جوان مرگ مغزی در مشهد به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لغو ۲ پرواز ایلام - تهران به علت شرایط نامساعد جوی (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) متناسب‌سازی حقوق بیشترین دغدغه بازنشستگان است آخرین جزئیات درباره نحوه دایمی شدن قرارداد‌های کارگران، مدت زمان بیمه بیکاری و میزانِ حق مسکن تداوم بارش باران در نقاط مختلف کشور (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اگر تیغ ماهی در گلو گیر کرد چه کار کنیم؟ ساعت اوج یعنی چه و چرا باید برق کمتری مصرف کنیم؟ دمنوش‌هایی که شکم و پهلو را آب می‌کنند | بهترین زمان خوردن دمنوش لاغری چه کسانی نباید آب زرشک بخورند؟ | آب زرشک را چه زمانی بخوریم بهتر است؟ فیش‌های حقوقی جدید بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران صادر شد+جزئیات و لینک سامانه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) استقبال کم فرهنگیان از طرح بکارگیری دوباره بازنشستگان تماشای تلویزیون برای چه سنی ممنوع است؟ اسید‌های آمینه به عنوان پیش‌ساز پروتئین‌ها و به عنوان مکمل غذایی «تروما» چهارمین علت مرگ در دنیا  ۱۰ فایده پیاده روی برای سلامت بدن | بهترین زمان پیاده‌روی چه زمانی است؟ بچه‌ها الگوی خوابشان را از والدین می‌آموزند چند ساعت در شبانه‌روز بنشینیم، بایستیم و بخوابیم؟ منشاء بسیاری از بیماری‌های جسمی را در روان خود پیدا کنید تاثیر استفاده کمتر از شبکه‌های اجتماعی بر افزایش اعتماد به نفس
سرخط خبرها

سرطان پستان یکی از بیماریهای شایع در زنان

  • کد خبر: ۸۳۷۰۰
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
سرطان پستان یکی از بیماریهای شایع در زنان
رئیس اداره سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: سرطان پستان یکی از بیماری‌های شایع در زنان است که باید به موقع شناسایی و درمان شود و زنان نیز باید با فاکتور‌های خطر ابتلا به سرطان پستان آشنا شوند تا به موقع برای درمان مراجعه کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، رئیس اداره سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: سرطان پستان یکی از بیماری‌های شایع در زنان است که باید به موقع شناسایی و درمان شود و زنان نیز باید با فاکتور‌های خطر ابتلا به سرطان پستان آشنا شوند تا به موقع برای درمان مراجعه کنند.

دکتر محمد احمدیان، با اشاره به اینکه سلامت زنان مطمئن‌ترین راه برای رسیدن به زندگی بهتر برای همگان است و ظرفیت سازی و توانمند سازی آنان جهت مشارکت در برنامه‌های بهداشتی پیش نیاز اصلی برای ارتقاء بهداشت و نیل به اهداف سلامت جامعه می‌باشد، گفت: آگاهی روز افزون در مباحث سلامت زنان موجب فزونی تلاش‌های بهداشت همگانی در سازماندهی فعالیت‌ها و ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیماری در اقشار مختلف زنان شده است.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه اینکه ویژگی‌های جمعیتی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی جوامع در حال توسعه و وضعیت زنان در این جوامع متفاوت می‌باشد و موجب پیامد‌های متفاوتی بر ابعاد مختلف بهداشت و سلامت آنان می‌گردد که باید در برنامه ریزی بهداشت و توسعه به آن‌ها توجه لازم را مبذول داشت.

دکتر احمدیان با اشاره به اینکه مسئولیت و نقش‌های چند گانه و متعدد زنان سلامت آنان را مورد تهدید قرار می‌دهد، عنوان کرد: در بسیاری از جوامع زنان بار مضاعفی را تحمل می‌کنند و از آن‌ها انتظار می‌رود که هم مسئول کار‌های خانه باشند و به نیاز‌های همسر و فرزندانشان و گاهی خویشاوندان دیگر رسیدگی کنند و هم در بیرون خانه برای کسب درآمد کار کنند. در سراسر جهان در اغلب خانواده‌ها، زنان نخستین کسانی هستند که صبح از خواب برمی خیزند و آخرین کسانی هستند که شب به بستر می‌روند. چنین زنانی چگونه می‌توانند به نیاز‌های بهداشتی خود بیاندیشند.

رئیس اداره سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه با توجه به مسئولیت‌های سنگین زنان در جامعه و با توجه به محوری بودن نقش آن‌ها در تحکیم خانواده و نقش پررنگ آن‌ها در اجتماع ضروری است جهت تأمین بهداشت و سلامت این گروه کوشش نموده تا بتوانند از این طریق در کل جامعه سلامتی را به ارمغان بیاورند، گفت: در جامعه امروز سرطان یکی از علل عمده مرگ و میر در جوامع بشری بوده و در بعضی از کشور‌ها پس از بیماری‌های قلبی عروقی مهمترین علت مرگ را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: شیوه زندگی کنونی، افزایش مصرف دخانیات و برخورد با عوامل سرطانزا‌ی محیطی در افزایش ابتلا به سرطان سهم عمده‌ای دارند.

دکتر احمدیان با بیان اینکه سرطان پستان و دهانه رحم در بسیاری از کشور‌ها جزء شایع‌ترین بدخیمی‌ها در زنان می‌باشد، عنوان کرد: سرطان پستان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان می‌باشد و تعداد مبتلایان به این سرطان در دنیا و ایران رو به افزایش است بطور کلی از ایجاد سرطان پستان نمی‌توان جلوگیری نمود، اما در صورت تشخیص زودرس آن یعنی در مرحله اولیه و انجام درمان مناسب طول عمر بیش از ۹۰ درصد افراد مبتلا افزایش خواهد یافت و در صورت عدم تشخیص و درمان، بدون استثناء فرد را به کام مرگ می‌کشاند از این رو تشخیص زودرس آن از مهمترین اولویت‌های بهداشتی است.

وی گفت: ارتقاء سطح آگاهی زنان و توجه آن‌ها نسبت به خطر جدی سرطان پستان مهمترین عامل کنترل این بیماری است. هر توده‌ای که توسط بیمار یا پزشک در معاینه مورد توجه قرار گیرد به عنوان توده پستانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این توده می‌تواند بدون تغییر در ظاهر پستان باشد.

دکتر احمدیان با بیان اینکه روش‌های تشخیص سرطان پستان شامل معاینه بالینی توسط پزشک متخصص زنان یا جراح، ماموگرافی، سونوگرافی، نمونه برداری است، گفت: معاینه بالینی توسط پزشک اولین اقدام جهت تشخیص است، درافراد کمتر از ۳۰ سال بدون علامت نیاز به معاینه سالیانه و جود ندارد؛ فقط در صورت وجود ریسک بالا اندیکاسیون معاینه مطرح است و در افراد بالای ۳۰ سال نیاز به معاینه سالیانه دارند.

وی به افراد دارای فاکتور‌های خطر اشاره کرد و افزود: شروع سرطان پستان در سنین پایین (قبل ازیا ئسگی) در خانواده، وجود خویشاوندان مبتلا به سرطان پستان و تخمدان، تعداد ۳ نفر یا بیشتر از خویشاوندان مبتلا به سرطان پستان، برخی از بیماری‌های خوش خیم پستان، سابقه تابش اشعه زیاد به قفسه سینه، سن اولین زایمان بیش از ۳۰ سال، اولین قاعدگی قبل از سن ۱۲ سالگی و یائسگی بعد از سن ۵۵ سالگی، عدم شیردهی به فرزندان، چاقی بعد از یائسگی و نازائی جزو افراد پرخطر در زمینه سرطان پستان هستند.

رئیس اداره سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: وجود هریک از عوامل خطر ذکر شده دلیل این نیست که این افراد حتما به سرطان پستان مبتلا می‌شوند بلکه به این معنا است که آن‌ها بیشتر از جمعیت عادی در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

منبع: وبدا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->