مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم آخرین اخبار از عملیات جست‌وجوی «یسنا»، دختر گم‌شده ترکمن + ویدئو (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) این سبزی، کلیه‌ها را تصفیه و استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند مهمترین نقش رسانه‌ها در مسئله حاشیه شهر ایجاد حساسیت نسبت به آن است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | بارش باران از ظهر امروز در خراسان رضوی آغاز می‌شود آیا ارتباط و دوستی قبل از ازدواج، شناخت کامل را تأمین می‌کند؟ چت‌کردن به جای حرف‌زدن در روابط زناشویی! اختصاصی | تصاویری از آتش‌سوزی شفت گیلان افتتاح ۲ هزار و ۹۵۰ پروژه محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی در خراسان‌رضوی دل‌درد‌های کودکتان را این‌گونه تسکین دهید کشف لاشه پلنگ در منطقه شکارممنوع شهرستان فریمان (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) خصوصیات و معیار‌های کفش مناسب چیست؟ حریق ۴۰ واحد در شهرک امامزاده ابراهیم شفت | آتش سوزی تلفات جانی نداشت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم
سرخط خبرها

مدیریت بحرانِ مدیریت زلزله هرمزگان!

  • کد خبر: ۸۸۳۰۴
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
مدیریت بحرانِ مدیریت زلزله هرمزگان!
این شاید یکی از وحشتناک‌ترین زلزله‌های چندسال اخیرِ جنوب کشور بود. کوه‌ها فرو ریخت و جاده‌ها لرزید و مردم را چنان ترساند که همچنان بعد از ۲ روز ترجیح می‌دهند در خیابان‌ها و کنار ساحل، شب‌ها را به صبح برسانند. کاربران هرمزگانی فضای مجازی خیلی زود از زلزله، تصویر و گزارش‌های لحظه‌ای منتشر می‌کردند و می‌گفتند تابه حال چنین زلزله ۶ ریشتری را تجربه نکرده و چنین شدتی را در کمتر از یک دقیقه حس نکرده بودند.

عروجی | شهرآرانیوز؛ این شاید یکی از وحشتناک‌ترین زلزله‌های چندسال اخیرِ جنوب کشور بود. کوه‌ها فرو ریخت و جاده‌ها لرزید و مردم را چنان ترساند که همچنان بعد از ۲ روز ترجیح می‌دهند در خیابان‌ها و کنار ساحل، شب‌ها را به صبح برسانند. کاربران هرمزگانی فضای مجازی خیلی زود از زلزله، تصویر و گزارش‌های لحظه‌ای منتشر می‌کردند و می‌گفتند تابه حال چنین زلزله ۶ ریشتری را تجربه نکرده و چنین شدتی را در کمتر از یک دقیقه حس نکرده بودند.

در یک دقیقه، ۲ زلزله بزرگ به قدرت ۶ریشتر به بیشتر از ۳ هزار خانه مسکونی آسیب رسانده است. استاندار هرمزگان همان شب به مردم گفته بود شب را در خانه نمانید و به سوله‌ها و مکان‌های امن بروند. بدتر اینکه، پس لرزه‌ها همچنان ادامه دارد و در ظاهر در حال وسعت گرفتن هستند. رئیس سازمان لرزه نگاری کشور گفته ممکن است این پس لرزه‌ها تا ۲ ماه ادامه داشته باشد.

از طرف دیگر، خبر‌ها و گزارش‌های کمک رسانی به روستا‌های آسیب دیده با کُندی روبه رو شده و این ناشی از نبودن هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و مدیریت بحران استان است. در شهر فین که یکی از کانون‌های اصلی زلزله در استان هرمزگان بوده، مردم از ساعت ۶ صبح دیروز در صف ایستاده بودند تا چادر دریافت کنند.

با اینکه رئیس سازمان هلال احمر گفته پتو و چادر به اندازه کافی در انبار‌ها وجود دارد، اما نابه سامانی در توزیع، مردم را به زحمت انداخته است. با این حال، روز بعد از حادثه احمد وحیدی، وزیر کشور، اعلام کرد که نیروی دریایی سپاه، هلال احمر، استانداری و ستاد بحران همه در حال آماده باش به سر می‌برند. ارتش و سپاه از آمادگی تمامی یگان‌های واکنش سریع، امدادی و درمانی خود در استان هرمزگان خبر دادند تا در صورت نیاز به کمک هم وطنان بروند.

کارشناسان می‌گویند هر چه زلزله در نزدیکی زمین باشد، شدت تخریب آن نیز بسیار بالا خواهد بود و این مسئله برای هرمزگانی که بیش از ۴ هزار و ۱۹۰ هکتار از مساحت آن و ۴۰ درصد از مساحت مرکزش، بندرعباس، را بافت فرسوده تشکیل داده، یک زنگ خطر و هشدار وقوع یک فاجعه انسانی در صورت بی توجهی به مسئله ساخت وساز‌های شهری و روستایی است، اما بعد از هر زلزله، اغلب نام پایتخت و کلان شهر‌های بزرگ و پرجمعیت به میان می‌آید.

زلزله در کلانشهر تهران سال هاست که به دغدغه و نگرانی بزرگ شهرسازها، جغرافی دان‌ها و کارشناسان مدیریت بحران تبدیل شده است و هرازچندگاهی درباره تخریب‌ها و تعداد کشته هایش حرف می‌زنند. مسئله اینجاست که وقتی در شهر‌های کوچک‌تر زلزله می‌تواند تا سال‌ها زندگی هزاران خانواده را تحت شعاع قرار دهد، اگر در تهران اتفاق بیفتد می‌تواند چه فاجعه‌ای به بار بیاورد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->