ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سیاست‌هایی، چون تثبیت ساکنان بومی و پرهیز از مداخله مستقیم پیشتر نیز مورد توجه شورای پنجم بوده است

  • کد خبر: ۶۰۵۷۹
  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
سیاست‌هایی، چون تثبیت ساکنان بومی و پرهیز از مداخله مستقیم پیشتر نیز مورد توجه شورای پنجم بوده است
حیدری، رئیس شورای‌اسلامی مشهد: طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر، ابتدا در سال ۷۸ به تصویب رسید، سپس در سال ۸۷ مورد بازنگری واقع شد و امروز هم شاهد نسخه جدیدی از آن هستیم که به تصویب رسیده است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری در گفتگو با بخش «گفتگو ۲۱» رادیو معارف که با موضوع طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی به روی آنتن رفت، به ارائه گزارش مختصری از سابقه این طرح پرداخت و اظهارکرد: طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر، ابتدا در سال ۷۸ به تصویب رسید، سپس در سال ۸۷ مورد بازنگری واقع شد و امروز هم شاهد نسخه جدیدی از آن هستیم که به تصویب رسیده است.
 
وی با اشاره به ماموریت و وظیفه نظارتی وزارت مسکن و شهرسازی نسبت به اجرای صحیح و درست طرح نوسازی و بهسازی این بافت، گفت: متأسفانه یکی از آسیب‌ها و ایرادها، همین عدم نظارت از سوی مسکن و شهرسازی است؛ آن هم درشرایطی که شرکت عمران و مسکن‎‌سازان، وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی، متولی ۲ قطاع از ۴ قطاع اطراف حرم مطهر امام‌رضا (ع) است.

حیدری افزود: اگر وزارت مسکن و شهرسازی، طی ۲۰ سال اخیر به وظیفه نظارتی خود نسبت به این بافت عمل کرده بود، شرایط کنونی را شاهد نبودیم.
وی سیاست مداخله مستقیم در اجرای طرح را ایراد دیگر طرح پیشین دانست و تصریح کرد: شورای پنجم از ابتدای فعالیت خود، مخالفتش را با این سیاست و رویکرد اعلام کرد؛ چراکه از یکسو منابع و اعتبارات لازم برای این امر در اختیار دولت و شهرداری نیست و از سوی دیگر خرید‌های لکه‌ای به فرآیند نوسازی کمک نمی‌کند.
رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه طرح جدید بافت پیرامونی حرم مطهر، برخی دغدغه‌ها را برطرف کرده، ولی بخش دیگری از دغدغه‌ها همچنان به قوت خود باقیست، گفت: درحال حاضر طرح گذشته ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اصلاح طرح در میانه راه بدون شک مشکلات بسیاری به‌همراه خواهد داشت.
 
حیدری در ادامه افزود: شورا‌های ادوار گذشته شهر مشهد برای تأمین سود سرمایه‌گذار، درصورتی‌که این سود کمتر از ۳۰ درصد برآورد شده باشد، مشوق‌هایی، چون طبقه مازاد را درنظر گرفته و سازندگان نیز براساس همین مصوبات شورای شهر، پروانه و پایانکار دریافت کرده‌اند که ثمره این تصمیمات را امروز شاهدیم. وی این بلندمرتبه‌سازی‌ها را به مثابه انحراف از طرح دانست که البته با تصمیمات مدیریت شهری وقت، کاملا قانونی هستند. حیدری خاطرنشان کرد: در حال حاضر دغدغه ما بلاتکلیف بودن حقوق مکتسبه سرمایه‌گذاران و مالکان این بافت است؛ حدود ۱۴۰ پروژه که براساس طرح گذشته، در قبال پرداخت حق و حقوق شهرداری، پروانه ساختمانی دریافت کرده‌اند، ولی عملیات اجرایی را آغاز نکرده‌اند و یا پروژه آن‌ها در مرحله فنداسیون است، امروز بایستی تعیین تکلیف شوند.
 
وی اظهارکرد: براساس تصمیمات اتخاذ شده، دستگاه‌های متولی باید توافقاتی را با مالکان و سرمایه‌گذاران پروژه‌های یاد شده حاصل کنند؛ منبع مالی تأمین کننده و جبران‌کننده حقوق مکتسبه باید تعیین تکلیف شود. حیدری درخصوص پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده و دارای پایانکار نیز گفت: هیچکدام از این پروژه‌ها در طرح جدید تخریب نخواهد شد و اعمال ضوابط جدید زمانی خواهد بود که پروژه بخواهد تجدید بنا داشته باشد که ممکن است چند دهه به طول انجامد.
رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه در طرح جدید اجباری در تملک اراضی مردم نیست، گفت: این سیاست در شرایطی تبیین شده که شورای پنجم شهر مشهد از ابتدای فعالیت خود، چنین نگاه و رویکردی را نداشته و تمرکز مدیریت شهری روی حفظ ساکنان بومی بوده است.

حیدری افزود: البته تحقق آنچه در طرح تفصیلی جدید پیش بینی شده، وابسته به استقبال عمومی و متغیر‌های مختلفی است که در گذر زمان مشخص می‌شود. وی با بیان اینکه در طرح جدید خانه‌های تاریخی تثبیت شده‌اند، که سیاست شورای پنجم نیز هم برهمین اساس بوده است، اظهارکرد: نقشه‌های تراکم و کاربری‌ها هنوز منتشر نشده و مشاور صرفا راهبرد‌ها را ارائه داده، ولی خیابان‌های که در گذشته برای تشرف درنظر گرفته شده بود، به مسیر‌های تاریخی تشرف، با حفظ وضع موجود، تغییر نام یافته‌اند.

حیدری درخصوص اماکن فرهنگی و اقامتی در طرح جدید نیز گفت: این موضوع در طرح کنونی نیز لحاظ شده، ولی تفاوت اصلی در مقیاس پروژه‌های اقامتی خواهد بود که ساخت هتل‌ها و مجموعه‌های اقامتی به شکلی که تاکنون داشته‌ایم را شاهد نخواهیم بود چراکه به مردم واگذار شده و نیازی به تجمیع پلاک‌ها نیست؛ این رویکرد فضا‌های اقامتی را از نظر کیفی متفاوت می‌کند. رئیس شورای شهر مشهد درخصوص پارکینگ‌های پیش‌بینی شده نیز تصریح کرد: در طرح گذشته نیز ۱۴ پارکینگ در نقاط مختلف بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی تعریف شده بود، ولی ساخت پارکینگ، به منزله تشویق زائران به استفاده از وسائل نقلیه شخصی و ایجاد تقاضای سفر است که با سیاست‌های کلان ترافیکی شهر مغایر است.
 
حیدری با بیان اینکه سیاست مدیریت شهری، تشرف به بارگاه منور رضوی با بهره‌گیری از ناوگان حمل‌ونقل عمومی است، افزود: برهمین اساس، پارکینگ‌های متعددی در حلقه پیرامونی و محور‌های کانونی نزدیک بافت پیرامونی حرم مطهر، همچون میدان شهدا ایجاد شده تا زائر بتواند پیاده و یا با اتوبوس و مترو به حرم مطهر مشرف شود. وی گفت: براساس همین سیاست و ترویج پیاده‌مداری، اخیرا پیاده‌رو حدفاصل میدان شهدا تا حرم مطهر، تعریض شده و از عرض خیابان برای این کار کم کرده‌ایم؛ با تاکیدات شورای شهر نیز امیدواریم ایستگاه‌های میدان شهدا، باب‌الجواد (ع) و پایانه مسافربری، از خط ۳ قطارشهری نیز به بهره‌برداری برسد. حیدری افزود: سیاست ما توسعه تدریجی زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی و پیاده‌مدار کردن مسیر‌های تشرف به بارگاه منور رضوی است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->