سرخط خبرها

کتاب؛ زبان گویای تمدن بشری

  • کد خبر: ۸۷۸۸۸
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
کتاب؛ زبان گویای تمدن بشری
فاطمه سلیمی - نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد

کتاب یکی از ابزار‌های تفکر، رشد و پیشرفت انسانی به شمار می‌رود. این زبان گویای تمدن بشری با بازگوکردن راز و رمز پیشرفت جوامع انسانی در دوره‌های گوناگون، نقش بی‌بدیلی در توسعه هر کشوری می‌تواند ایفا کند.

موضوع کتاب در رشد حیات اجتماعی تأثیر بسزایی دارد. روح جامعه در پرتو این مهم بارور می‌شود و به همین دلیل میراث‌فرهنگی و تمدن اسلامی همیشه مملو از کتاب‌های بزرگانی است که افتخار جامعه بشری بوده و همه همت اولیای دین اسلام بر این بوده است که بندگان خدا به طرف روشنایی کتاب رهنمون شوند؛

چنان‌که کلام الهی با توجه به قلم آغاز شده‌است: «علم بالقلم» و در جایی دیگر می‌فرماید: «ن والقلم و مایسطرون». در قرآن کریم ۳۲۲بار کتابت در ۳۷صیغه گوناگون به کار رفته است؛ بنابراین کتاب دربردارنده اندیشه‌ها و تفکرات اندیشه‌وران و نخبگان ملت‌ها و امانت‌دار عقلانیت و خردورزی است. کتاب از دیرباز حافظ و احیاکننده تفکر و اندیشه‌های والا و منبع عظیمی بوده است که طالبان علم، اندیشه و حقیقت را سیراب کرده است.

درواقع مطالعه انسان را از هویت خود باخبر می‌کند و راه درست‌زیستن را به او می‌آموزد. اگر خوب دقت کنیم، می‌توان اندیشه‌های درست را از درون کتاب بیرون کشید و آن را به‌عنوان الگوی درست در زندگی قرار داد.

مطالعه و خواندن همیشگی و مادام‌العمر اساس فرهنگ کتاب‌خوانی است. درحقیقت فرهنگ کتاب‌خوانی حرکتی فراتر از یک مهارت عادی است و متضمن فرهنگی است که حاوی سوادی گسترده است و خواندن از فعالیت‌های روزانه و مداوم زندگی به شمار می‌آید.

به‌ویژه برای آماده‌سازی نوجوانان و جوانان برای ورود به زندگی اجتماعی و دیگر مسئولیت‌های اجتماعی و توانمندسازی آنان در راستای رویارویی با امواج سهمگین اطلاعات ناشی از رسانه‌های مدرن، این الزام بسیار ضروری می‌نماید.

بر همین اساس شورای اسلامی شهر مشهد بر پایه مواد قانونی که در این زمینه اشاره دارد، ازجمله موظف‌کردن شهرداری‌ها به تأسیس مؤسسات بهداشتی و تعاونی و فرهنگی مانند درمانگاه، بیمارستان و... تا کتابخانه، کودکستان و باغ کودکان و کمک به این‌گونه مؤسسات و مساعدت مالی برابر ماده ۵۵ قانون شهرداری‌های کشور، وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌منظور ارتقای کارکرد فرهنگی‌وهنری مساجد و کمک به برخورداری مساجد شهری از کانون‌های فرهنگی‌وهنری بر اساس بودجه سنواتی برابر با ماده۹۲ قانون برنامه ششم توسعه کشور، با تأکید بر تبدیل فعالیت کتاب‌خوانی به یکی از فعالیت‌های روزانه و مستمر جامعه، سعی در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و فراهم‌سازی زمینه‌های آشنایی و دسترسی به کتاب منطبق با علایق و نیازمندی‌های گروه‌های مختلف سنی و اجتماعی جامعه دارد.

یکی از اقدامات مهم، برگزاری نشست‌های معرفی کتاب و دعوت از افراد کتاب‌خوان برای الگوبرداری جامعه و همچنین انتقال تجارب ایشان به دیگران است.

نگاه کلان شورای اسلامی شهر مشهد به امور شهری و در ارتباط با همه نهاد‌ها و دستگاه‌های شهری می‌تواند با حمایت از تجمیع ظرفیت‌ها همچون ظرفیت نهاد کتابخانه‌ها در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، ظرفیت تقویت پاتوق‌های کتاب و کتاب‌خوانی ازجمله پاتوق کتاب بوستان ملت، بازار کتاب گلستان و... توسط شهرداری مشهد، ایجاد ظرفیت حلقه‌های کتاب‌خوانی در مساجد توسط وزارت فرهنگ‌وارشاد و امور مساجد و از طرفی امکان فعال‌سازی فرصت‌های کتاب‌خوانی در کتابخانه‌ها و قرائت‌خانه‌ها در فرهنگ‌سرا‌های شهر به یاری برنامه‌های فرهنگی جانبی برای ایجاد جذابیت بیشتر و جلب نظر مخاطب در گروه‌های سنی گوناگون را فراهم آورد. به‌علاوه، شورای شهر از حضور و فعالیت سمن‌های حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در ذیل برنامه‌های فرهنگی حمایت خواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->