سرخط خبرها

تقسیم ارث و انحصار وراثت در پلتفرم حقوقی ترازو

  • کد خبر: ۵۷۳۵۹
  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
تقسیم ارث و انحصار وراثت در پلتفرم حقوقی ترازو
یکی از دعواهای قدیمی و مطرح در دادگاه‌ها همین اختلافات بین وارثین بر سر تقسیم ارث یا ترکه است. افراد با توجه به جایگاهی که نسبت به متوفی دارند از سهم ­الارث­های مختلفی بهره­ مند می­ شوند.

گزارش آگهی

یکی از دعواهای قدیمی و مطرح در دادگاه‌ها همین اختلافات بین وارثین بر سر تقسیم ارث یا ترکه است. افراد با توجه به جایگاهی که نسبت به متوفی دارند از سهم ­الارث­های مختلفی بهره­ مند می­ شوند. بعد از اینکه شخصی فوت شد، وراث وی به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و نسبت به گرفتن گواهی انحصار وراثت اقدام می کنند .در این مقاله در مورد تقسیم ارث و گواهی انحصار وراثت با شما دوستان مطالبی را در میان خواهیم گذاشت.

 

قانون تقسیم ارث

 

تقسیم ارث

 بعد از فوت هر شخص وارثین وی بعد از پرداخت مالیات به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و اقدام به گرفتن گواهی انحصار وراثت می کنند. برای اینکه ارث تقسیم شود، باید درجات و طبقات آن رعایت شود. چرا که با وجود هر طبقه، طبقه دیگر ارث نمی­ برد .

 

تعریف ورثه

کلمه ورثه در واقع جمع وارث است. بعد از فوت متوفی، اموال و دارایی‌های او به نسبت و سهم معین و مشخصی بین وراث وی تقسیم می‌شود .افرادی که به موجب نسب از متوفی ارث می ­برند شامل سه طبقه هستند :

۱. پدر و مادر، اولاد و فرزندان آنها

۲. اجداد و برادر و خواهر و اولاد آنها

۳. عمو، عمه، خاله، دایی و فرزندان آنها

این سهم­ الارث از قواعد آمره­ است و توافقی نیست .

 

تعریف موروث

 معنی لغوی مورث در واقع همان ارث ­گذار است، یعنی شخصی که دیگری یا دیگران را وارث خود می­کند یا همان میراث رساننده.

 

تعریف ماترک یا ارث

ماترک یک لغت عربی به معنای آن چیزی است که باقی مانده. همانطور که می‌دانیم ارث مالی است که از متوفی یا همان مورث بر جای می‌ماند و قابل انتقال به بازماندگان مورث می ­باشد .

این ماترک شامل دو بخش می‌شود:

 یک بخش شامل اموال و دارایی­ها و مطالب و حقوقی است که به وراث می‌رسد و بخش دیگر شامل تعهدات و دیونی است که باید از محل ماترک پرداخت شود. تا زمانی که بدهی‌های متوفی به طور کامل پرداخت نشده باشد، ارث را نیز نمی‌توان بین وراث تقسیم کرد .

طبق ماده ۸۶۸ قانون مدنی کشور، مالکیت ورثه نسبت به ماترک متوفی مستقر نمی‌شود مگر پس از ادای حقوق و دیونی که به ترکه تعلق گرفته است .

 

 تقسیم ارث همسر

طبق ماده ۱۶۱ قانون مدنی زن بعد از مرگ شوهرش از او ارث می ­برد .البته به شرط اینکه در عقد دائم مرد بوده باشد و تا قبل از مرگ شوهرش نیز زنده باشد. طبق ماده ۸۰ قانون مدنی زنی که شوهرش را به قتل عمد برساند از وی هیچ ارثی نخواهد برد .

اگر مردی فوت کند ولی فرزند یا نوه­ ای از همسرش نداشته باشد، زن یک چهارم از اموال مرد را به ارث می ­برد و اگر غیر از این باشد زن از اموال شوهرش یک‌ هشتم را به ارث خواهد برد.

در قوانین قبل از سال ۱۳۷۰، زن فقط از اموال منقول شوهر ارث می ­برد و نمی‌توانست در اموال  غیرمنقول او مثل زمین و ساختمان تصرف داشته باشد. بعد از سال ۱۳۷۰ قانونی در مجلس هشتم به تصویب رسید که طبق آن زن در صورتی که از همسرش فرزند داشته باشد، یک هشتم از اموال غیر منقول او مثل زمین و ساختمان را نیز به ارث خواهد برد.

 

 مراحل تقسیم ارث

در مراحل تقسیم ارث توجه به طبقات ارث ضروری است. باید ببینیم که هر کدام از ورثه در کدام طبقه  قرار دارند .اگر مورثی وجود نداشته باشد، کلیه اموال متوفی و ترکه به دادگاه ارجاع داده می‌شود. در تقسیم ارث نیز باید به بحث موانع ارث توجه داشته باشیم .مواردی وجود دارد که ورثه از ارث محروم می‌شوند، این عوامل شامل چند دسته هستند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

۱. قتل

وقتی شخصی، مورث خود را به قتل برساند از ارث او محروم خواهد شد.

۲. کفر

در صورتی که ورثه و موروث، مذاهب مختلفی داشته باشند، هیچ  مالی به ورثه تعلق نمی‌گیرد و اموال به بیت­المال منتقل می‌شوند.

 ۳. لعان

 که خود دو نوع دارد؛

  • لعان زن و شوهر که باعث حرمت ابدی شده و امکان رجوع به آن وجود نخواهد داشت.
  • لعان اولاد و والد که به آن نفی والد نیز می‌گویند و در صورت رجوع می­شود رابطه توارث یک سویه برقرار کرد.

یکی از اقدامات مهم پس از مرگ فرد تقسیم اموال او بین وراث است که به این عمل تقسیم ارث یا تقسیم ترکه گفته می شود. تقسیم ارث قوانین و شرایط خاص خود را دارد اما در اولین قدم باید بدانید که بهتر است به دنبال گواهی انحصار وراثت باشید که این کار توسط وکیل انحصار وراثت صورت می گیرد. 

 

تنظیم وصیت نامه

وصیت نامه به اشکال مختلفی تنظیم می‌شود که از جمله می‌توان به وصیت نامه سری یا خودنوشت و رسمی اشاره کرد. منظور از وصیت نامه سری، وصیت نامه‌ای است که ممکن است به خط مورث نوشته شده باشد، یا نه. نکته‌ی مهم در این وصیت نامه این است که به امضای وصیت کننده رسیده و در دفتر امانات گذاشته شده باشد.

اما وصیت نامه رسمی یا خودنوشت، وصیت نامه‌ای است که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد. این نوع وصیت نامه تنها زمانی اعتبار دارد که به خط موصی و همراه با ذکر دقیق تاریخ انجام شده باشد.

درست است که تنظیم وصیت ‌­نامه قانونی امری اختیاری است و هیچ­کس را نمی‌­توان وادار به این کار کرد؛ اما اگر شخصی اصرار بر نوشتن وصیت­‌نامه داشت، باید قوانین آن را نیز رعایت کند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص تنظیم وصیت نامه و قوانین آن به پلتفرم حقوقی ترازو https://etarazoo.com/ مراجعه کنید.

 

 گواهی انحصار وراثت 

هریک از وراث نسبت به سهم ­الارث، سهم مشخص و معینی دارند و برای اینکه بتوانند در آن تصرف کنند، باید انحصار وراثت انجام گرفته باشد. انحصار وراثت باید از طریق شورای حل اختلاف صورت بگیرد و معمولاً شعبه محل سکونت فرد متوفی در نظر گرفته می ­شود. بعد از انتشار آگهی حصر وراثت از اشخاص می‌خواهند تا اگر وصیت ‌نامه­ ای از متوفی در اختیار  دارند به مراجع قانونی مراجعه کرده تا به آن رسیدگی شود .اگر متوفی طلبی یا بدهی دارد افراد باید اطلاعات راجع به این دیون را به دادگاه ارائه دهند .

 

مراحل گرفتن انحصار وراثت

 برای دریافت گواهی انحصار وراثت باید به اداره ثبت احوال مراجعه کرد تا موضوع فوت شخص ثبت کامپیوتری شود و بعد از آن شناسنامه فرد فوت شده باطل شده و گواهی فوت برای او صادر می­ شود.

بعد از این که گواهی صادر شد، کلیه اموال متوفی به صورت قهری به ورثه انتقال می‌یابند و ورثه نیز برای مشخص کردن قدرالسهم خود به دادگاه مراجعه کرده و گواهی انحصار وراثت را دریافت می‌کنند.

در بعضی از دعاوی یکی از وراث ممکن است نسبت به سهم خود معترض باشد که در این صورت آن شخص می‌تواند با کمک یک وکیل اقدام به تنظیم شکایت نامه­ ی مستند کند .برای دریافت ارث توسط ورثه ابتدا باید وارثیت آنان از نظر قانونی تایید و سهم­ الارث آنان مشخص شود.

وقتی مراحل بالا انجام شد و مسئله انحصار وراثت به دادگاه رسید، دادگاه گواهی انحصار وراثت را صادر کرده و سهم­الارث هریک از وراث را مشخص می‌کند.

 اگر در این میان هر گونه مشکل یا اعتراضی وجود داشته باشد، می‌توان از یک وکیل ارث زبده کمک گرفت و نسبت به حل موضوع اقدام کرد.

 

چه کسانی می­توانند درخواست انحصار وراثت کنند؟

هر یک از وراث و هر شخص دیگری که بتواند ثابت کند در اموال و ماترک متوفی ذی­نفع است می­تواند درخواست انحصار وراثت کند. اگر یکی از وراث به طور عمد نام یکی از وراث را پنهان کند و به شورای حل اختلاف این مسئله را اعلام نکند، مرتکب جرم کلاهبرداری شده است.

 

انواع گواهی انحصار وراثت

دو نوع گواهی انحصار وراثت داریم؛ یکی محدود و دیگری نامحدود. گواهی انحصار وراثت محدود برای اموال کمتر از ۵۰۰ میلیون ریال صادر می‌شود و گواهی انحصار وراثت نامحدود زمانی صادر می ­شود که اموال متوفی بیشتر از ۵۰۰ میلیون ریال باشد.

در طول انحصار وراثت اگر بین وراث اختلاف یا مشکلی پیش بیاید، این اختلاف باید توسط مشاور یا وکیل انحصار وراثت برطرف شود. برای اطلاع از هزینه وکیل انحصار وراثت نیز می توانید به سایت پلتفرم حقوقی ترازو etarazoo.com مراجعه کنید..

اطلاعات تماس:

آدرس سایت: https://etarazoo.com/

ایمیل: support@etarazoo.com

شماره تماس: 09022004247

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->