عملیات گسترده هلال احمر در سطح استان خراسان رضوی تسویه ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی تامین اجتماعی سازمان برنامه و بودجه اجرای قانون همسان‌سازی بازنشستگان را به تاخیر نیندازد اطلاعیه اداره‌کل زندان‌های اصفهان درباره «توماج صالحی» آزمون استخدامی آموزش و پرورش برگزار شد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران در جاده‌های خراسان رضوی (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احتمال وقوع سیل و صاعقه در ۷ استان کشور (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| پیکر هشتمین جانباخته سیل در خراسان رضوی پیدا شد فرماندار نیشابور: تا کنون هیچ خسارت جانی ناشی از سیل گزارش نشده است| برآورد خسارت ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریالی در این شهرستان (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام محور‌های مسدود در خراسان رضوی (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنترل کامل انتظامی و امنیتی در منطقه سیل زده سیدی مشهد (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) قصاص؛ مجازات تصادف فوتی بدون گواهینامه است؟ شاهدان دروغگو در دادگاه| آیا مجازات شهادت کذب بازدارنده است؟ بارش شدید باران در شهر‌های خراسان رضوی | محور درگز-کلات مسدود شد افزایش ۳ برابری بارش‌های مشهد نسبت به سال گذشته| آب سد‌های مشهد ۶ درصد افزایش یافت (۲۷ اردیبهشت) اکران تصاویر مشاهیر به مناسبت دهه ادب و حماسه در مشهد خسارت سیلاب به بدنه و لایه‌های زیرین محوطه تاریخی یاریم تپه درگز (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بارش شدید باران در خراسان رضوی | احتمال سیلابی شدن مجدد مسیرها (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سردردهای میگرنی دومین عامل ناتوانی بشر در جهان است| عضویت ایران در انجمن جهانی سردرد تعطیلی محور‌های گردشگری، تفریحی و بوم‌گردی مشهد تا روز دوشنبه
سرخط خبرها

چگونه سبزه درست کنیم؟ + نحوه کاشت انواع سبزه ها

  • کد خبر: ۵۹۹۰۶
  • ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۲
چگونه سبزه درست کنیم؟ + نحوه کاشت انواع سبزه ها
سبزه نمادی از زندگی، نشاط و سرسبزی و خرمی است. به همین دلیل بیشتر ما ایرانی‌ها با دانه‌های گندم سبزه می‌اندازیم، همان که قوت غالب بیشتر مردم هم محسوب می‌شود.
امیر مقدم | شهرآرانیوز؛ اگر اهل سبزه انداختن باشید، می‌دانید ١٠ روزی که از اسفند گذشت باید کم کم به فکر پهن کردن بساط سبزه نوروزی باشید، اولین سین سفره هفت سین که تهیه آن به چیدن مقدمات خاصی نیاز دارد، البته اگر اهل ذوق باشید و نخواهید دقیقه نودی آن را از سوپری سر کوچه تان بخرید. از قیمت ناچیز سبزه آماده درمقایسه با دیگر کالا‌ها و محصولات که بگذریم، موضوع مهم تری وجود دارد که در ادامه به آن میپردازیم.

چرا نباید به سبک هرساله سبزه بیندازیم؟

سبزه نمادی از زندگی، نشاط و سرسبزی و خرمی است. به همین دلیل بیشتر ما ایرانی‌ها با دانه‌های گندم سبزه می‌اندازیم، همان که قوت غالب بیشتر مردم هم محسوب می‌شود. ما به چند دلیل مهم نمی‌خواهیم که شما امسال برای سبزه سفره هفت سینتان به سراغ این محصول راهبردی بروید: اول اینکه براساس آمار‌های وزارت جهاد کشاورزی، اگر هر خانوار ایرانی فقط ٢٠٠ گرم گندم برای سبزه عید مصرف کند، ۴.٧ هزار تن گندم هدر می‌رود. دوم، میزان آب مصرفی برای سبزکردن این مقدار سبزه است که باز هم براساس آمار‌های وزارت جهاد کشاورزی ۴ تا ۶ میلیارد لیتر آب می‌شود، آن هم در شرایطی که یکی از معضلات زیست محیطی کشورمان کم آبی است.
 
بگذریم از اینکه رها سازی این میزان سبزه در طبیعت باعث گندیدگی، آلودگی‌های میکربی و قارچی و هم چنین ایجاد صحنه‌های ناخوشایند خواهد شد که خود دغدغه زیست محیطی دیگری است. برای همین، امسال می‌خواهیم به جای کاشت گندم و حبوبات دیگر که هم هدر رفت منابع خوراکی محسوب می‌شوند و هم بعد از سبزشدن دیگر برگشتی به طبیعت ندارند و نمی‌توانند در چرخه سبز شدن قرار بگیرند، کاشت سبزه‌هایی را پیشنهاد کنیم که بعد از سیزدهم فروردین، بتوان آن‌ها را دوباره در طبیعت کاشت و شاهد سرسبزی بیشتر محیط زیست بود.

مرکبات

نحوه کاشت: هسته‌های میوه را ٢۴ ساعت در آب بخیسانید. بعد به آرامی، پوست روی هسته را بردارید طوری که به مغز دانه آسیبی نرسد. حالا ٢۴ ساعت دیگر دانه‌ها را در آب بخیسانید. سپس آن‌ها را درون گلدان یا ظرفی بکارید که خاک سبک باغچه در آن ریخته اید. بهتر است ۲ روز اول روی دانه‌ها را با پلاستیک بپوشانید و چند بار آب بدهید. گلدان را هم در محلی آفتاب گیر بگذارید. دانه‌ها بعد از ١۴ روز شروع به جوانه زدن خواهند کرد.

کاشت کدام سبزه‌ها به صرفه‌تر است؟

دانه‌ها یا بذر‌هایی که همه ویژگی‌های مدنظر ما را داشته باشند کم نیستند و شما می‌توانید با سلیقه خودتان برخی از آن‌ها را انتخاب کنید. با وجود این، در ادامه به تعدادی از این گزینه‌ها اشاره می‌کنیم.


دانه مرکبات:

بهترین زمان برای کاشت دانه مرکباتی مانند پرتقال و نارنگی که این فصل بهترین زمان استفاده از آن هاست ۲۰ روز مانده به سال جدید است.


بذر یونجه و چمن:

از ۲ هفته مانده به سال جدید کاشت بذر یونجه و چمن را باید آغاز کرد. در ضمن، جوانه یونجه قابلیت خوردن هم دارد.


بذر شاهی و خرفه:

هفت هشت روز مانده به سال جدید، زمان کاشت بذر شاهی و خرفه است. خوبی انتخاب شاهی و خرفه این است که جز جوانه، از برگ این سبزیجات هم می‌توان استفاده کرد.

چمن

نحوه کاشت: کف ظرفتان را به اندازه ۲ سانتی متر با خاک باغچه پر و خاک را با دست فشرده کنید. بذر چمن را به طور یکنواخت روی سطح خاک بپاشید و با دست فشار دهید تا با خاک درگیر شود. روی بذر‌ها را فقط یک لایه نازک از خاک برگ بدهید و بعد، دوباره خاک را با دست بفشارید و آرام روی آن آب بپاشید. چمن آب زیادی لازم دارد و باید حواستان باشد مدام بستر کشتش مرطوب بماند. بذر‌ها از روز چهارم به بعد شروع به جوانه زدن می‌کنند.


چند نکته مهم در کاشت سبزه

  • برای آب دادن به سبزه تان از افشانه‌های آب استفاه کنید و از آبی که برای نمونه با آن دست و صورتتان را شسته اید استفاده کنید تا اسراف کمتر شود.
  • بیشتر بذر‌ها را باید ٢۴ ساعت قبل بخیسانید و در این مدت ۲ تا ۳ بار آب آن را عوض کنید.
  • تناسب اندازه ظرف و مقدار بذر در طول عمر و پرپشتی سبزه بسیار مؤثر است. برای یک بشقاب بزرگ از انواع سبزه، ۵٠ تا ١٠٠ گرم بذر کافی است.
  • ظرف‌های فلزی و پلاستیکی برای سبزکردن سبزه مناسب نیستند. در عوض، ظروف سفالی و چینی انتخاب‌های خوبی به شمار می‌روند.


خرفه

نحوه کاشت: این سبزه را کمی خلاقانه‌تر سبز کنید، برای نمونه دو رنگ. قدری آکاسیف را به شکل دلخواه درآورید و سطح آن را با فویل ضخیم بپوشانید. سپس روی آن یک لایه پنبه قرار دهید. حالا پارچه تور را روی آن بکشید و از پشت با سنجاق محکم کنید. یک قسمت خرفه و ۲ قسمت خاکشیر را با هم بخیسانید و بعد از ۴ ساعت، روی سطح قالب، با دست بکشید. ۳ قسمت منداب را هم جداگانه خیس کنید و در بخش دیگری از قالب بریزید. سپس با آب پاش آن را کامل خیس کنید و با یک نایلون بپوشانید و در قسمت بالا چند سوراخ ایجاد کنید تا کمی هوا بخورد. بعد از ۴٨ ساعت، نایلون را بردارید و بعد از آن، روزی ۲ بار آب بدهید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->