پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تأثیر انتخابات ریاست‌جمهوری بر بازار طلا، ارز، مسکن و خودرو

  • کد خبر: ۷۰۳۶۳
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
تأثیر انتخابات ریاست‌جمهوری بر بازار طلا، ارز، مسکن و خودرو
البته این روز‌ها انتخابات، تنها عامل تأثیرگذار بر بازار‌های مالی نیست، مذاکرات وین و اخبار منتشرشده درباره آن، از دیگر عوامل مهم و موثر بر این بازارهاست.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ کمتر از یک هفته به انتخابات ریاست جمهوری مانده و تب وتاب رقابت‌ها بازار‌های مالی ازجمله طلا، مسکن و خودرو را بیش از گذشته به رکود برده است. البته این روز‌ها انتخابات، تنها عامل تأثیرگذار بر بازار‌های مالی نیست، مذاکرات وین و اخبار منتشرشده درباره آن، از دیگر عوامل مهم و موثر بر این بازارهاست. باتوجه به این شرایط، مردم برای سرمایه گذاری در بازار‌های مالی سرگردان هستند و یکی از سوالاتی که این روز‌ها بیش از گذشته آن‌ها را درگیر خود کرده است، این است که انتخابات چه تأثیری بر بازار‌ها خواهد گذاشت؟ در این گزارش قصد داریم بررسی کنیم این بازار‌ها در مشهد بعد از انتخابات به کدام سو می‌رود.

بازار مسکن با رونق معاملاتی و ثبات قیمت

یک کارشناس حوزه املاک در مشهد به شهرآرا می‌گوید: همیشه در نزدیکی انتخابات، مردم برای معامله مسکن دست نگه می‌دارند که البته امسال با هم زمان شدن مذاکرات وین با این دوره از انتخابات، شاهد رکود بیشتری در این بخش هستیم. صادق عابدزاده پیش بینی می‌کند که طول دوره رکود مسکن در سال جاری نسبت به دیگر سال‌های برگزاری انتخابات، کوتاه‌تر خواهد بود و زودتر به دوره رونق معاملات وارد خواهیم شد. او دلیل این موضوع را این طور بیان می‌کند: به روز شدن میزان تسهیلات مسکن و به دنبال آن احتمال ورود خانه اولی‌ها بعد از تابستان و همچنین افزایش تقاضا به دلیل انباشتگی ایجادشده در زمان رکود و ورود سرمایه گذاران به بازار، احتمالا باعث کوتاه شدن دوره رکود معاملات خواهد شد.


این کارشناس درباره پیش بینی قیمت مسکن نیز می‌گوید: اینکه برخی افراد از ریزش قیمت‌ها می‌گویند، صحیح نیست. درحقیقت حباب قیمتی که در گذشته با آن مواجه بودیم، شکسته و نرخ‌ها واقعی‌تر شده است. به گفته عابدزاده، احتمالا ثبات قیمت تاحدود یک سال ادامه خواهد داشت و بعد از آن، شاهد افزایش نرخ در بازار مسکن خواهیم بود.


او با اشاره به وعده ساخت یک میلیون خانه در سال می‌گوید: در شرایط عادی، سالانه حداکثر ۵۰۰ هزار واحد مسکن ساخته می‌شود. افزایش ساخت مسکن به معنی ورود نقدینگی به بازار و به دنبال آن تورم است. همچنین باتوجه به زیاد شدن قیمت نهاده‌ها و به دنبال آن افزایش نرخ تمام شده مسکن و ایجاد فاصله بین عرضه و تقاضا، توقع ریزش قیمت منطقی نیست.


ریزش قیمت در خودرو‌های ایرانی، بعید است

کارشناسان صنعت خودرو، مذاکرات وین درمقایسه با نتیجه انتخابات را عامل تعیین کننده تری بر روی قیمت خودرو می‌دانند؛ چون مبنای قیمت گذاری در این بازار نرخ ارز است. برخی از این کارشناسان معتقدند درصورت احیای برجام، ممکن است قیمت خودروی خارجی تا ۳۰درصد ریزش کند، درحالی که باتوجه به افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت و کاهش میزان تولید، ریزش قیمت در خودرو‌های داخلی بعید به نظر می‌رسد.


رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل مشهد از به صفر رسیدن معاملات خودرو در بازار مشهد با نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰ خبر می‌دهد و می‌گوید: مبنای قیمت گذاری خودرو نرخ ارز است. اکنون نیز نرخ ارز به دو عامل انتخابات و مذاکرات وابسته است، بنابراین تا زمانی که نتیجه انتخابات مشخص نشود و ندانیم چه کسی انتخاب خواهد شد و چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت، نمی‌توانیم پیش بینی دقیقی کنیم.


حمیدرضا حیدری درباره وضعیت قیمت خودرو توضیح می‌دهد: در هفته اخیر، قیمت خودرو‌های داخلی در بازار مشهد ثابت بوده است و باتوجه به سیاست‌های شورای رقابت، قیمت این کالا در بازار آزاد درحال نزدیک شدن به قیمت کارخانه‌ای آن است. هرچند برخی کارشناسان به مردم پیشنهاد می‌دهند که فعلا برای معامله خودرو دست نگه دارند، زیرا ممکن است با احیای برجام قیمت‌ها ریزشی شود، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل مشهد به کسانی که نیاز به خودرو دارند، پیشنهاد می‌دهد این هفته که بازار در رکود و ثبات قیمت قرار دارد، اقدام به خرید کنند، زیرا در بازار هیجانی معامله سخت‌تر خواهد بود.


انتخابات برای قیمت طلا معجزه نمی‌کند

کارشناسان بازار طلا نیز معتقدند که بیشتر از انتخابات، نتیجه برجام و مذاکرات بر این بازار تأثیرگذار خواهد بود. دبیر اتحادیه طلاوجواهر مشهد با اشاره به ادامه رکود در بازار طلا می‌گوید: انتخابات برای تغییر یا ریزش قیمت در بازار طلا معجزه‌ای نمی‌کند، اما اگر مذاکرات وین نتیجه دهد، با افت شدید قیمت در بازار طلا مواجه خواهیم بود. یوسف تقی زادگان با اشاره به افت قیمت اونس جهانی طلا ادامه می‌دهد: این روز‌ها چراغ سبز‌هایی از مذاکرات وین دریافت می‌شود که درصورت ادامه آن و همچنین کاهش اونس جهانی طلا، با یک ریزش موقت در قیمت طلا روبه رو خواهیم بود. او تاکید می‌کند: اگر در این هفته به تفاهم نرسیم و سیاست خارجی رئیس جمهور آینده برخلاف مذاکره باشد، طلا با جهش قیمت روبه رو خواهد شد.


همچنین آن طور که رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی به ایسنا گفته است، در چشم انداز میان مدت حتی با تغییر دولت، شرایط بازار طلا آن قدر‌ها تغییر نخواهد کرد و این بازار همچنان در رکود به سر خواهد برد، حتی امکان دارد این رکود شدت بیشتری به خود بگیرد. طبق پیش بینی شهرام مرصعی، قیمت طلا در ۶ماهه دوم سال، روند صعودی را در پیش خواهد گرفت.


تزریق دلار مشهد به بازار

همان طور که می‌دانید، مشهد یکی از بارانداز‌های ورود دلار به ایران از افغانستان است، بنابراین اگر بعد از انتخابات فضای تعامل با کشور همسایه بیشتر شود، دلار بیشتری وارد مشهد می‌شود و امکان کاهش بیشتر نرخ ارز در این شهر وجود دارد.


حالا اگر قیمت دلار کمتر از ۲۳ هزار تومان شود، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ برخی کارشناسان اعتقاد دارند در این صورت، روند نزولی ادامه پیدا خواهد کرد و حتی باتوجه به اشتیاق دولت نرخ این ارز می‌تواند تا کمتر از ۲۰ هزار تومان هم کاهش بیابد، اما در کنار این تحلیل‌های کلی می‌توان به توصیه‌های فنی در بازار ارز به عنوان یک سرنخ از آینده قیمت دلار توجه کرد. معامله گران فنی براساس روند‌های گذشته، قیمت‌ها را تحلیل می‌کنند و دست به موقعیت خرید یا فروش می‌زنند. هم اکنون توصیه تحلیلگران فنی به معامله گران این است که اگر قیمت دلار وارد کانال ۲۲ هزار تومانی شد، پله‌ای خرید کنند.


خرید پله‌ای به زبان ساده یعنی اینکه خرید دلار در چند مرحله و با فواصل زمانی یا در قیمت‌های متفاوت انجام گیرد. از این راهبرد وقتی استفاده می‌شود که سرمایه گذاران از ظرفیت رشد یک دارایی آگاهی دارند، اما از وضعیت کوتاه مدت آن اطمینان ندارند؛ به همین دلیل خرید‌های خود را به بخش‌های مختلف تقسیم می‌کنند. با این حساب می‌توان گفت معامله گران فعلا، کانال ۲۲ هزار تومانی را کف بازار ارز می‌دانند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->