اعمال قانون ۲۰۹۷ خودروی حادثه ساز و توقیف ۹۷ خودروی متخلف در مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اینفوگرافی | همه چیز درباره تجمعات ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا سخنگوی قوه‌قضائیه در نشست خبری: چند نفر درباره پرونده باغ ازگل احضار شده‌اند عفو بین‌الملل از بایدن خواست که انتقال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند کنسروهایی که منفجر می‌شوند | شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه هشدار رئیس مجلس درباره تامین ارز دارو حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد هواپیمایی لوفت‌هانزا تعلیق پرواز‌ها به تهران را تا ۹ می (۲۹ اردیبهشت) تمدید کرد باز خوانی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران | صمیمانه از زحمات، از نجابت و از همّت کارگرانمان تشکر می‌کنم آغاز تعلیق دانشجویان حامی فلسطین از تحصیل در دانشگاه کلمبیای آمریکا مخالفت بن سلمان با کوچ اجباری فلسطینیان عملیات جدید حزب الله لبنان علیه مواضع رژیم صهیونیستی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله ارتش یمن به دو ناوشکن آمریکایی و یک کشتی اسرائیلی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) عفو بین الملل: اسرائیل از تسلیحات آمریکایی علیه غیرنظامیان استفاده کرده است پلیس اسرائیل عضو کنست را مضروب کرد + فیلم درگیری شدید در تظاهرات مخالفان نتانیاهو و کابینه رژیم صهیونیستی + فیلم (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) هلاکت ۲ نظامی صهیونیست در مرکز غزه (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمریکا ۵ واحد ارتش صهیونیستی را ناقض حقوق بشر دانست سخنگوی سازمان ملل: امیدواریم توافق آتش بس در غزه ایجاد شود آمار شهدای امروز حمله‌های رژیم صهیونیستی به غزه (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رئیس جمهور تاجیکستان: وضعیت امروز افغانستان نتیجه مداخله خارجی است

  • کد خبر: ۷۹۹۷۷
  • ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
رئیس جمهور تاجیکستان: وضعیت امروز افغانستان نتیجه مداخله خارجی است
امام‌علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان با ابراز نگرانی از وضعیت افغانستان، بی‌ثباتی در این کشور را حاصل مداخله خارجی خوانده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ رئیس جمهور تاجیکستان که روز چهارشنبه، هفدهم سنبله- شهریور، به مناسبت سالگرد استقلال تاجیکستان صحبت می‌کرد، گفت که براساس تحلیل‌ها، وضعیت افغانستان در جریان ماه گذشته «پیچیده‌تر» و «فاجعه‌بارتر» شده است.

 

امام‌علی رحمان وضعیت کنونی افغانستان را بخشی از نگرانی جدی کشورهای منطقه و جهان عنوان کرد.

 

وی افزود: «یک بار دیگر یادآوری کنم که مردم افغانستان با تاریخ، تمدن و فرهنگ هزار ساله‌شان مقصر چنین وضعیت غم‌انگیزی نیستند. بی‌ثباتی و فاجعه‌ای که برای مردم این کشور باستانی رخ داد، نتیجه دخالت خارجی و اقدامات کشورهای ذی‌نفع در منطقه و جهان است که هنوز ادامه دارد.»

 

رییس جمهور تاجیکستان گفت که این کشور از تسریع صلح در افغانستان و تشکیل حکومت همه‌شمول که منافع همه مردم را در نظر بگیرد، حمایت می‌کند.

 

او از سکوت نهادهای حقوق بشری بین‌المللی ابراز تعجب کرده و گفته است که این نهادها هنوز هیچ ابتکار عملی را برای حقوق مردم افغانستان روی دست نگرفته‌اند.

 

به گفته رحمان، وضعیت افغانستان به گونه مستقیم روی وضعیت کشورهای آسیای میانه تأثیر دارد و امنیت در تاجیکستان به امنیت در افغانستان وابسته است.

 

رییس جمهور تاجیکستان گفت که مسأله افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و تنها مذاکره می‌تواند راه‌گشا باشد؛ اما به باور امام‌علی رحمان، جامعه بین‌المللی به‌شمول کشورهای دخیل به موضوع افغانستان تاکنون بی‌تفاوتی نشان داده‌اند.

 

او خواستار اقدامات جمعی و عاجل کشورهای منطقه و جهان برای رسیدگی به مشکلات افغانستان شد و گفت که باید کمک‌های بشردوستانه به همه اقوام افغانستان تأمین شود.

 

گفتنی است که رییس جمهور تاجیکستان روز گذشته نیز در جریان یک رژه نظامی، به نظامیان کشورش توصیه کرده بود که وضعیت افغانستان بحرانی است و قوای مرزی در حالت آماده‌باش قرار گیرند.

 

منبع: ۸صبح

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->