ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

دستگیری ۱۰۰درصدی متهمان پرونده‌های جنایی در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۸۳۶۵۴
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
دستگیری ۱۰۰درصدی متهمان پرونده‌های جنایی در خراسان رضوی
سرهنگ شفیع زاده، رئیس پلیس آگاهی استان خراسان رضوی: ۱۰۰ درصد متهمان پرونده‌های جنایی در استان شناسایی و دستگیر شده‌اند.

مهدی قرآنی | شهرآرانیوز؛ پلیس آگاهی را شاید بتوان رمزآلودترین مرکز انتظامی در پلیس کشور دانست. کارآگاهان پلیس برای احقاق حق مردم بار سخت‌ترین پرونده‌ها را به دوش می‌کشند تا حق زایل شده مردم را باز پس گیرند. این پلیس تخصصی از پرونده قتل و آدم ربایی گرفته تا سرقت‌های مسلحانه و جعل و کلاهبرداری را رسیدگی می‌کند که تاکنون موفق شده بخش زیادی از این موارد را به نتیجه برساند و متهمان زیادی را هم دستگیر و به سزای عملشان برساند.

به بهانه هفته نیروی انتظامی و اطلاع از اقدامات صورت گرفته در حوزه پلیس آگاهی در مشهد و دیگر شهرستان‌های خراسان رضوی به سراغ رئیس پلیس آگاهی استان رفتیم و پای صحبت سرهنگ جواد شفیع زاده درباره میزان ارتکاب جرائمی نظیر قتل، سرقت، کلاهبرداری و جعل نشستیم.

سرهنگ شفیع زاده در ابتدا به کاهش چشمگیر جرائم مهم در سطح استان اشاره کرد و گفت: با توجه به توصیه‌های پلیسی امروز شاهد همیاری و همکاری از سوی مردم در حوزه پیشگیری از وقوع جرم هستیم. اقدامات پیشگیرانه موجب شده سطح ارتکاب جرائمی همچون زورگیری، سرقت از خانه، سرقت خودرو، قتل و ... به طور چشمگیری کاهش داشته باشد و از سوی مقابل کشفیات این پرونده‌ها و نیز دستگیری متهمان افزایش داشته است.

این مقام انتظامی استان خراسان رضوی مقابله با سرقت را امری مهم و جزئی از دغدغه‌های رهبر انقلاب اسلامی ایران و نیروی انتظامی کشور معرفی کرد و به آمار‌های موجود در این حوزه پرداخت و گفت: طبق اقدامات صورت گرفته در این باره در شش ماهه ابتدایی امسال سرقت‌های مهم در حوزه سرقت از خانه، مغازه و اماکن عمومی و دولتی و سرقت خودرو کاهش ۲۶ درصدی داشته است. در مقابل کشفیات این پرونده‌ها و نیز دستگیری متهمان به نسبت مدت مشابه خود در سال گذشته ۲ درصد افزایش داشته است. به طوری که کشفیات سرقت‌های منازل شاهد افزایش ۱۳ درصدی بوده است.

وی با بیان اینکه کشفیات سرقت‌های منازل، اماکن دولتی، احشام، کیف قاپی و زورگیری در مجموع ۲۱ درصد افزایش داشته است، بیان کرد: اگرچه درباره ارتکاب سرقت‌های مهم امروز در استان مشکلی حاد وجود ندارد، اما مردم باید توجه داشته باشند که در حوزه پیشگیری از وقوع جرم نقش مهمی دارند و با استفاده از توصیه‌های پلیسی می‌توانند بستر وقوع جرائمی نظیر سرقت را کاهش دهند.

افزایش سرقت‌های خرد

به گفته رئیس پلیس آگاهی استان خراسان رضوی اگرچه در حوزه سرقت‌های مهم شاهد کاهش چشمگیری بوده ایم، اما سرقت‌های خرد در شش ماهه ابتدایی امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته روبه افزایش بوده است.

در این مدت جرائمی نظیر سرقت قطعات داخل خودرو، کش روزنی، جیب بری که از دسته سرقت‌های خرد هستند ۸ درصد افزایش داشته است. البته باید به این نکته اشاره کرد که اگرچه در ارتکاب این نوع جرائم شاهد افزایش کمتر از ده درصد بوده ایم، ولی کارآگاهان پلیس آگاهی در اداره مبارزه با سرقت از ابتدای امسال تا پایان شهریور موفق به دستگیری متهمان زیادی از این پرونده‌ها شده اند و به نوعی کشفیات وقوع این سرقت‌ها رشد ۱۶ درصدی به نسبت شش ماه سال گذشته داشته است.

سرهنگ شفیع زاده ادامه داد: درباره مقابله با ارتکاب جرائم خرد از ابتدای امسال تاکنون ۶۳ طرح ضربتی تحت عنوان «امنیت محله محور» در مشهد و دیگر شهرستان‌های استان اجرا شده است که هرکدام از این طرح‌ها شامل ۷ عملیات بوده است.

حکم محاربه برای سارقان چاقو و اسلحه به دست

رئیس پلیس آگاهی استان خراسان رضوی افزود: جرائمی همچون سرقت‌های به عنف یا سرقت‌های توأم با خشونت که متهمان در این پرونده‌ها از سلاح سرد یا سلاح گرم استفاده می‌کنند، موجب شده تا امنیت محله، منطقه و جامعه خدشه دار شود و مردم احساس ناامنی داشته باشند از همین رو برای مقابله با این جرائم طبق جلسات برگزار شده در سطح کشوری و دستور قوه قضائیه شدیدترین نوع برخورد برای متهمان این گونه پرونده‌ها در نظر گرفته شده است.

به نوعی که اگر فردی با توسل به چاقو، قمه، اسلحه جنگی یا شکاری اقدام به سرقت از مردم کند قانون برای وی اتهام محاربه را در نظر گرفته و پرونده فرد خاطی با همین موضوع در اختیار محاکم قضایی قرار می‌گیرد؛ بنابراین تأکید می‌کنم که امروز در سطح کشور کوشش‌ها به سمت و سوی مجازات‌های سنگین برای مقابله با سرقت‌های به عنف در نظر گرفته شده است. پس خاطیان این نوع جرائم بدانند که پلیس آگاهی برای مقابله با آن‌ها عزم جدی داشته و در صورت احراز جرم در چهارچوب قانون و بدون هیچ مماشاتی برخورد خواهد کرد.

سرهنگ شفیع زاده به آمار‌هایی از سرقت‌های به عنف اشاره کرد و گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته کشفیات وقوع در سرقت‌های توأم به خشونت در شش ماه ابتدایی امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته خود ۴۷ درصد افزایش داشته است به نوعی که ۹۱ درصد از پیگیری‌های مراکز پلیس آگاهی در استان منتج به نتیجه شده و متهمانش نیز شناسایی و دستگیری شده اند. در حوزه سرقت‌های قاپ زنی، ۷۲ درصد در مشهد و ۷۶ درصد در استان افزایش کشفیات داشته ایم.

متهمان ۹ پرونده جنایی معوقه دستگیر شدند

رئیس پلیس آگاهی استان در بخش دیگری از این مصاحبه اختصاصی به ارتکاب جرائم جنایی پرداخت و گفت: در شش ماه نخست امسال ارتکاب قتل‌ها ۲۸ درصد کاهش داشته که از سوی مقابل کشف و دستگیری متهمان این پرونده‌ها صددرصد افزایش داشته است. در این بین کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی موفق شدند با ردزنی‌های اطلاعاتی متهمان ۹ پرونده قتل که مربوط به سال قبل بود را نیز در سطح استان شناسایی و دستگیر کنند.

وی ادامه داد: در این مدت طبق مطالعات صورت گرفته ۲۲ درصد از قتل صورت گرفته در مشهد و دیگر شهرستان‌های استان با سلاح گرم نظیر سلاح جنگی و شکاری بوده و ۷۸ درصد باقی مانده نیز با سلاح سرد همچون چاقو و قمه اتفاق افتاده است. اغلب این پروند‌ها جنایی نیز با انگیزه قبلی نبوده و به دلیل اختلافات خانوادگی و اختلاف مالی رخ داده است. قتل‌های ناموسی نیز در این مدت در سطح استان گزارش نشده است. همچنین خوشبختانه در شش ماه امسال جرائم خشن دیگری از جمله آدم ربایی و سرقت مسلحانه در استان خراسان رضوی نداشته ایم.

کاهش ۱۵ درصدی جرائم «یقه سفیدها»

طبق گفته سرهنگ شفیع زاده، برخی از جرائم نظیر کلاهبرداری و جعل که به جرائم «یقه سفیدها» معروف است در شش ماه نخست امسال کاهش چشمگیری داشته است. این جرائم به این دلیل به نام یقه سفید‌ها شهرت یافته است که متهمان پرونده‌ها از فن بیان و ارتباط عمومی بالایی برخوردار هستند و طعمه‌هایی را در فضای سایبری و با ترفند‌هایی همچون فیشینگ، مسابقه رادیویی جعلی، پیامک برنده شدن و ابلاغیه‌های جعلی قضایی تلکه می‌کنند. در مدت یادشده وقوع کلاهبرداری ۱۵ درصد و جعل ۱۹ درصد کاهش داشته است. در مقابل کشفیات و دستگیری متهمان پروند ه‌های کلاهبرداری ۸۵ درصد و جعل ۹۰ درصد افزایش داشته است.

این مقام ارشد پلیس آگاهی استان خراسان رضوی به یکی از شگرد‌های پرتکرار کلاهبرداری اشاره کرد و افزود: افرادی با تأسیس یک بنگاه املاک غیر مجاز منازل را از مالکان با مبالغی بالا اجاره می‌کنند و در مقابل واحد مسکونی مورد نظر را به متقاضیان به رهن می‌دهند. متهمان این پرونده پس از پرداخت چند ماه اجاره مبالغ رهن منازل را برداشته و متواری می‌شوند.

سرهنگ شفیع زاده در پایان از شهروندان خواست تا برای کاهش وقوع جرائم به توصیه‌های پلیس توجه داشته باشند و چنانچه به موردی مشکوک برخوردند حتما موضوع را به سامانه فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->