نخست وزیر رژیم صهیونیستی: احتمال رسیدن به معامله تبادل اسرا اندک است قصد اسرائیل برای ممانعت از خروج مردان از رفح آیت‌الله علم‌الهدی: بحران کمبود معلم در مدارس نباید تکرار شود | مدرسه، نقطه آغاز تربیت است صدور چک و ارائه خدمات ثبت احوال مشروط به ثبت اطلاعات شد اعمال قانون ۲۰۹۷ خودروی حادثه ساز و توقیف ۹۷ خودروی متخلف در مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اینفوگرافی | همه چیز درباره تجمعات ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری: چند نفر درباره پرونده باغ ازگل احضار شده اند عفو بین‌الملل از بایدن خواست که انتقال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند کنسروهایی که منفجر می‌شوند | شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه هشدار رئیس مجلس درباره تامین ارز دارو حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد هواپیمایی لوفت‌هانزا تعلیق پرواز‌ها به تهران را تا ۹ می (۲۹ اردیبهشت) تمدید کرد باز خوانی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران | صمیمانه از زحمات، از نجابت و از همّت کارگرانمان تشکر می‌کنم آغاز تعلیق دانشجویان حامی فلسطین از تحصیل در دانشگاه کلمبیای آمریکا مخالفت بن سلمان با کوچ اجباری فلسطینیان عملیات جدید حزب الله لبنان علیه مواضع رژیم صهیونیستی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله ارتش یمن به دو ناوشکن آمریکایی و یک کشتی اسرائیلی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) عفو بین الملل: اسرائیل از تسلیحات آمریکایی علیه غیرنظامیان استفاده کرده است پلیس اسرائیل عضو کنست را مضروب کرد + فیلم
سرخط خبرها

شفافیت؛ مطالبه روز نمایندگان مردم در خانه ملت

  • کد خبر: ۸۶۴۱۹
  • ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
شفافیت؛ مطالبه روز نمایندگان مردم در خانه ملت
نمایندگان مجلس خواستار شفافیت آرا و رفع محرمانگی اعلام اموال مسئولان شده‌اند، موضوعی که با اجرایی شدن آن می‌تواند تاثیرات مثبتی بر مردم هم داشته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حکمرانی در «اتاق شیشه ای»، از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که در سال‌های اخیر مورد تأکید دولت‌های دموکراتیک قرار گرفته است و دولت جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست.

در همین راستا، سه قوه اجرایی، مقننه و قضاییه در کشور، هر یک به طریقی تلاش کرده اند در حوزه شفافیت بیشتر، گام‌هایی عملیاتی بردارند. اما بدون شک، این مهم نیازمند عزمی جدی و البته قوانین مشخصی است که ضمانت اجرا را فراهم کند.

در این راستا دو موضوع در موضوع شفافیت بیش از همه مورد توجه رسانه‌های مختلف قرار گرفته است؛ یکی موضوع شفافیت اموال مسئولان و دیگری شفافیت آرای نمایندگان مجلس. حال نمایندگان مجلس نیز خود در مقام مطالبه گر، خواستار این دو موضوع هستند و در روز‌های گذشته بار‌ها بر این امر تأکید کرده اند.

قید محرمانه «از اموال مسئولان برداشته شود

کیومرث سرمدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در جلسه علنی روز گذشته بهارستان در نطق میان دستور خود، درباره ضرورت شفافیت گفت: در خصوص تکالیف مجلس در فصل جدید اداره کشور ضروری است طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس و همچنین اصلاح قانون شفافیت اموال مسئولان و برداشتن قید محرمانه از آن و تسریع در تصویب و ابلاغ رتبه بندی معلمان را که به نوعی مردم آن را آزمون مجلس انقلابی می‌دانند، هر چه سریع‌تر عملیاتی کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در نظام مالیاتی کشور مشکلات جدی داریم، گفت: از معلم، کارگر و کارمند قبل از پرداخت حقوق مالیات می‌گیریم، اما صاحبان درآمد‌های نجومی با رابطه و فساد، مخارج خود را بر مردم تحمیل می‌کنند. نبود دولت الکترونیک و عدم شفافیت باعث عملکرد‌های سلیقه‌ای شده است. امید فراوان داریم با حضور مدیران جدید انضباط مالی دولت بهبود یابد. سرمدی گفت: ملت پس از سال‌ها مبارزه، ایثار و دفاع از آرمان‌های جمهوری اسلامی انتظار دارند که مشکلاتشان حل شود و تجربیات تلخ گذشته تکرار نشود. زمام امور باید به دست افراد پاکدست، فسادستیز و عدالت خواه سپرده شود.

شفافیت از مطالبات جدی مردم است

فرهاد بشیری، نماینده پاکدشت در مجلس، نیز در نطق میان دستور خود در جلسه علنی روز گذشته بهارستان، با اشاره به ضرورت مسئله شفافیت در کشور گفت: شفافیت یا ارائه اطلاعات مردم با برنامه‌ها به خود مردم، یکی از بستر‌های نظارتی است.

مقام معظم رهبری می‌فرمایند هیچ کسی فوق نظارت نیست و خود رهبری هم فوق نظارت نیست، چه برسد به دستگاه‌های مرتبط با رهبری؛ بنابراین همه باید نظارت شوند. نظارت بر کسانی که حکومت می‌کنند به طور طبیعی به معنای تجمع قدرت و ثروت است، یعنی اموال بیت المال و اقتدار اجتماعی و سیاسی در بخشی از حکام است و برای اینکه امانت داشته باشند و سوء استفاده نکرده و نفسشان طغیان نکند، لازم است که همه باشند.

وی با اشاره به اینکه شفافیت از مطالبات مردم به ویژه جوانان است، گفت:، ولی نعمتان ما می‌خواهند بدانند که منتخبان آن‌ها و مدیران سطوح مختلف در راستای وظایف محوله، سلامت مالی و فسادستیزی چه می‌کنند؛ بنابراین از هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی می‌خواهم که طرح شفاف سازی آرای نمایندگان را سریع‌تر در دستور کار مجلس قرار دهد و دولت نیز با همراهی دستگاه‌های مرتبط تدابیری اتخاذ کند که شفافیت مالی مدیران و مسئولان در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود تا از فرصت طلبی عده‌ای سودجو که به حیثیت همه کارمندان و مدیران خدوم همه دستگاه‌ها لطمه وارد می‌کنند، جلوگیری شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->