پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم
سرخط خبرها

درباره «هیرمان» شیر نر ایرانی که این روز‌ها حال خوشی ندارد

  • کد خبر: ۵۷۵۱۴
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
درباره «هیرمان» شیر نر ایرانی که این روز‌ها حال خوشی ندارد
حال «هیرمان» خوب نیست! همان شیر ایرانی که ۱۲ اردیبهشت ۹۸ از بریتانیا به ایران منتقل شد تا ادامه دهنده نسل شیر ایرانی باشد. همان ابتدا هم نامش را از کامران به هیرمان تغییر دادند تا با هویت جدید، زندگی جدیدی را در ایران آغاز کند.
فرانک باباپور | شهرآرانیوز؛ حال «هیرمان» خوب نیست! همان شیر ایرانی که ۱۲ اردیبهشت ۹۸ از بریتانیا به ایران منتقل شد تا ادامه دهنده نسل شیر ایرانی باشد. همان ابتدا هم نامش را از کامران به هیرمان تغییر دادند تا با هویت جدید، زندگی جدیدی را در ایران آغاز کند.

هیرمان در ایران

وقتی هیرمان را آوردند، ۸۰ سال از انقراض شیر‌های ایرانی می‌گذشت و قرار بود همراه با شیر ماده‌ای که از دوبلین ایرلند می‌آمد، نسل شیر آسیایی را زنده نگه دارند. ورودش به ایران بدون دردسر نبود و همان موقع هم مسئولان باغ وحش ارم تلاش زیادی برای رسیدن به استاندارد‌های اروپایی انجام داده و بعد از ۷ سال موفق شده بودند نظر مساعد مسئولان ۲ باغ وحشی که هیرمان و شیر ماده ایرانی را نگهداری می‌کردند، جلب کنند. به این ترتیب هیرمان به باغ وحش ارم منتقل شد و منتظر ماند تا جفتش، ایلدا، هم از ایرلند برسد.

همان زمان هم کاربران شوخی‌هایی با این انتقال کرده بودند و در بین آن‌ها پیش بینی‌های بدبینانه‌ای هم داشتند، مثل این توئیت از همان زمان: «امیدوارم یال وکوپال آقا کامران نریزه! شیر ایرانی رو که منقرض کردیم، حالا یکی شون از فرنگ برگشته، منتها، چون انگلیسی زبانه، اسمش رو هیرمان گذاشتن، چون کامران ایرانی نبود!»


بیماری شبه کرونای هیرمان

اما هیرمان هم مانند جوانان ایرانی دم بخت، به خیالش عشق آسان نمود اول، ولی افتاد مشکل‌ها و گویا زندگی جدید آن طور که می‌نمود نبوده، زیرا ۲۱ ماه بعد از ورودش به ایران، به بیماری مبتلا شده است و هیچ کس نمی‌داند علت بیماری چیست.
 
علائم بیماری هیرمان شامل بیحالی، آب ریزش بینی و مشکل تنفسی قسمت فوقانی است که باعث شده است با دهان نفس بکشد. در روز‌هایی به سر می‌بریم که این علائم به تشخیص هر دکتری علائم کروناست، ولی علت بیماری هیرمان مشخص نیست و دام پزشک باغ وحش تهران، علائم گفته شده را شبیه به علائم سرماخوردگی یا یک بیماری ویروسی تشخیص داده است. در هر صورت هیرمان حالا زیر نظر دام پزشک است و گویا بدنش به درمان با آنتی بیوتیک پاسخ مثبت داده است و امیدوارند حالش زودتر خوب شود.

البته مسئولان دوست دارند فکر کنند بیماری هیرمان هیچ ربطی به شیوع ویروس کرونا ندارد، اما باغ وحش ارم ۲۹ دی ماه و بعد از مدتی تعطیلی، دوباره با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز به کار کرده است و بعید نیست که هیرمان این بیماری را از مراجعه کنندگان باغ وحش گرفته باشد.


درباره «هیرمان» شیر نر ایرانی که این روز‌ها حال خوشی ندارد

 

به داد هیرمان برسید

در روز‌های گذشته درگیر خبر‌های مهمی در حوزه‌های مختلف هستیم، از بررسی بالا و پایین‌های متغیر‌های اقتصادی گرفته تا مرگ مردم و سلبریتی‌ها به دلیل ابتلا به ویروس کرونا، اما بدحالی هیرمان هم از آن دست اخباری بوده است که کاربران به آن توجه کرده اند. تعدادی از کاربران در فضای مجازی خبر ابتلا به بیماری هیرمان را منعکس کرده و از مسئولان خواسته بودند موضوع را بررسی کنند و جان آخرین شیر نر آسیایی در ایران را نجات دهند و درخواست هایشان را با هشتگ هیرمان منتشر کرده اند.
 
تعداد دیگری از کاربران هم به اخبار منتشرشده از حال هیرمان واکنش نشان داده و در نظر‌های خود، بابت چنین پیش آمدی تأسف خورده و سرنوشتش را به نبود امکانات مناسب نگهداری گره زده بودند: «از همون روز اول که آوردنش کاملا معلوم بود چی به سرش می‌آد. آخه چرا آوردینش وقتی خودتون می‌دونید امکان رسیدگی ندارید.»

با وجود واکنش‌ها و درخواست کاربران به وضعیت هیرمان، هنوز به مرکز توجه تبدیل نشده است و آن طور که باید، پیگیر اوضاع واحوال او نیستند و به قول کاربری: «چرا هنوز هیرمان، شیر نر ایرانی باغ وحش ارم، که حالش خوب نیست، ژانر نشده است؟»


کاش فقط هیرمان بود!

هیرمان، اولین و تنها حیوانی نیست که به سرنوشتی تلخ در باغ وحش‌های ایرانی دچارشده است. پیش از این هم اخبار زیادی مبنی بر حال ناخوش حیوانات در باغ وحش‌های ایرانی منتشر شده بود. آخرین نمونه اش مربوط است به ببر ماده‌ای است که آذرماه همین امسال در باغ وحش ارم مرد. البته علت مرگش بیماری نبوده، بلکه ببر نر با شکستن و تخریب حصار مجاور با محل نگهداری ببر ماده، وارد حریم او شده و بعد از درگیری، دچار صدماتی در قسمت نای شده که درنهایت به خفگی و مرگ او انجامیده است.

البته خیال نکنید فقط همین ۲ حیوان بودند، در سابقه باغ وحش ارم تهران مرگ قلاده‌های ببر و شیر بیشتری هم ثبت شده است. ۱۰ سال پیش یک قلاده ببر سیبری به این باغ وحش منتقل شده بود که بعد از چند روز تلف شد و علتش را ابتلا به بیماری مشمشه اعلام کرده بودند. در نمونه‌ای دیگر، ببر‌هایی را که به هوای خنک نیاز داشتند، با شیر‌ها هم قفس کرده بودند و، چون شیر‌ها به هوای گرم عادت داشتند، تلف شده بودند. «مرگ تنها ببر بنگال در اثر خفگی در آب» و «ازبین بردن دردناک ۱۴قلاده شیر به دلیل احتمال ابتلا به مشمشه» عنوان خبر‌های دیگری است که در این سال‌ها منتشر شده و سؤالاتی را در باره چرایی این اتفاق در ذهن خیلی‌ها ایجاد کرده است. آن هم حیوانات نادری که اگر هر جای دنیا بودند، در وضعیتی ویژه نگهداری و مراقبت می‌شدند.

اصلا چه دلیلی دارد وقتی بستر مناسبی برای نگهداری این حیوانات ندارند، روی انتقال آن‌ها به ایران اصرار کنند. حرف دل خیلی‌ها شاید این توئیت باشد: «شیر ایرانی هم از ایرانی بودن انصراف داده. ۲ سال پیش یه شیر نر از بریستول آوردن، اسمش رو هیرمان گذاشتن که الان گویا حالش خرابه. از روسیه ببر آوردن، مرد. از هرجایی هر حیوانی آوردن، طاقت نیاورد. یا استاندار‌های باغ وحش‌ها رو افزایش بدید یا کلا بی خیال بشید و حیات وحش جهان رو نفله نکنید.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->