شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و معابر شهری مشهد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف با اتوبوس و سواری (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) اعمال قانون ۱۸۳۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۶ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) روایت مدیرعامل قطار شهری مشهد از سختی‌های ساخت خطوط مترو | ۴ هزار نفر ۲۴ ساعته در اعماق زمین پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد گذری بر تاریخ انتشار نخستین نشریه‌های طنز در مشهد| تلخ و شیرین فکاهی نامه‌ها در ارض اقدس ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند انسجام ترافیکی در جنوب شهر مشهد رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان
سرخط خبرها

تأکید شورای اسلامی شهرستان مشهد بر رونق کتابخانه‌ها

  • کد خبر: ۶۰۸۶۲
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
تأکید شورای اسلامی شهرستان مشهد بر رونق کتابخانه‌ها
شصت ونهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهرستان مشهد دیروز به مناسبت سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی و روز کتابخانه گردی در کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) برگزار شد.
شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ شصت ونهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهرستان مشهد دیروز به مناسبت سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی و روز کتابخانه گردی در کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) برگزار شد. در این جلسه سه محور بررسی وضعیت کتابخانه‌های عمومی و سالن‌های مطالعه در سطح شهرستان، بررسی راهکار‌های مختلف برای ایجاد انگیزه در افراد و ترغیب آنان به کتاب خوانی و بررسی نقاط کور و دریافت برخی از شبکه‌های صداوسیما در نقاطی از شهرستان در دستور کار قرار گرفت. در این نشست دهداران برخی از روستا‌ها و نمایندگان برخی بخش‌های شهرستان مشهد حضور داشتند.


لزوم هم افزایی فرهنگی

در ادامه این جلسه، علیرضا ابوترابی، قائم مقام صدا و سیمای مرکز خراسان‌رضوی به درخواست‌های حاضران مبنی بر ساخت برنامه‌های آموزشی و فرهنگی و همچنین پوشش تصویری مناطق محروم از شبکه‌های صداوسیما پاسخ داد و گفت: یکی از وظایف مهم ما به عنوان رسانه دیداری و شنیداری این است که مخاطبمان بتواند در هر نقطه از استان و حتی در استان‌های دیگر از ظرفیت برنامه‌های ما استفاده کند. این وظیفه به دلیل حضور بارگاه مطهر امام رضا (ع) در مشهد نیز سنگین‌تر هم شده است. او خاطرنشان کرد: ما مدتی است که پیگیر پوشش کامل همه مناطق هستیم، اما همچنان در شهرستان مشهد ۱۴ روستا داریم که با مشکل روبه رو هستند.

ابوترابی در ادامه به انجام مکاتباتی با استانداری درباره پوشش تصویری مناطق محروم اشاره کرد وگفت: پوشش هرکدام از این روستا‌ها حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد از این رو باید استانداری و دستگاه‌های ذی ربط اعتباراتی را در اختیار ما قرار دهند. یعنی ۵۰ درصد بودجه از سوی صداوسیما و ۵۰ درصد از سوی استان تأمین شود. قائم مقام صدا و سیمای مرکز خراسان‌رضوی از اعضای شورای اسلامی شهرستان مشهد درخواست کرد تا پیگیر اعتبارات باشند. به گفته او اگر اعتبارات زودتر در اختیار صداوسیما قرار گیرد این مشکل با همکاری خود اهالی روستا بین ۲ تا ۴ ماه برطرف می‌شود.

ابوترابی درباره ساخت برنامه‌های مختلف آموزشی و فرهنگی نیز گفت: واقعیت این است که صداوسیما به تنهایی نمی‌تواند وظیفه فرهنگ سازی را انجام دهد ازاین رو باید هم افزایی فرهنگی در استان شکل بگیرد. ما مسئولیت خود را می‌پذیریم، اما زیرساخت‌ها نیز باید درست شود تا برنامه‌ها مؤثر باشند.

قائم مقام صدا و سیمای مرکز خراسان‌رضوی یادآور شد: بخش بزرگی از مخاطبان ما اهالی روستا و شهرستان‌ها هستند و آن‌ها بیشترین بهره را از فعالیت‌های ما می‌برند ازاین رو برنامه‌هایی به ویژه در زمینه کشاورزی برای آن‌ها داریم. او درباره ساخت برنامه‌های آموزشی با محوریت دامداری نیز خاطرنشان کرد: ما آمادگی ساخت این برنامه را داریم، اما دستگاه‌های ذی ربط هم باید با ما همکاری داشته باشند تا در قالب تفاهم نامه مشارکتی برنامه تولید کنیم و به صورت ویژه تری به موضوعات تخصصی بپردازیم.


راه‌هایی برای ترویج کتاب‌خوانی

بخش دوم این نشست به بررسی وضعیت کتابخانه‌های عمومی و سالن‌های مطالعه در شهرستان و بررسی راهکار‌هایی برای ایجاد انگیزه در افراد و ترغیب آنان اختصاص داشت. حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی دراین باره گفت: امروز کتابخانه‌های عمومی از شکل سنتی خود عبور کرده‌اند و تبدیل به فرهنگ‌سرا‌های اجتماعی شده‌اند از این‌رو باید به همه نیاز‌های اطلاعاتی و دانشی مردم پاسخگو باشند و فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی انجام دهند. او با ارائه آماری درباره تعداد کتابخانه‌های نهادی و مشارکتی مشهد از فعال بودن ۲ دستگاه کتابخانه سیار در این شهر خبر داد.

سبزیان همچنین وعده داد در روز‌های آینده یک کتابخانه سیار دیگر هم راه‌اندازی شود. به گفته او در مجموع تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰، ۸ کتابخانه سیار جدید آغاز به کار خواهند کرد. مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی درباره تفاهم‌نامه‌ای که با شهردار مشهد محمدرضا کلائی هم امضا شده توضیح داد: براساس این تفاهم‌نامه تا خرداد ۱۴۰۰ از ۱۰ کتابخانه ثابت با نقشه ۲۸۰ متر در محل‌هایی، چون شهرک شهید رجایی و باهنر بهره‌برداری صورت خواهد گرفت.
 
سبزیان درباره فعالیت‌های ترویجی و انگیزشی برای افزایش کتابخوانی میان مردم نیز توضیح داد: سیاست ما دنبال کردن مطالعه هوشمند است به این معنی که سطح اطلاعات مردم از طریق فضای مجازی شکل می‌گیرد و ما نمی‌توانیم آن را تعطیل کنیم، اما برای عمق اطلاعات و سواد مردم به کتاب نیاز داریم. او یادآور شد: فضای مجازی پل ارتباطی میان کتابدار و مردم است و از آن می‌توان استفاده‌های دیگری هم کرد. مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی همچنین بر این موضوع تأکید کرد که مدیران باید تکلیفشان را با کتاب و کتاب‌خوانی مشخص کنند، چون خیلی مواقع خود آن‌ها مانع ترویج کتاب‌خوانی می‌شوند.
 
سبزیان به کتاب‌خوان‌تر شدن مردم در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: راه‌های زیادی برای کتاب‌خوانی وجود دارد، اما مدیران باید بستر آن را فراهم کنند و در کتاب‌خوانی پیشگام شوند. به باور او رفتن به کتابخانه‌ها باید به یکی از انتخاب‌های مردم تبدیل شود و خانواده‌ها همان‌طور که شهربازی و سینما و تئاتر می‌روند درکنار هم در کتابخانه‌ها هم حضور پیدا کنند. سبزیان در پاسخ به درخواست‌های حاضران در جلسه برای ایجاد کتابخانه در روستا‌ها نیز گفت: ما آمادگی داریم هرفضایی که برای ایجاد کتابخانه وجود دارد را تجهیز کنیم و سعی می‌کنیم درباره محل آن سختگیری نکنیم. همچنین آمادگی داریم تا در مناطقی که فضای لازم را ندارند. کتابخانه سیار راه‌اندازی کنیم.
 
 

اهتمام شورای پنجم بر اختصاص سهم نیم درصدی کتابخانه‌ها

شهناز رمارم، رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد در این نشست درباره اهمیت کتاب خوانی گفت: امروز رفتار شهروندان متناسب با میزان مطالعاتشان نیست. چون از کتاب فاصله گرفته ایم و به مطالعات سطحی و وسیع روزانه روی آورده ایم.

به گزارش خبرنگار شهرآرا، رمارم خاطرنشان کرد: دنیای دیجیتالی و مدرن فرصت کتاب خواندن را از ما گرفته است، اما ما باید دوباره به کتاب خواندن روی بیاوریم و کتابخانه‌ها را رونق ببخشیم. رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد به وقفه بیست ساله در ساخت کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) به دلیل نبود اعتبارات کافی اشاره کرد و گفت: شورای پنجم شهر مشهد از همان ابتدای کارش در تفاهم نامه‌ای که با سازمان کتابخانه‌ها امضا کرد از محل نیم درصدی که باید شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها اختصاص دهند بودجه را تأمین کرد تا با سرعت ساخت این کتابخانه به سرانجام برسد و محلی برای مطالعه و مراجعه مردم شهر باشد.
 
به نظر او اگر شهرستان‌ها هم قانون نیم درصد را در دستور کار قرار دهند و ساخت کتابخانه‌ها را در نظر داشته باشند اتفاقات خوبی رخ می‌دهد. رمارم همچنین درباره اهمیت صداوسیما گفت: اگر صداوسیما به آنچه که مردم مطالبه می‌کنند توجه داشته باشد، نیاز‌ها و خواسته‌هایی که از دستگاه‌های عمومی و اجرایی دارند را به درستی منعکس کند و تریبون مردم و کانال ارتباطی بین آن‌ها و مسئولان باشد می‌تواند جایگاهش را حفظ کند و ارتقا دهد، ولی اگر حرف مردم را بیان نکند آن‌ها را از دست می‌دهد به طوری که مردم برای گفتن حرف هایشان به رسانه‌های جدید مراجعه می‌کنند.

رمارم همچنین یادآور شد: متأسفانه برخی مردم ما در مناطقی هستند که دسترسی به فیبر نوری، اینترنت پرسرعت و فرستنده‌های دیجیتالی ندارد. از این رو ما باید تلاش کنیم تا نقش ارتباطی صداوسیما را حداقل در شهرستان مشهد به ویژه نقاطی که از پوشش شبکه‌های این رسانه محروم هستند تقویت کنیم.
 
رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد بر لزوم استفاده از دکل‌های بی استفاده برای پوشش شبکه‌های صداوسیما نیز تأکید کرد: باید از آنچه متعلق به مردم است استفاده بهینه شود. ما پیش از این مصوبه‌ای در شورای شهر مشهد درباره تجمیع دکل‌ها داشته ایم اگر لازم باشد در شورای شهرستان هم به این موضوع ورود خواهیم کرد.
 
او همچنین از مسئولان صداوسیمای استان درخواست کرد که برنامه‌های کارشناسی و آموزشی را برای دامداران و کشاورزان تدارک ببینند. رمارم خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم تا هماهنگی‌های لازم را برای حضور کارشناسان و نماینده‌های دامداران و کشاورزان در صداوسیما انجام دهیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->