ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی سهم اندک ادبیات معاصر در دانشگاه مسئله ساده انگاشتن امری به غایت پیچیده | دقایقی پای درددل‌های دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ استاندار نجف در دیدار با هیات رسانه ای ایران: جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف پیشرفت دارد | روابط عراق با ایران استراتژیک است + تصاویر گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض»
سرخط خبرها

نگاهی به آثار متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر که از هنرمندان خراسانی بهره گرفته‌اند

  • کد خبر: ۵۵۳۹۲
  • ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
نگاهی به آثار متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر که از هنرمندان خراسانی بهره گرفته‌اند
با نگاهی فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره فجر نام چندین هنرمند خراسانی و مشهدی را هم می‌توانیم پیدا کنیم. هنرمندانی که در دوران کرونا فعالیتشان را ادامه داده‌اند و منتظرند تا تلاششان در جشنواره فیلم فجر امسال دیده شود. در این نوشتار نگاهی داشتیم به آثار سینماگران مشهدی که نامشان در جمع ۱۱۰ فیلم متقاضی دیده می‌شوند.
شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - در سالی که شیوع کرونا آسیب زیادی به صنعت سینمای کشور وارد کرده، چشم امید بسیاری از هنرمندان به تنها رویداد مهم سینمایی کشور است. رویدادی که امسال به شیوه‌ای متفاوت و احتمالا بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود، اما بازهم می‌تواند شور و اشتیاقی میان هنرمندان و علاقه‌مندان به سینما ایجاد کند.
 
در سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر ۱۱۰ فیلم ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد احتمالا نیمی به دلیل نداشتن معیار‌های اولیه حضور در جشنواره از گردونه رقابت حذف می‌شوند. با این حال از زمان انتشار اسامی فیلم‌های متقاضی حضور در سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر و درحالی که نزدیک به ۲۰ روز تا شروع این رویداد باقی مانده، بازار حدس و گمان‌ها و تحلیل‌ها داغ شده‌است.
 
اینکه کدام ستاره‌ها امسال در این رویداد حضور دارند و کدام یک غایب هستند یا اینکه کدام فیلم‌ها از شانس بیشتری برای کسب سیمرغ برخوردارند. همچنین با نگاهی به این ۱۱۰ فیلم نام چندین هنرمند خراسانی و مشهدی را هم می‌توانیم پیدا کنیم. هنرمندانی که در دوران کرونا فعالیتشان را ادامه داده‌اند و منتظرند تا تلاششان در جشنواره فیلم فجر امسال دیده شود. در این نوشتار نگاهی داشتیم به آثار سینماگران مشهدی که نامشان در جمع ۱۱۰ فیلم متقاضی دیده می‌شوند.


 

حضور عطاران در ۲ فیلم مهم امسال

 

نگاهی به آثار متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر که از هنرمندان خراسانی بهره گرفته‌اند

 
رضا عطاران هنرمند محبوب سینمای ایران که تا امروز یک سیمرغ پر حرف و حدیث بازیگری برای فیلم «طبقه حساس» و یک سیمرغ کارگردانی برای فیلم «خوابم می‌آد» را در کارنامه خود دارد با دو فیلم مهم راهی جشنواره سی‌ونهم شده‌است. آثاری که در گزارش‌های مختلف سینمایی بسیار درباره آن‌ها صحبت شده و می‌توانند سیمرغ دیگری برای این بازیگر مشهدی به همراه داشته باشند. یکی از آن‌ها فیلم سینمایی «روشن» ساخته روح‌ا... حجازی است. فیلمی که به نظر می‌رسد عطاران در آن از قالب کمدی اش دور و در نقش جدی ظاهر شده‌است.
 
مسافران فجر از خراسان
 
 
او چند سال قبل هم با بازی در فیلم‌سینمایی «دهلیز» ساخته بهروز شعیبی و ایفای نقش فردی محکوم به اعدام به خوبی نشان داد که قابلیت‌هایش فقط محدود به بازی در نقش‌های طنز نمی‌شود. «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان دیگر فیلم عطاران است که فرم حضور در فجر امسال را پر کرده‌است. فیلمی که پیش از این گفته شده‌بود به دلیل برخی حواشی در جشنواره سی‌ونهم حضور نخواهد داشت، اما سرانجام نامش به عنوان آخرین فیلم متقاضی حضور در جشنواره ثبت شد. کنار هم قرار گرفتن مهدویان و عطاران و همچنین حضور امیر مهدی ژوله به عنوان نویسنده قطعا «شیشلیک» را به یکی از آثار مهم امسال تبدیل کرده است که بسیاری منتظر اکرانش هستند.


۳ فیلم برای مهران احمدی

 

نگاهی به آثار متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر که از هنرمندان خراسانی بهره گرفته‌اند

 

مهران احمدی سال پرکاری را پشت سرگذاشته‌است و نامش در سه فیلم متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر دیده می‌شود. فیلم سینمایی «لیپار» اولین فیلم بلند داستانی حسین ریگی یکی از این آثار است. فیلمی که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده و تصویرگر چهره‌ای متفاوت و باطراوت از استان سیستان و بلوچستان است.
 
احمدی در «لیپار» با بازیگرانی، چون بهناز جعفری و هومن برق‌نورد هم‌بازی شده‌است. فیلم «روز ششم» به کارگردانی حجت قاسم‌زاده‌اصل که از تولیدات پر بازیگر و پر لوکیشن امسال محسوب می‌شود نیز با حضور این بازیگر خراسانی برای شرکت در سی‌ونهمین جشنواره ملی فیلم فجر آماده می‌شود. این فیلم داستان یک زندانی به نام احمد را روایت می‌کند که در ماجرایی پیچیده و معمایی، درصدد اثبات بی‌گناهی خود برمی‌آید. جمشید هاشم‌پور، امیر جعفری، بهاره افشاری و همایون ارشادی از دیگر نام‌های آشنایی هستند که «روز ششم» جلوی دوربین رفته‌اند.
 
احمدی امسال با علی عطشانی نیز همکاری کرده و در فیلم‌سینمایی «کوسه» به ایفای نقش پرداخته‌است. در این فیلم که احتمالا درون‌مایه طنز دارد مهدی هاشمی، سیما تیرانداز، بهناز جعفری و پژمان جمشیدی نیز حضور دارند. احمدی در ادوار مختلف جشنواره با فیلم هایی، چون «سیزده»، «شیار ۱۴۳» و «قسم» حضور داشته، اما هیچ زمان نامزد دریافت سیمرغ نشده است، باید دید آیا سال عجیب و غریب سینما می‌تواند برایش خوش‌یمن باشد و اولین سیمرغ را به او برساند؟


روز‌های پرکار کیانیان

 

نگاهی به آثار متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر که از هنرمندان خراسانی بهره گرفته‌اند

 

رضا کیانیان که تا به حال در چندین دوره جشنواره نامزد دریافت سیمرغ شده و با کسب دو سیمرغ برای بازی در فیلم‌های «آژانس شیشه‌ای» و «خانه‌ای روی آب» جزو پرافتخارترین بازیگران مشهدی محسوب می‌شود در سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. او در فیلمی به نام «بعد از اتفاق» به تهیه‌کنندگی شهاب حسینی و کارگردانی پوریا حیدری به ایفای نقش پرداخته‌است.
 
فیلمی که در سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان هم حضور داشت و با استقبال خوبی هم روبه‌رو شد. کیانیان همچنین با فیلم «آهو» که اولین تجربه کارگردانی هوشنگ گلمکانی، منتقد مطرح سینما محسوب می‌شود نیز راهی فجر می‌شود. فیلمی که با نگاهی به داستان «پروانه‌ها در برف می‌رقصند» نوشته نازنین جودت ساخته شده و از حضور بازیگران دیگری، چون علی مصفا، حامد کمیلی و رضا یزدانی بهره گرفته‌است.
 
«مجوز خروج» به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده دیگر اثری است که رضا کیانیان امسال در آن به ایفای نقش پرداخته‌است. نام این اثر در فهرست ۱۱۰ فیلم متقاضی حضور در جشنواره دیده می‌شود، اما عوامل آن اعلام کرده‌اند «مجوز خروج» در جشنواره ثبت نام نکرده‌است. فیلم سینمایی «زمستان بود» به کارگردانی وحید پرشاد و با بازی کیانیان نیز در میان فهرست آثار متقاضی حضور در جشنواره قرار گرفته‌است. این درحالی است که پیش‌تر اعلام شده‌بود این فیلم در جشنواره جهانی فیلم فجر رونمایی خواهد شد.


جبران ناکامی

برزو ارجمند نیز که تا امروز در کسب سیمرغ ناکام بوده‌است با فیلم سینمایی «برای مرجان» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حمید زرگرنژاد در جشنواره حضور خواهد داشت. فیلمی که از گروه بازیگرانی، چون پگاه آهنگرانی، بهزاد جعفری، فریبا متخصص و جمشید هاشم‌پور برخوردار است. فیلم سینمایی «هُرماس» دومین ساخته مهدی صاحبی در مقام کارگردان دیگر اثری است که با بازی برزو ارجمند به سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر ارائه شده است. مهدی صباغی بازیگر مشهدی سینما و تلویزیون نیز با فیلم «بدون همه چیز» تازه‌ترین ساخته محسن قرایی راهی فجر امسال می‌شود. فیلمی که بازیگران مطرح زیادی، چون پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی‌فر، باران کوثری، مهتاب نصیرپور و پدرام شریفی را گرد هم آورده‌است.


اثری مشهدی

 

نگاهی به آثار متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر که از هنرمندان خراسانی بهره گرفته‌اند

 

امسال عادل تبریزی سینماگر مشهدی نیز با اولین ساخته بلندش «گیج‌گاه» در فجر حضور خواهد داشت. اثری که در پاسداشت نسل‌های مختلف سینمای ایران ساخته شده‌است. حامد بهداد نیز یکی از بازیگران اصلی این فیلم است. او بعد از یک‌سال دوری از جشنواره فیلم فجر با «گیج‌گاه» راهی این رویداد می‌شود. باید دید او می‌تواند امسال دومین سیمرغش را آن هم برای بازی در فیلم همشهری‌اش به دست بیاورد یا نه. محمد الهی و علی باغفر هم از دیگر بازیگران مشهدی «گیج‌گاه» هستند که در کنار جمشید هاشم‌پور، باران کوثری، سروش صحت، فرهاد آییش، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی و بیژن بنفشه‌خواه به ایفای نقش می‌پردازند.
 

کار مشترک پدر و پسر

 

نگاهی به آثار متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر که از هنرمندان خراسانی بهره گرفته‌اند

 

مهدی صباغ‌زاده سینماگر پیشکسوت مشهدی امسال دومین فیلم بلند سینمایی پسرش کاوه صباغ‌زاده را تهیه کرده و با این فیلم متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر شده‌است. این اثر که «رمانتیسم عماد و طوبا» نام دارد با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده‌است در «رمانتیسم عماد و طوبا» بازیگرانی مانند حسام محمودی، الناز حبیبی، علی انصاریان و مرتضی علی عباس‌میرزایی به ایفای نقش پرداخته‌اند. سید غلامرضا موسوی تهیه‌کننده مشهدی سینما امسال با فیلم سینمایی «لحظه‌ای و دیگر هیچ» به کارگردانی کاوه قهرمان راهی فجر شده‌است. رعنا آزادی‌ور، مهدی پاکدل و سروش صحت بازیگران این فیلم هستند.


خیز برای دومین سیمرغ

 

نگاهی به آثار متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر که از هنرمندان خراسانی بهره گرفته‌اند

 

میترا حجار بازیگر مشهدی و ستاره دهه هفتاد سینمای ایران نیز با سه فیلم در فجر امسال دیده خواهد شد. او که پیش از این سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را برای بازی در «متولد ماه مهرِ» احمدرضا درویش کسب کرده بود با فیلم‌های «غیبت موجه» به کارگردانی عباس رافعی، «خوره» به کارگردانی حسین قاسمی جامی و «نیلگون» ساخته حسین سهیلی‌زاده به سراغ شکار دومین سیمرغش می‌رود.
 
یکی از نکات جالب توجه «غیبت موجه» داشتن داستانی مرتبط با دوران کروناست. حجار در این فیلم با ابوالفضل پورعرب دیگر ستاره دهه ۷۰ تلویزیون هم‌بازی شده‌است. فیلم سینمایی «خوره» با نام قبلی «وثیقه» نیز درکنار حجار از حضور بازیگرانی، چون افشین هاشمی، پژمان بازغی، و لیندا کیانی، استفاده کرده‌است. فیلم سینمایی «نیلگون» هم با حضور این بازیگر مشهدی و محمدرضا فروتن فیلم‌برداری شده‌است.



اولین تجربه کارگردانی خانم بازیگر

 

نگاهی به آثار متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر که از هنرمندان خراسانی بهره گرفته‌اند

 

ستاره اسکندری بازیگر خراسانی سینما و تلویزیون امسال نخستین فیلم بلندش را کارگردانی کرده و با این اثر راهی فجر شده‌است. این فیلم که «خورشید آن ماه» نام دارد در ستایش فرهنگ بلوچستان ساخته شده‌است. نازنین فراهانی، پژمان بازغی، امیرحسین هاشمی، بنفشه صمدی و مریم بوبانی نیز بازیگران نخستین ساخته سینمایی ستاره اسکندری هستند.
 
او البته به عنوان بازیگر هم در جشنواره امسال حضور خواهد داشت. فیلم «چپ، راست» به کارگردانی حامد محمدی با بازی او راهی این رویداد مهم سینمایی شده‌است. در این فیلم کمدی پرستاره، بازیگران دیگری، چون ویشکا آسایش، سارا بهرامی، رامبد جوان، پیمان قاسم‌خانی و سروش صحت هم حضور دارند. فیلم «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌ا... نیز دیگر فیلمی است که ستاره اسکندری در آن به ایفای نقش پرداخته و در جشنواره امسال حضور خواهد داشت. در این فیلم جنایی-معمایی لیلا حاتمی و امین حیایی نیز بازی‌ می‌کنند.


۲ هنرمند خراسانی در هیئت داوران

اما علاوه بر بازیگران و کارگردانان خراسانی که اثری در جشنواره دارند، دو هنرمند این خطه هم از اعضای هیئت داوران این دوره خواهند بود. براساس حکم سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، ساره بیات که در دو سال اخیر بیشتر در شبکه نمایش‌خانگی دیده شده و نیما جاویدی نیز که اثر سینمایی جدیدش را نتوانست به دلیل شیوع کرونا بسازد در کنار محمد احسانی (مدیر فرهنگی)، مرتضی پورصمدی (مدیر فیلم‌برداری)، بهرام توکلی (نویسنده و کارگردان)، سیدجمال ساداتیان (تهیه‌کننده) و مصطفی کیایی (نویسنده و کارگردان) به داوری آثار خواهند پرداخت.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->