شکاف گفتمانی عمیقی ایجاد می‌کند و در عین حال، توطئه‌های پیاپی و عملیات روانی و تبلیغاتی مکرر بیگانگان بر شدت و عمق این فاصله می‌افزاید.
این نسل اکنون در ذهن خود پرسش‌هایی بی‌شمار دارد و با شبهه‌های فراوان و جدی روبه‌رو است که نه می‌تواند در بلندگو‌های رسمی و رسانه‌های عمومی فریاد کند و نه پاسخی برای آن‌ها در محیط‌های مورد انتظار خود می‌یابد.

هرسال با فرارسیدن ایام سالگرد پیروزی انقلاب فضایی پرشور و احساس در رسانه‌های رسمی و فضا‌های عمومی ایجاد می‌شود و دوباره همه‌چیز به جای خود برمی‌گردد تا سال بعد و همه این پرسش‌ها و ابهام‌ها و سؤال‌ها و شبهه‌ها در تاریک‌خانه ذهن مخاطب جدید انبار می‌شود و فقط در فضای مجازی لابه‌لای لایک‌ها و دیس‌لایک‌ها و کامنت‌ها و بازنشر‌ها به چشم می‌آید و همین فضای تاریک و نمور مجازی بهترین بستر برای رشد قارچ‌های سمی و خطرناک بی‌اعتقادی، زوال دل‌بستگی‌های عاطفی و گسستن تعلقات ملی و دینی خواهد بود.

اگر به حقانیت این انقلاب و اصالت این قیام مردمی و ریشه‌های عمیق این درخت تناور باور داریم، نباید از صداقت و صراحت بترسیم!
باید پنجره‌ها را بگشاییم و راه را برای تابش نور و وزش باد باز کنیم. باید بدانیم که این بنیان مستحکم به‌راحتی فرونخواهدریخت و این درخت تناور به‌آسانی از جا کنده نخواهد شد. اگر با جرئت و جسارت قدم در مسیر صداقت و صراحت بگذاریم، البته ناچار به بریدن شاخه‌ای نیز خواهیم بود، اما هرس‌کردن درختان لازمه باروری و ثمردهی بیشتر این باغ و بوستان است.

اگر با جرئت و جسارت قدم در مسیر صداقت و صراحت بگذاریم، البته ناچار به تغییراتی در گوشه یک دیوار و پنجره خواهیم شد، اما ترمیم بنا موجب تضمین بقا و ماندگاری طولانی‌تر این ساختمان است.
جوان امروز به‌اجبار فهم و باور و نگاه نسل گذشته را ندارد، ولی فرزند این خانواده و اهل این خانه است. برای بقای سنت خانوادگی و حفظ میراث خانواده چاره‌ای جز برقراری گفتگو میان ۲نسل و رفع سوءتفاهم‌ها و پاسخگویی به پرسش‌ها نیست!
اکنون پس از ۴۲سال، وقت بازنگری و بازخوانی این تصویر در نگاه نسل جدید فرارسیده است؛ با جدیت و تعمق و صبر و هوشیاری!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->