سرخط خبرها

افتتاح پایگاه اهدای خون ویژه بانوان

  • کد خبر: ۵۸۷۵
  • ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
افتتاح پایگاه اهدای خون ویژه بانوان
در چندماه آینده در محله احمدآباد انجام خواهد شد

هانیه فیاض - مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی از افتتاح پایگاه اهدای خون مختص بانوان در محله احمدآباد در چند ماه آینده خبر داد.
حمیدرضا اسلامی، مدیرکل انتقال‌خون خراسان‌رضوی، در توضیح این خبر گفت: به‌دلیل افزایش مشارکت بانوان در این امر خداپسندانه، شورای مشارکت زنان استان، ساختمانی واقع در خیابان رضا (محله احمدآباد) را در اختیار سازمان قرار داده است که پایگاه اهدای خون ویژه بانوان در آن راه‌اندازی شود. با توجه به اینکه هنوز این مکان به‌طور کامل تجهیز نشده است، پیش‌بینی می‌شود در مدت حداقل 3ماه آینده این امر صورت گیرد.
وی با اشاره به طرح نذرخون حسینی اظهار کرد: این طرح از ابتدای ماه محرم آغاز شده است و تا 27مهرماه (اربعین حسینی) در پایگاه‌های اهدای‌خون خراسان رضوی اجرا می‌شود. طرح بزرگ نذر خون حسینی با شعار «دسترسی به خون سالم حق همه نیازمندان به خون» و «نذر امسال من نجات جان انسان‌ها» با رویکرد استفاده صحیح از ظرفیت فرهنگی مردم به منظور پیوستن به صف داوطلبان اهدای خون در ماه محرم و صفر برگزار شده است.
اسلامی ادامه داد: در ایام سوگواری امام‌حسین(ع) پایگاه‌های اهدای خون در شهر مشهد و همچنین پایگاه‌های اهدای خون شهرستان‌های استان آماده خون‌گیری از اهداکنندگان خون هستند که صبح و عصر از ساعت8 الی 13 و بعدازظهر از ساعت 15 الی 18 آماده پذیرش داوطلبان مؤمن و ایثارگر اهدای‌خون خواهند بود.
اهدای خون در هر فصلی استمرار یابد
مدیرکل انتقال‌خون خراسان‌رضوی با بیان آمار میزان اهدای‌خون در این طرح بیان کرد: در 10روز نخست اجرای طرح، تعداد 7هزار و 349نفر به پایگاه‌های اهدای‌خون استان مراجعه کردند و از این تعداد 5هزار و 460نفر موفق به اهدای‌خون شدند. در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی نیز تعداد 2هزار و 879نفر داوطلب اهدای‌خون در مشهد پذیرش شده‌ که از آن میان تعداد 2هزار و 137نفر موفق به اهدای‌خون شده‌اند. تعداد داوطلبان اهدای‌خون در تاسوعای حسینی امسال نسبت به ایام تاسوعای سال گذشته، رشد هفت‌درصدی و تعداد اهداکنندگان خون افزایش شانزده‌درصدی داشته است.
وی ضمن دعوت عموم به مشارکت در این اقدام خداپسندانه، خطاب به شهروندانی که به هر دلیل هنوز موفق به مراجعه به پایگاه‌ها و اهدای خون نشده‌‌اند، توصیه کرد: این ایام را مغتنم برای آغاز این تجربه حیاتی دانسته و به جمعیت اهداکنندگان بی‌دریغ زندگی بپیوندید. سازمان انتقال خون استان، به خون و مدت زمان محدود نگهداری فراورده‌های خونی نیاز همیشگی دارد، بنابراین از داوطلبان درخواست می‌شود تا اهدای خون را منوط به ایام مناسبتی و شرایط خاص نکرده و در طول ایام سال این معروف پسندیده را در فعالیت‌های روزمره و اجتماعی خویش لحاظ کنند.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی افزود: اهدای خون باید در تمامی ایام سال انجام شود تا در سرما و گرما با کاهش ذخایر خونی مواجه نشویم. در چند ماه گذشته که گرما شدت بیشتری پیدا کرد، وضعیت ذخایر خونی به حالت هشدار رسید، بنابراین باید تلاش کرد که در فصل زمستان این مشکل به وجود نیاید. سازمان انتقال خون وظیفه تهیه و تأمین خون و فراورده‌های خونی مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را برعهده دارد و تأمین این ماده حیاتی و ارزشمند با اهدای‌خون انسان‌های نوع‌دوست و ایثارگر میسر است و بی‌شک با حضور مستمر اهداکنندگان خون در پایگاه‌های اهدای خون نگرانی و دغدغه‌ای بابت کاهش خون و فراورده‌های خونی نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه بانوان نقش مهمی در هدایت جامعه به ارزش‌ها و معروفات دارند گفت: مشارکت بانوان سبب ترویج مؤثر اهدای‌خون در میان همه اقشار جامعه خواهد شد، بنابراین درخواست می‌شود به پایگاه‌های اهدای خون مراجعه کنند؛ زیرا مشارکت روزافزون بانوان در اهدای خون نه‌تنها موجب بهره‌برداری از نیمی از منابع تهیه خون جامعه می‌شود بلکه سبب افزایش ذخایر خونی برای مصرف بیمارانی است که نیمی از آنان را بانوان تشکیل می‌دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->