تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محدودیت ترافیکی بولوار ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد به دلیل نشست زمین در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد
سرخط خبرها

گذری بر تاریخ پنجره فولاد حرم امام رضا (ع)

  • کد خبر: ۷۲۴۲۶
  • ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
گذری بر تاریخ پنجره فولاد حرم امام رضا (ع)
حسین مهدوی پارسا در کتاب «آیا می‌دانید که» می‌نویسد: «ساخت پنجره‌های فولادی از دوره شاهرخ میرزا تیموری در مسیر‌های منتهی به حرم مرسوم شده و تا به امروز ادامه دارد.

سعادتمند | شهرآرانیوز؛ پولادسخت، پولاد سخت ناشکن، تنها یک جا در همه تاریخ، در همه جغرافیا نرم شده و آن هم کنار پنجره حرم آقا امام رضاست. «پنجره فولاد»؛ جز مشهد کجا می‌شود، ترکیبی این‌قدر متضاد، اما در هم‌تنیده، روان و جاندار پیدا کرد که دل را نرم و روح را در مشوش این دایره گردون آرام کند. پنجره‌ای که بندبندش، بنددلی دردمند است و گشایش هزار گره ناگشوده را بر تن دارد. اسناد را که ورق بزنید، متوجه می‌شوید پنجره فولاد فعلی که در ضلع شمالی رواق توحیدخانه و در صحن عتیق (انقلاب) قرار دارد، جنسش از آهن و پولاد نیست. این پنجره در واقع صفحه طلایی مشبکی از جنس برنج است که نامش را از پنجره‌های پولادینی که پیش از آن، در این مکان وجود داشته‌اند، وام گرفته است.


«حسین مهدوی پارسا» در کتاب «آیا می‌دانید که» می‌نویسد: «ساخت پنجره‌های فولادی از دوره شاهرخ میرزا تیموری در مسیر‌های منتهی به حرم مرسوم شده و تا به امروز ادامه دارد. این یعنی نخستین پنجره فولاد حرم در دوره تیموری ساخته شده است. هدف هم این بوده، افراد دارای عذر شرعی که امکان حضور در نزدیکی ضریح برایشان میسر نیست یا گنهکارانی که شرم حضور دارند، بتوانند ضریح را مشاهده کنند و زیارت‌نامه بخوانند.»


با این همه برخی گمان می‌کنند که پنجره فولاد نخستین در دوره صفوی ساخته شده است و طراحی و ساخت این پنجره را به «شیخ بهایی» نسبت می‌دهندکه مستنداتی بر آن نیست.


پنجره دوره تیموری در دوران ناصرالدین‌شاه قاجار با پنجره جدیدی تعویض می‌شود. «اصغر قائدان» در کتاب «عتبات عالیات عراق» می‌گوید: «در سال ۱۲۹۶ قمری احمد معمارنامی بر ایوان بیرونی دیوار رواق غربی مقابل پنجره فولاد تعمیراتی انجام می‌دهد و بالای پنجره نیز کتیبه‌‍‌ای با این عنوان از خود بر جای می‌گذارد: «عمل اوستا احمد معمار سنه ۱۲۹۶ قمری.»


پنجره فولاد دوره قاجار هم تا اوایل پیروزی انقلاب اسلامی دوام می‌آورد، اما پس از آن به علت فرسودگی تعویض و به موزه حرم منتقل می‌شود و پنجره جدید جای آن را پر می‌کند.
پنجره سوم، حدود ۴ و نیم متر طول و نزدیک به ۵ متر عرض دارد و فاقد تزیین و حکاکی است و از اتصال مربع‌های ساده شکل گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->