امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم آخرین اخبار از عملیات جست‌وجوی «یسنا»، دختر گم‌شده ترکمن + ویدئو (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آشنایی با خواص سبزی‌های فصل بهار| نوبرانه‌های بهاری ضامن سلامتی این سبزی، کلیه‌ها را تصفیه و استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند
سرخط خبرها

۱۴ خاصیت روغن اکالیپتوس + روش استفاده

  • کد خبر: ۸۳۴۲۳
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
۱۴ خاصیت روغن اکالیپتوس + روش استفاده
روغن اکالیپتوس از برگ تازه درخت همیشه‌سبز اکالیپتوس گرفته می‌شود که روغنی بی‌رنگ و بو و دارای مزه تندی است. این روغن در کنار خواص درمانی و پزشکی، استفاده‌های کاربردی و صنعتی نیز دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، خواص شگفت‌انگیز روغن اکالیپتوس به‌قدری زیاد است که سبب می‌شود در استفاده از آن کوچک‌ترین تردیدی نداشته باشیم. این روغن گیاهی مناسب افرادی است که به مراقبت از پوست و تقویت مو‌های خود اهمیت فراوانی می‌دهند، همچنین روغن اکالیپتوس به کنترل دیابت و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک بسیار می‌کند. در این مطلب همراه ما باشید تا شما را با خواص این روغن ارزشمند بیشتر آشنا کنیم.

۱. درمان شوره سر با روغن  اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس، شوره سر را کاهش می‌دهد. خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی اکالیپتوس به جلوگیری تدریجی از پوسته‌های شوره کمک می‌کند. این روغن به پاکسازی پوست سر و از بین بردن سلول‌های مرده پوست که باعث رفع شوره سر می‌شوند و پوست سر شما را سالم و تغذیه می‌کند، کمک می‌کند.

۲. خواص روغن اکالیپتوس برای تقویت رشد مو

خواص قابض آن به کنترل تولید چربی کمک می‌کند و در نتیجه از انسداد فولیکول‌های مو پس از چربی و خاک زیادی که می‌تواند منجر به ریزش مو شود، جلوگیری می‌کند. به عنوان یک محرک مو، به تقویت رشد مو کمک می‌کند، از شکستگی مو جلوگیری می‌کند و با افزایش خاصیت ارتجاعی در طول زمان، مو‌ها را تقویت می‌کند.

۱۴ خاصیت روغن اکالیپتوس+ روش استفاده

۳. درمان خارش سر

روغن اکالیپتوس دارای متانول است که اثر خنک کنندگی دارد و به تسکین خارش و قرمزی پوست سر کمک می‌کند.

۴. آفتاب سوختگی را برطرف می‌کند

اعتقاد بر این است که روغن اوکالیپتوس می‌تواند در صورت استفاده در مقادیر تنظیم شده و طبق دستورالعمل‌های حرفه ای، به مرور زمان آفتاب سوختگی را تسکین دهد. خواص ضد التهابی و تسکین دهنده درد روغن اکالیپتوس به تسکین آفتاب سوختگی و قرمزی کمک می‌کند. ترکیب تسکین دهنده این روغن ممکن است به جلوگیری از هرگونه عفونت نیز کمک کند.

۱۴ خاصیت روغن اکالیپتوس+ روش استفاده

۵. خواص روغن اکالیپتوس برای جوش صورت و بهبود آکنه

این روغن با تسکین درد و التهاب به تدریج باعث خشک شدن لکه‌ها و آکنه می‌شود. طبق یک مطالعه، خواص ضد باکتریایی روغن اکالیپتوس به کنترل جوش‌های آکنه کمک می‌کند.

۶. خشکی پوست را بهبود می‌بخشد

اعتقاد بر این است که روغن اوکالیپتوس به تسکین خشکی و پوسته پوسته شدن پوست کمک می‌کند. نه تنها باعث آبرسانی شدید به پوست می‌شود، بلکه رطوبت را نیز حفظ می‌کند که باعث درخشندگی و تغذیه پوست شما می‌شود. هنگامی که با روغن حامل مناسب رقیق می‌شود، به ویژه در زمستان، به مرطوب شدن پوست خشک شما کمک خواهد کرد.

۷. مصرف روغن اکالیپتوس برای التیام زخم

اعتقاد بر این است که این اسانس به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده آن، شروع کننده روند بهبود زخم‌ها است. روغن اکالیپتوس بخاطر خواص موثر خود در درمان زخم، بریدگی، ترک خوردگی، کبودی، زخم و سوختگی در طول زمان شناخته شده است. همچنین، به درمان نیش حشرات کمک می‌کند. علاوه بر روند بهبودی، همچنین به محافظت از زخم باز کمک می‌کند تا بعداً عفونت ایجاد نشود.

۸. کنترل دیابت

مصرف خوراکی روغن اکالیپتوس به تنظیم قند خون کمک می‌کند، زیرا دارای فلاونوئید، فنول و ترپنوئید است. این ترکیب قدرتمند به رفع کرختی پس از هایپرگلیسمی (افزایش شدید قند خون) و درمان دیابت نوع ۲ نیز کمک می‌کند. ماساژ پوست با روغن اکالیپتوس و تنفس آن نیز برای بیماران دیابتی مفید است.

۱۴ خاصیت روغن اکالیپتوس+ روش استفاده

۹. روغن اکالیپتوس ماهیچه‌ها و درد مفاصل را تسکین می‌دهد

اعتقاد بر این است که به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد درد، به تسکین ماهیچه‌ها و درد مفاصل کمک می‌کند. ماساژ با روغن اکالیپتوس به صورت دورانی روی سطح پوست به تسکین استرس و درد در طول زمان کمک می‌کند. ممکن است به افرادی که از آرتریت، سفت شدن ماهیچه‌ها، درد‌ها جسمی و درد‌های عصبی رنج می‌برند نیز کمک کند.

۱۰. خواص روغن اکالیپتوس برای تسکین سرماخوردگی و سرفه

طبق یک مطالعه رسمی، روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد باکتریایی است که به تسکین علائم سرماخوردگی، سرفه و سینوس کمک می‌کند. همچنین برای تسکین علائم مربوط به آسم بسته به شرایط هر فرد شناخته شده است.

۱۱. روغن اکالیپتوس ایمنی را بالا می‌برد

مطالعات نشان داده است که روغن اوکالیپتوس ممکن است به تحریک سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. به گفته محققان، خواص ضد باکتریایی روغن اکالیپتوس بر باکتری‌های عفونی دستگاه تنفسی فوقانی که باعث آنفولانزا می‌شوند، تأثیر می‌گذارد. عطر آن به باز شدن مجاری تنفسی و کنترل سینوس در طول زمان نیز کمک می‌کند.

۱۲.خواص روغن اکالیپتوس برای دور نگه داشتن حشرات

حشرات و پشه‌هایی که نیش‌ می‌زنند می‌توانند بیماری‌های خطرناکی را با خود به همراه داشته باشند که به سلامت ما آسیب برساند. دور نگه داشتن این حشرات و جلوگیری از نیش آن‌ها بهترین دفاع است. اسپری‌های دور کننده حشرات دیت (DEET) معروف‌ترین هستند، اما شامل مواد شیمیایی زیادی هستند.

یک جایگزین مناسب اسپری‌های DEET برای افرادی که نمی‌توانند از آن استفاده کنند، روغن اکالیپتوس است. بسیاری از تولید کنندگان از منابع گیاهی برای دور کردن حشرات استفاده می‌کنند. اسپری‌های حاوی روغن اکالیپتوس دور کننده طبیعی حشرات هستند.

۱۳. مزیت روغن اکالیپتوس برای خوشبو کردن نفس

نعنا تنها وسیله ضد بوی بد دهان و بینی نیست. به خاطر خواص ضد باکتری اکالیپتوس، می‌توان از روغن آن برای از بین بردن میکروب‌ها و بوی بد دهان استفاده کرد. برخی از دهان‌شویه‌ها و خمیردندان‌ها هستند که از این روغن استفاده کرده‌اند. محصولات حاوی اکالیپتوس از به وجود آمدن پلاک و جرم در دندان‌ها و لثه جلوگیری می‌کنند و اجازه تحلیل لثه را نمی‌دهند.

۱۴. درمان فوری تب خال

خاصیت ضدالتهابی اکالیپتوس باعث کاهش نشانه‌های تب خال‌ می‌شوند. مالیدن روغن اکالیپتوس بر روی تب خال می‌تواند درد را کاهش داده و فرآیند بهبود را تسریع کند.

می‌توانید دارو‌ها و پماد‌هایی را خریداری کنید که دارای روغن اکالیپتوس هستند و می‌توانند تب‌خال را بهتر کنند.

۱۴ خاصیت روغن اکالیپتوس+ روش استفاده

روش استفاده از روغن اکالیپتوس

آروماتراپی یکی از روش‌های خانگی درمان بسیاری از مشکلات است. با استفاده از روغن‌های طبیعی‌ می‌توان به مراقبت از پوست و مو نیز پرداخت. در زیر چندین روش استفاده از روغن اکالیپتوس را بررسی می‌کنیم:

۱- مزیت روغن اکالیپتوس در حمام

استفاده از روغن اکالیپتوس در حمام گرم یا بخور یک راه بسیار ساده برای از بین بردن التهاب است. به این منظور، می‌توانید دو یا سه قطره از روغن اکالیپتوس را درست قبل از ورود به وان حمام به آب آن اضافه کنید. می‌توانید چند قطره از روغن را روی لیف نیز بریزید و با آن خود را بشویید. وقتی آب گرم حمام به لیف دارای روغن اکالیپتوس برخورد می‌کند، روغن بخار شده و آزاد می‌شود.

۲- روغن اکالیپتوس در کاسه آب گرم

یکی دیگر از روش‌های استفاده از روغن اکالیپتوس، اضافه کردن روغن آن به یک لیوان یا کاسه‌ای از آب داغ است. بعد از این کار بهتر است در اطراف ظرف باشید و هوای آن را استنشاق کنید.

برای استنشاق بخور اکالیپتوس‌ می‌توانید یک یا دو قطره از روغن را در ظرف بریزید و ظرف را در جای ثابتی قرار دهید.   سر خود را به اندازه آرنجتان با ظرف فاصله دهید و یک حوله روی سرتان بیندازید و با تمرکز از بخار ظرف استنشاق کنید.

بستن چشم‌ها و تنفس هوای حاصل باعث انتشار بخور به کل مجاری تنفسی می‌شود. اگر احساس کردید صورتتان داغ شد، فاصله بگیرید چند ثانیه صبر کنید و مجدداً این کار را تکرار کنید. البته نباید بیشتر از ۵ دقیقه فاصله بیفتد.

۳- روغن اکالیپتوس در دستگاه بخور

دستگاه‌های بخوری وجود دارند که می‌توان از فروشگاه‌های لوازم‌خانگی یا داروخانه‌ها تهیه کرد. برخی از آن‌ها با مواد از پیش آماده‌شده برای بخور به فروش می‌رسند، اما بهتر است از روغن‌های طبیعی برای این منظور استفاده شود. نکته‌ی قابل‌توجه این است که این روغن‌ها را نباید به طور مستقیم به دستگاه اضافه کرد مگر اینکه روی بسته‌بندی آن درج شده باشد که این کار مجاز است. اضافه کردن مستقیم روغن‌ها به دستگاه بخور می‌تواند به پلاستیک آن آسیب برساند.

منبع: آخرین خبر/دکتر سوشا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->