ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | رفاه کارگر در موضوع معیشت آن گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر
سرخط خبرها

آیا قیمت خودرو‌های ایرانی در عراق گران‌تر است؟ + جدول

  • کد خبر: ۷۴۱۲۹
  • ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
آیا قیمت خودرو‌های ایرانی در عراق گران‌تر است؟ + جدول
خودرو‌های ایرانی در بازار‌های خارجی به چه قیمتی به فروش می‌رسند؟ این پرسشی است که شهروندان ایرانی، آن هم در یک بازارِ خودرویِ کاملا انحصاری، حق دارند از خود بپرسند.

به گزارش شهرآرانیوز، خودرو‌های ایرانی در بازار‌های خارجی به چه قیمتی به فروش می‌رسند؟ این پرسشی است که شهروندان ایرانی، آن هم در یک بازارِ خودرویِ کاملا انحصاری، حق دارند از خود بپرسند. این موضوع، اما زمانی اهمیت پیدا می‌کند که حجم خبر‌ها و شایعات در مورد ارزان‌تر بودنِ خودروهایِ ایرانی در بازارکشور‌هایی مانند عراق، سوریه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان بسیار زیاد است.

طی هفته‌های اخیر، زمزمه‌ها در موردِ ارزان‌فروشی (یا به اصطلاحِ فنی، «دامپینگِ») خودرو‌های ایرانی در بازارِ کشور‌های همسایه، بار دیگر اوج گرفته و خبر‌های ضد و نقیضی در این مورد به گوش می‌رسد. منتقدان می‌گویند ایران، خودروهایِ تولیدیِ خود را فقط به مردمِ ایران گران می‌فروشد و قیمت‌ها برای شهروندانِ خارجی ارزان‌تر است!

«دامپینگ» (Dumping) یک سیاست‌گذاریِ قیمتی است که می‌تواند این وضعیت را توضیح بدهد. به بیان ساده، «دامپینگ» یا «قیمت‌شکنی»، زمانی رخ می‌دهد که یک شرکت، برای به دست‌آوردنِ بازارِ کشورهایِ خارجی، قیمتِ کالا در خارج را پایین‌تر از قیمتِ کالا در داخل تعیین کند. برخی شرکت‌ها حتی ممکن است برای به چنگ آوردنِ سهمی از بازارهایِ خارجی، قیمت کالا را کمتر از قیمت تمام شده هم تعیین کنند.

اما آیا خودروسازان ما اکنون از سیاست دامپینگ استفاده می‌کنند؟ به نظر می‌رسد ایران، دست‌کم حالا، از سیاست «دامپینگ» استفاده نمی‌کند. چرا که اولا دو خودروسازِ بزرگِ ایرانی ادعا می‌کنند که به دلیل قیمت‌گذاریِ دستوری، به ازای تولید هر دستگاه خودرو، زیان می‌کنند و بخشی از زیانِ انباشته ۸۰ هزار میلیارد تومانیِ آنها، ناشی از همین موضوع است. بنابراین، ارزان‌فروشیِ خودروهایِ صادراتی هم معقول به نظر نمی‌رسد.

دوم اینکه یک بررسی اینترنتی نشان می‌دهد که قیمتِ خودرو‌های ایرانی در کشور‌هایی همچون عراق و جمهوری‌آذربایجان، نه فقط از قیمت همین خودرو‌ها در داخلِ ایران بالاتر است، که از قیمت خودرو‌های مشابهی که شهروندان عراقی یا آذربایجانی می‌توانند با همین مبالغ خریداری کنند هم بالاتر است! (البته در مورد خودرو‌های دستِ دوم، ظاهرا ماجرا برعکس است.)

آیا قیمت خودرو‌های ایرانی در عراق گران‌تر است؟ + جدول

خودروی «دنا» در جمهوری‌آذربایجان با نام «خزر» تولید می‌شود.

«تیبا» در ایران و «طیبه» در عراق

تبلیغات فروش برخی خودرو‌های ایرانی در عراق، نشان می‌دهد که قیمت این خودرو‌ها در بازار عراق، گران‌تر از بازارِ ایران است. به عنوان نمونه، قیمت «تیبا صندوق‌دار» (که در عراق به نام «سایپا طیبه» یا حتی «طیبه» شناخته می‌شود)، حدود ۶ هزار و ۷۰۰ دلار است. با احتساب دلار ۲۵ هزار تومانی، قیمت این خودرو در عراق حدود ۱۶۷ میلیون تومان است، در حالی که قیمت همین خودرو در ایران، اکنون حدود ۱۳۰ میلیون تومان است.

قیمت «ساینا» نو هم در بازار عراق حدود ۷ هزار و ۵۰۰ دلار است که با احتساب دلار ۲۵ هزار تومانی، حدود ۱۸۷ میلیون تومان می‌شود. متوسط قیمت انواع این خودرو در ایران، اکنون حدود ۱۵۵ میلیون تومان است.

قیمت «تیبا صندوق‌دار» (که در عراق به نام «سایپا طیبه» یا حتی «طیبه» شناخته می‌شود)، حدود ۶ هزار و ۷۰۰ دلار است. با احتساب دلار ۲۵ هزار تومانی، قیمت این خودرو در عراق حدود ۱۶۷ میلیون تومان خواهد بود، در حالی که قیمت همین خودرو در ایران، اکنون حدود ۱۳۰ میلیون تومان است.

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->