ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تشدید رکود تورمی در بازار مسکن در پی افزایش دوباره مصالح ساختمانی

  • کد خبر: ۷۴۴۳۶
  • ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
تشدید رکود تورمی در بازار مسکن در پی افزایش دوباره مصالح ساختمانی
بازار مسکن که هنوز ثبات در عرضه و تقاضا را تجربه نکرده و به دغدغه سازندگان و خریداران تبدیل شده است، این روز‌ها بعد از گذشت یک‌سال نوسان قیمتی، دوباره شاهد افزایش قیمت مصالح ساختمانی است که منجر به رکود تورمی می‌شود.

طنین همتی|شهرآرانیوز، افزایش دوباره قیمت مصالح ساختمانی مثل سیمان، میل‌گرد و فولاد در روز‌های گذشته نشانه رکود دوباره در بازار ساخت‌وساز و خریدوفروش مسکن است. به گفته رئیس انبوه‌سازان تهران، با آشفتگی دوباره در بازار مصالح ساختمانی، سازندگان مسکن دیگر توان بلندشدن ندارند.


به گزارش شهرآرانیوز، قیمت هر پاکت سیمان از حدود ۳۰ هزار تومان به بیش از ۶۵ هزار تومان رسیده و میل‌گرد از کیلویی ۱۴ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که ۶ ماه قبل هم افزایش هزینه‌ها و حمل‌ونقل سیمان از حدود ۱۲ هزار تومان به ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان رسیده بود. این نوسان قیمتی دوباره در بازار مسکن کار را برای سروسامان‌دادن بازار مسکن، که این روز‌ها بزرگ‌ترین دغدغه مردم است، برای مسئولان تصمیم‌گیرنده سخت می‌کند.


اگر نرخ زمین را صفر در نظر بگیریم، علاوه بر سیمان و فولاد که ضروری‌ترین و تأثیرگذارترین اقلام در ساخت‌وساز مسکن است، سایر اقلام دیگر هم در این یک‌سال افزایش قیمت چشمیگری داشته و باعث شده است هزینه ساخت مسکن در هر مترمربع به ۶ میلیون تومان در کلان‌شهر‌ها برسد که این بی‌ثباتی دوباره در بازار مصالح ساختمانی، هزینه ساخت مسکن را نیز افزایش می‌دهد و منجر به افزایش بهای تمام‌شده مسکن و کاهش تقاضا در آینده می‌شود.


دبیر انجمن صنفی انبوه‌سازان خراسان‌رضوی در پی افزایش دوباره قیمت مصالح ساختمانی گفت: افزایش قیمت مصالح ساختمانی در بازاری که هنوز به ثبات نرسیده است و مشکلات زیرساختی دارد، در قیمت تمام‌شده سازندگان و انبوه‌سازان نیز تأثیر می‌گذارد. رشد چند برابری مصالحی مثل سیمان و میل‌گرد نسبت به سال گذشته مسلما این بازار را متشنج‌تر می‌کند. به‌یقین برنامه‌ریزی سازنده برای ساخت‌وساز با این نوسان قیمتی برهم می‌خورد و باعث می‌شود نه سازنده تمایلی به ساخت‌وساز داشته باشد و نه متقاضی در این بازار توان خرید داشته باشد و سرانجام منجر به رکود تورمی می‌شود.
به گفته ظریف، فولاد در صنعت ساختمانی مثل بنزین در جامعه است که با هر تکان قیمتی تمام سطوح را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. متأسفانه در یک ماه گذشته فولاد افزایش قیمت دوباره را تجربه کرده است که مسلما تبعات آن کاهش قدرت خرید مردم و رکود تورمی است. رکود تورمی یعنی قیمت‌ها پایین نمی‌آید و خرید راکد می‌شود.


وی تشریح کرد: برای برون‌رفت از وضعیت حاکم در بازار مسکن باید منتظر دولت جدید باشیم؛ دولت فعلی کمتر از یک ماه دیگر بر سر کار است. باید مشخص شود دولت جدید چه سیاست‌هایی برای این بازار در نظر گرفته است. دولت باید همان‌طور که در طرح اقدام ملی زمین رایگان می‌دهد، باید تسهیلات بانکی برای مسکن و حداقل ۵۰ درصد بهای تمام‌شده بدهد، در غیر این صورت مردم توان خرید یک متر مربع مسکن هم ندارند.


وی افزود: دولت اعلام کرده است امسال ۳۰۰ میلیون تومان وام می‌دهد، یعنی ۳۰ درصد که باز هم بیشتر دهک‌های جامعه نمی‌توانند آن ۷۰ درصد را تأمین کنند. تسهیلات باید منطقی و با شرایط روز به جامعه هدف داده شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->