کاظمی قمی در گفتگو با شهرآرانیوز: به دنبال صدور ویزای رایگان برای اتباع افغانستان در دهه کرامت هستیم گلشهر مشهد، نماد نوع‌دوستی ایرانیان کاظمی‌قمی در مشهد | اولین جلسه هماهنگی استانداران استان‌های همجوار با افغانستان در مشهد برگزار شد + فیلم از سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون دلاری طالبان در چابهار چه می‌دانیم؟ افغانستان و ترکمنستان ۱۳ قرارداد تجاری به امضا رساندند فوتسال افغانستان در جدیدترین رده‌بندی فیفا در جایگاه سی‎‌ام قرار گرفت قوانین مربوط به ورود غیرقانونی مهاجرین؛ ناقص و نیازمند بازنگری محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد خسارات جانی و مالی سیل در افغانستان | ۱۶ تن جان باختند + عکس طالبان: هرات به‌ زودی قطب تحولات اقتصادی خواهد شد سازمان همکاری اسلامی خواستار تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شد بلوکیان: برخی حرف‌ها در رابطه با مهاجران ناثواب و خطرناک است عروس کشان به سبک عبدالحمید خراسانی | فرمانده حامی طالبان برای چهارمین بار ازدواج کرد + فیلم ابراز نگرانی سازمان ملل از بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان تشدید محدودیت‌ها و ادامه بازداشت‌ گسترده خبرنگاران در افغانستان توسط طالبان ارسال پیامک از سامانه سهما به اتباع مجاز + جزئیات ویدئو | استقبال مهاجران افغانستانی مقیم مشهد از تیم ملی فوتسال افغانستان ویدئو | استقبال از تیم ملی فوتسال افغانستان در مشهد داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران هرات را بر عهده گرفت عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شهدای حمله به مسجد شیعیان در هرات
سرخط خبرها

خراسی پیشه‌ای کهن در هرات که رو به انقراض گذاشته + فیلم

  • کد خبر: ۶۵۴۸۳
  • ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
خراسی پیشه‌ای کهن در هرات که رو به انقراض گذاشته + فیلم
هرات در غرب افغانستان به عنوان یک شهر فرهنگی و تاریخی، صنعت‌کاران زیادی را در خود جای داده که در این اواخر بسیاری از این هنرها رو به زوال است. خراسی یکی از آنهاست که روزگاری شغلی پررونق بود اما حالا رو به انقراض گذاشته است.

سید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ هرات در غرب افغانستان به عنوان یک شهر فرهنگی و تاریخی، صنعت‌کاران زیادی را در خود جای داده که در این اواخر بسیاری از این هنرها رو به زوال است و هیچ توجهی نیز برای زنده نگهداشتن آن نمی‌شود.

 

یکی از این صنعت‌ها «خراسی» یا تولید روغن کنجد به شکل بدوی و با استفاده از وسایل و امکانات ابتدایی است که رو به انقراض است و فعالان فرهنگی را نگران کرده‌ است.

 

خراسی آسیاب بزرگی است که با گرداندن شتر برگرد آن و ابزار چوبی دست ساز از کنجد روغن تولید می‌شود و مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.

 

این صنعت در ولایت هرات قدمت ۳۰۰ ساله دارد و پیش از این از رونق خاصی برخوردار بود.

 

فعالان این پیشه که حالا تعدادشان در هرات به کمتر از پنج نفر می‌رسد می‌گویند که این صنعت از سوی دولت و بخش‌های خصوصی حمایت نشده و از ده‌ها آسیاب خراسی هم اکنون ۲ یا ۳ دستگاه باقی مانده و فعالیت دست و پا شکسته‌ای را انجام می‌دهند.

 

یکی دو دهه قبل در ولایت هرات بیش از ۴۰ دستگاه خراسی فعالیت می‌کرد اما حالا هیچ نشانی از آن‌ها دیده نمی‌شود.

 

گزارشی درباره خراسی را اینجا ببینید

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->